بازنشستگی صاحب رکورد اقامت یک‌ساله در فضا

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۵۰

اسکات کلی، فضانورد امریکایی که اخیر ماموریت یک‌ساله خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی را به پایان رسانده، در تاریخ اول آوریل (13 فروردین 1395) از ناسا بازنشسته خواهد شد.

طبق اعلام ناسا، کلی به مشارکت خود در تحقیقات در حال انجام مرتبط با ماموریت یک‌ساله وی ادامه خواهد داد و به ارائه نمونه‌های پزشکی دوره‌یی و پشتیبانی از آزمایشات دیگر که روی برادر دوقلویش، مارک کلی، فضانورد سابق ناسا در همین رابطه در حال انجام است، خواهد پرداخت.

کلی در بیانیه‌یی اظهار کرد: این ماموریت یک‌ساله فضایی یک چالش عمیق برای همه افراد دخیل در آن بوده و به من یک دیدگاه منحصربه‌فرد و زمان بسیار زیادی برای تفکر روی گام بعدی‌ام در زندگی داد.

وی افزود: به خاطر فرصت‌های جدیدی که در اختیارش قرار داده شده بود تا از کار ناسا برای کمک به پرواز فضانوردان به اعماق منظومه شمسی حمایت کند، بسیار هیجان‌زده و مفتخر بوده است.

اسکات کلی در سال 1996 به گروه فضانوردان پیوست و چهار بار به فضا سفر کرد. وی یک ماموریت 340 روزه را چندی پیش روی ایستگاه فضایی بین‌المللی به پایان رساند که طولانی‌ترین اقامت مداوم در فضا برای یک فضانورد امریکایی محسوب می‌شود.

کلی همچنین رکورد امریکایی برای بیشترین زمان حضور در فضا را در ماموریت یک‌ساله‌اش شکست که مجموع آن را به 520 روز رساند.

برایان کلی، رییس عملیات پروازی ناسا در مرکز پرواز فضایی جانسون اظهار کرد: خدمات اسکات کلی برای ناسا بسیار زیاد و نام بردن آنها مشکل است.

وی در یک‌سال حضور خود در ایستگاه فضایی در آزمایشاتی شرکت کرد که آثار گسترده‌یی داشته و به دانشمندان در هموار کردن راه برای ارسال انسان‌ها به مریخ و بهره‌گیری از حیات روی زمین کمک خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر