تشکیل منطقه آزاد تامین مالی

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۳۴

گروه بورس

اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد با حضور در سازمان بورس و برگزاری جلسه‌یی با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران این سازمان و مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه تفاهمنامه‌یی با هدف تامین مالی مناطق آزاد به امضا رساند. صکوک یکی از ابزارهای تامین مالی اسلامی است که طی چند سال اخیر مورد استقبال بسیاری از نهادها و ارگان‌ها برای تامین مالی قرار گرفته است و یکی از روش‌های موفق تامین مالی برای پروژه‌های توسعه‌یی کشور محسوب می‌شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای این نشست گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در مناطق آزاد وجود دارد و بازار سرمایه به عنوان یکی از هدف‌های اصلی می‌تواند از طریق ایجاد پایگاه‌ها و ارتباطات مستحکم‌تر به رشد این مناطق کمک کند. محمد فطانت ادامه داد: توسعه بازار سرمایه از ارکان اصلی رشد اقتصادی به شمار می‌رود. یکی از دلایلی که باعث شده رشد اقتصادی اروپا همواره 2درصد کمتر از امریکا باشد به دلیل توسعه یافتگی بازار امریکاست. در زمینه توسعه بازار بدهی پیشنهاد ما به کشور‌های خارجی این بوده که در مناطق آزاد و در زمینه بورس‌های کالایی در وهله اول و اوراق مشتقه و صکوک در وهله دوم و بعد در زمینه‌های دیگر سرمایه‌گذاری داشته باشند.

یکی از بازارهایی که در زمینه اوراق مشتقه در دنیا بسیار موفق عمل کرده است، بازار کره جنوبی بوده است. اگر ما بتوانیم این امکان را فراهم کنیم که با کشورهای بزرگ وارد مذاکره شویم، با توجه به پتانسیل مناطق آزاد می‌توانیم، شاهد شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

فطانت با بیان اینکه بازار سرمایه آماده فعالیت هرچه بیشتر با مناطق آزاد است، گفت: به پشتوانه فکری و تجربه بسیار بالایی که در ریاست مناطق آزاد وجود دارد، می‌توانیم توسعه بیش از پیش بازار سرمایه و تامین مالی را شاهد باشیم. برای موفق شدن در این زمینه باید با شروع هر پروژه، حضور یک سرمایه‌گذار خارجی نیز تثبیت شود تا بتوانیم بازار سرمایه را به سمت موفقیت بیشتر سوق دهیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با رونمایی از برنامه‌های جدید سازمان بورس از عرصه اولیه سهام در حوزه نفت و انرژی در روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین عرصه IPO در حوزه نفت و انرژی روز سه‌شنبه وارد بازار سرمایه می‌شود. ارزش اوراق مشارکت شرکت ملی نفت در حدود 5هزارمیلیارد تومان است که از این رقم 3500میلیارد تومان مربوط به پارس‌جنوبی و 1500میلیارد تومان درخصوص حوزه غرب کارون در نظر گرفته شده است.


حل مشکل انتقال ارزی

فطانت‌فرد در پایان بیان کرد: این تفاهمنامه می‌تواند زمینه‌ساز همکاری قوی فیمابین بازار سرمایه و مناطق آزاد، همچنین رفع محدودیت از بستر مناطق آزاد باشد. از مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی افتتاح حساب و نقل و انتقال ارزی است که پیش‌بینی می‌شود با این تفاهمنامه تا حدودی ناهمواری‌های فعلی برطرف شود. در ادامه اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: نیازمند همکاری و حمایت سازمان بورس برای تامین مالی در حوزه‌های مختلف هستیم که این حمایت نه تنها تامین مالی برای خود ما بلکه می‌تواند تامین مالی برای سایر سرمایه‌گذاران نیز باشد. وی در نشست امضای تفاهمنامه میان سازمان و شورای عالی مناطق آزاد گفت: تلاش می‌شود، زیرساخت‌های فیزیکی و حقوقی لازم جهت توسعه بیشتر اقتصاد فراهم شود، البته مناطق آزاد جهت اتصال به بیرون از مرزهای کشور نیازمند اتصال پورت‌های خود به بیرون است. ترکان اختلاف سود بانکی و تورم را بی‌سابقه خواند و تصریح کرد: هم‌اکنون نرخ سود تسهیلات 12درصد بالاتر از نرخ تورم است که این اختلاف در اقتصاد کشور بی‌سابقه است. وی با اشاره به نرخ سود 24درصد بانک‌ها گفت: در کسب و کار حلال نمی‌توان با این نرخ تورم، نرخ سود بالای 24درصد کسب کرد. وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین رقیب بازار سرمایه، بازار پول با سود 24درصد است، ابراز داشت: باید زیرساخت‌های لازم برای تقویت بازار سرمایه فراهم شود که امیدواریم مناطق آزاد مالی این امکان را ایجاد کنند. بانک‌های فراساحلی در این راستا به زودی برای جذب سرمایه راه‌اندازی می‌شوند تا سرمایه ایرانیان غیرمقیم را جذب خود کنند. این سرمایه‌ها می‌تواند شامل دارایی‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور یا دارایی‌های ایرانیان داخل باشد که سرمایه خود را خارج از ایران پس‌انداز کردند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه حضور بورس در مناطق آزاد عاملی برای بازگشت سرمایه‌های غیرمقیم است، خاطرنشان کرد: با این اقدام اندازه بازار سرمایه نیز نسبت به GDP افزایش می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر