راه‌اندازی کشتی مسافری چابهار- عمان

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۱۹

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی کشتی مسافری در مسیر چابهار - عمان برای نخستین‌بار خبرداد و گفت: ۱۱۱ شناور با ظرفیتی حدود ۷هزار و ۵۰۰صندلی آماده ارائه خدمت به مسافران نوروزی هستند.

آخوندی دیروز در حاشیه نشست جمع‌بندی عملکرد سالانه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروز عملکرد سال ۱۳۹۴ و برنامه‌های سال ۱۳۹۵ سازمان بنادر و دریانوردی مرور شد. اقدامات خوبی در سال جاری صورت گرفت به‌طوری‌که دولت حدود ۵۰۰میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایه‌گذاری جدید کرد و بخش خصوصی نیز به میزان ۲۷۰۰میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش ایسنا، وی بنادر ایران را جزو فعال‌ترین سایت‌های اقتصادی کشور خواند و افزود: موفق شدیم ۴۰۰میلیون دلار از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه بنادر کشور استفاده کنیم و با توجه به تاکیداتی که در توسعه سواحل مکران وجود دارد ساخت بندر چابهار با سرعت زیادی در حال انجام است که امیدواریم سال آینده ظرفیت تخلیه و بارگیری 2.5میلیون تنی این بندر به 8.5 میلیون تن افزایش پیدا کند.

آخوندی با اشاره به دو توافق انجام شده با هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار گفت: حجم یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها ۸۵میلیون دلار و میزان سرمایه‌گذاری دیگر ۱۵۰میلیون دلار است. امیدواریم با اتفاقاتی که رخ می‌دهد، بنادر ایران به تدریج وارد صحنه رقابت بین‌المللی شوند.

وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه خدمات‌دهی به مسافران نوروزی گفت: ۱۱۱ شناور با ظرفیتی حدود ۷هزار و ۵۰۰صندلی آماده ارائه خدمت به مسافران نوروزی هستند. برای نخستین بار از چابهار به عمان کشتی مسافری راه‌اندازی شد و بنادر شمال و جنوب کشور در بخش مسافری این آمادگی را برای خدمات‌رسانی دارند. وی ادامه داد: برآورد آن است که امسال حدود ۱۸ میلیون نفر مسافر دریایی داشته باشیم که بخش عمده مسافران در نوروز جابه‌جا می‌شوند. آخوندی در نشست جمع‌بندی عملکرد سالانه سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: عملکرد ۲ حوزه «بنادر و دریانوردی» و «هوانوردی» در وزارت راه و شهرسازی نقش مستقیمی در امنیت ملی کشور دارد و هر دو براساس مقیاس بین‌المللی و جهانی باید فعالیت کنند. وی افزود: ما در حوزه بنادر و دریانوری و هوانوردی یک منافع ملی استراتژیک و یک مسوولیت منطقه‌یی داریم. در واقع چون با همسایگان خود دارای منافع مشترک هستیم پس باید خواسته‌های آنها را مدنظر قرار دهیم بنابراین باید خیلی روشن مشخص شود که موقعیت ایران در سطح جهان کجا قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: وقتی درباره ژئوپلیتیک ایران صحبت می‌شود، می‌گوییم ما در مرکز خاورمیانه قرار گرفتیم یعنی از یکسری امتیازاتی بهره‌مندیم و همزمان یکسری مسوولیت هم در قبال همسایگان داریم. وقتی کشورهای حاشیه دریای خزر نیاز به مواد غذایی داشته باشند باید به نیاز آنها پاسخ دهیم. اگر می‌گوییم طولانی‌ترین ساحل در خلیج‌فارس و دریای عمان متعلق به ایران است، امکان دسترسی تمام کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد از طریق ایران فراهم می‌شود پس باید به تقاضای آنها پاسخ دهیم.

آخوندی یادآور شد: وقتی می‌خواهیم برای سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌ریزی کنیم مقیاس ما نباید پروژه باشد باید روشن شود که جایگاه بنادر ایران در جهان کجاست؟ ثانیا مزیت رقابتی آنها با کل بندرهای منطقه چیست؟ رقابت‌پذیری بنادر ایران به خیلی مولفه‌ها همچون قوانین، مقررات، سهولت در ترانزیت، آی‌تی، مسائل سخت‌افزاری، پس‌کرانه‌ها، حمل و نقل ترکیبی و نحوه اتصال به سایر خدمات بستگی دارد بنابراین وضعیت و موقعیت واقعی همه این مولفه‌ها در بنادر ایران باید در مقایسه با بنادر منطقه مشخص شود. ضمن آنکه وقتی می‌گوییم می‌خواهیم، رقابت کنیم باید مشخص شود در چه حوزه‌یی و با چه استراتژی می‌خواهیم رقابت کنیم. اگر چنین استراتژی و برنامه روشنی نداشته باشیم ممکن است برای توسعه در یک حوزه سرمایه‌گذاری کنیم اما در نهایت آن انتظاری که برای بهره‌برداری داریم به دلایل مختلف محقق نشود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر