واحدهای اداری ارزان‌تر از واحدهای مسکونی

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۴۴


بررسی بازار خرید و فروش ملک در کشور نشان می‌دهد، در سال 94 شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری در این بازار بوده‌ایم، برهمین اساس اگر چه بازار خرید و فروش در 3ماهه ابتدایی سال بهبود یافت اما در تیر ماه حجم معاملات کاهش یافت و این نمودار صعودی و نزولی تا پایان سال ادامه یافت. در این میان و با وجود عدم انتشار آمار خرید و فروش املاک تجاری، به گفته فعالان و کارشناسان اقتصادی، شرایط بازار املاک تجاری به املاک مسکونی نزدیک است موضوعی که درباره املاک اداری مشاهده نمی‌شود. مشاوران املاک معتقدند، شرایط بازار واحدهای اداری تا حدودی از دو بازار دیگر (مسکونی وتجاری) جداست و همواره نموداری تقریبا ثابت را از لحاظ قیمتی سپری می‌کند.

در این میان و با توجه به اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی با خرید و فروش املاک اداری سر و کار دارند و قیمت این املاک می‌تواند تا حدودی بر هزینه خدمات و کالاهای ارائه شده موثر باشد، روزنامه اقتصادی تعادل در آخرین پرونده صفحه راه و شهرسازی سال94، بررسی قیمت واحدهای اداری پایتخت و دو شهرستان کرج و اصفهان را در دستور کار قرار داده است. برهمین اساس روزنامه تعادل همچون پرونده‌های گذشته از سایت معتبر ایران فایل به عنوان منبع اطلاعاتی استفاده کرده و در همین رابطه تهران را به پنج منطقه (شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب) تقسیم‌بندی کرده است.

داده‌های به دست آمده از تحقیقات میدانی تعادل گویای آن است که اغلب واحدهای اداری موجود در سایت ایران فایل مربوط به مناطق مرکزی تهران است و سایر مناطق تهران سهم کمتری در این زمینه دارند و این موضوع نشان‌دهنده استقبال خوب مشتریان از واحدهای اداری مناطق مرکزی پایتخت است. همچنین این گزارش میدانی نشان می‌دهد، قیمت واحدهای اداری در برخی از مناطق تهران نسبت به املاک مسکونی تفاوت چندانی ندارد و در برخی موارد قیمت ملک تجاری از مسکونی ارزان‌تر است این در حالی است که براساس نتایج پرونده گذشته صفحه راه و شهرسازی درباره املاک تجاری، قیمت هر متر ملک تجاری گاه تا سه برابر قیمت مسکونی می‌رسید.


شمال

اگر خواهان خرید یک ملک اداری در منطقه یک و خیابان زعفرانیه هستید باید برای هر متر زمین 17‌میلیون و 500‌هزار تومان در چنته داشته باشید که برای خرید یک واحد اداری 93 متری یک‌میلیارد و 627‌هزار تومان می‌شود. در منطقه پاسداران نیز برای اینکه یک واحد 75 متری اداری را خریداری کنید باید برای هر متر زمین حدود 18‌میلیون تومان هزینه کنید که در کل رقمی حدود یک‌میلیارد و 350‌میلیون تومان می‌شود. شرایط در خیابان شریعتی تهران متفاوت است و هر متر زمین اداری در این منطقه 14‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که برای خرید یک واحد 55 متری باید 770‌میلیون تومان هزینه کنید. در خیابان ملاصدرا واقع در منطقه 3 تهران نیز هر متر زمین اداری، 11‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که برای یک واحد 68 متری باید یک‌میلیارد و 199‌هزار تومان پرداخت کنید. متوسط قیمت در شمال تهران 15‌میلیون و 125‌هزار تومان است.


غرب

در خیابان اشرفی اصفهانی، یک واحد اداری 145 متری، یک‌میلیارد و 522‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که شما باید برای هرمتر زمین اداری 10‌میلیون و 500‌هزار تومان هزینه کنید.

قیمت‌ها در جنت آباد ارزان‌تر است و یک واحد اداری 120 متری در این منطقه با قیمت هر متر 6‌میلیون و 500‌هزار تومان، حدود 780‌میلیون تومان فروخته می‌شود اما در خیابان مرزداران تهران برای اینکه صاحب یک ملک اداری شوید باید برای هر متر زمین 6‌میلیون و 500‌هزار تومان و برای یک واحد 93 متری، 640‌میلیون تومان داشته باشید. درصورتی که شما خواهان خرید واحدی اداری در منطقه پونک در شمالغرب تهران هستید باید برای هر متر زمین حدود 5‌میلیون و 700‌هزار تومان پرداخت کنید که برای یک واحد 70 متری، حدود‌400‌میلیون تومان برای شما هزینه دارد. متوسط قیمت هرمتر زمین در غرب تهران حدود 7‌میلیون و 300‌هزار است.


مرکز

در مرکز تهران و نرسیده به میدان ولیعصر ملکی اداری به قیمت هر متر 5‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که برای یک واحد اداری 41 متری باید 210‌میلیون تومان پرداخت کرد.در خیابان یوسف آباد تهران، برای هر متر زمین اداری باید 7‌میلیون و 500‌هزار تومان هزینه کنید که به عبارتی برای یک واحد 50 متری، 375‌میلیون تومان می‌شود. منطقه جمالزاده نیز از دیگر مناطق مرکز تهران است که برای خرید یک واحد اداری 114 متری، باید 695‌میلیون تومان پرداخت کنید که با یک حساب ساده مشخص می‌شود هر مترزمین اداری در این منطقه حدود 6‌میلیون تومان به فروش می‌رود. در خیابان فاطمی که طرفداران زیادی برای خرید و فروش ملک اداری دارد هر مترزمین 10‌میلیون و 500‌هزار تومان آگهی شده است که برای یک ملک 350 متری، باید یک‌میلیارد و 417‌میلیون تومان هزینه شود. متوسط قیمت هرمتر زمین در غرب تهران حدود 7‌میلیون و 200‌هزار تومان است.


شرق

در منطقه نارمک و اقع در شرق پایتخت، یک واحد اداری 280 متری، به قیمت هرمتر 10‌میلیون تومان در حدود 2‌میلیارد و 800‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

یک واحد اداری 63 متری نیز در تهرانپارس با حساب هرمتر 6‌میلیون و 300‌هزار تومان، ‌396‌میلیون تومان به فروش می‌رود. در خیابان جشنواره برای هر متر زمین اداری باید 5‌میلیون تومان هزینه کنید که برای خرید یک واحد 499 متری، 2‌میلیارد و 500‌میلیون تومان باید پرداخت کنید. اما قیمت هرمتر زمین اداری در حکیمیه مناسبتر است و یک واحد اداری 118 متری، 550‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و شما باید برای هرمتر زمین 4‌میلیون و 600‌هزار تومان پرداخت کنید. متوسط قیمت هرمتر زمین در شرق تهران حدود 6‌میلیون و 400‌هزار تومان است.


جنوب

برای داشتن واحدی اداری در میدان امام حسین (ع) تهران باید برای هرمتر زمین 5‌میلیون تومان هزینه شود که برای یک واحد 63 متری، 315‌میلیون تومان می‌شود. در خیابان 17 شهریور نیز یک واحد اداری 46 متری، 253‌میلیون تومان به فروش می‌رسد، قیمت هرمتر زمین اداری در خیابان وحدت اسلامی، یکی از خیابان‌های جنوبی پایتخت 3‌میلیون تومان است که برای یک واحد اداری 63 متری، حدود 189‌میلیون تومان می‌شود. در منطقه 20 شهرداری تهران و شهرری، یک واحد اداری 70 متری، 200‌میلیون تومان فروخته می‌شود درواقع هر متر زمین اداری در این منطقه متری 2‌میلیون و 550‌هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شده است. متوسط قیمت هرمتر زمین در جنوب تهران متری حدود 3‌میلیون و 500 است.


بازار املاک اداری در شهرستان‌ها

بررسی قیمت واحدهای اداری در دو شهرستان کرج و اصفهان نشانگر آن است که قیمت ملک اداری در شهرستان‌ها نسبت به تهران کم‌تر است. بررسی مشاهدات میدانی روزنامه اقتصادی تعادل نشان می‌دهد که قیمت متوسط هر متر مربع زمین اداری در کرج حدود 3‌میلیون تومان است و قیمت هرمتر زمین اداری دراصفهان بطور متوسط حدود 5‌میلیون تومان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر