تمام تفاهمنامه‌ها نیمه اول95 قطعی می‌شوند

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۱۸

اصغر فخریه‌کاشان قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه تمام مذاکرات و تفاهمنامه‌های انجام شده در نیمه اول سال آینده قطعی و نهایی می‌شود، گفت: نمی‌توان این انتظار را داشت که قراردادهای چند میلیارد دلاری یک شبه به نتیجه برسد.

فخریه‌کاشان در گفت‌وگو با ایلنا، با‌اشاره به جزئیات مذاکرات و تفاهمنامه‌هایی که در طول یک سال گذشته وزارت راه‌و‌شهرسازی با شرکت‌ها و کشورهای خارجی داشته، اظهار کرد: مذاکرات متعددی را با هیات‌های خارجی داشتیم که بخشی از این مذاکرات با دولت‌ها بوده که در طول یک سال گذشته با دولت کره، ژاپن، چین، روسیه، فرانسه و ایتالیا وارد مذاکره شدیم و بخشی از مذاکرات و تفاهمنامه‌ها هم با شرکت‌های خصوصی خارجی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه امکان مذاکرات برای پروژه‌های چند میلیارد دلاری یک شبه به قرارداد تبدیل شود، وجود ندارد و باید فرآیند رسمی و اداری آن طی شود، ادامه داد: در طول مذاکرات ابتدا تفاهمنامه امضا می‌شود و بعد از آن تفاهمنامه به اصول اصلی توافق و در‌نهایت پیش‌نویس قرارداد به امضا می‌رسد و مراحل اجرایی آن شروع می‌شود.

قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه معمولا یک قرارداد 6ماهه زمان می‌برد تا نهایی شود، گفت: 100درصد این پیش‌نویس قراردادها و مذاکرات در نیمه اول سال آینده نهایی می‌شوند. برای اینکه این حجم از قرارداد‌ها نهایی شود کمی زمان‌بر است این در‌حالی است که ایران به‌تازگی از شرایط تحریم بیرون آمده است.

فخریه‌کاشان با‌اشاره به تفاهمنامه‌ها و مذاکرات انجام شده، گفت: پیش‌نویس تاریخی‌ترین خرید در بخش حمل‌و‌نقل هم که خرید 118‌فروند هواپیمای نو از ایرباس است چندی پیش به امضا رسید و تا دو ماه دیگر نهایی می‌شود همچنین قرارداد خرید هواپیماهای ATR هم منعقد شده است.

وی افزود: همچنین ازجمله مهم‌ترین مذاکرات و قراردادهایی که در طول یک سال گذشته به نتیجه رسید، قرارداد فاینانس دو میلیارد دلاری شرکت راه‌آهن با چینی‌ها برای قطار ریلی تهران-مشهد بوده همچنین قرارداد توسعه فرودگاه امام به‌صورت BOT با فرانسوی و شرکت‌های ایرانی از دیگر تفاهمات مهم این وزارتخانه است که ارزش این قرارداد به 800 الی 900میلیون دلار می‌رسد، البته تا عملیات مهندسی آن‌ دقیق محاسبه نشود، نمی‌توان رقم دقیق را برآورد کرد. فخریه‌کاشان با بیان اینکه این پروژه‌ها به مرحله اصول قرارداد رسیده‌اند و مذاکرات برای نهایی کردن این قراردادها شروع شده است، ادامه داد: از دیگر قراردادهای مهم قراردادهای توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان با فرانسوی‌هاست. همچنین در یک سال گذشته راه‌آهن با شرکت زیمنس هم قراردادی را منعقد کرد.

قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه در حوزه دریایی هم مذاکراتی انجام شده اما هنوز نهایی نشده، گفت: مذاکراتی با هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار انجام شده اما هنوز قطعی نیست.

وی افزود: با کره‌یی‌ها هم تفاهمی برای خط ریلی چابهار به زاهدان امضا شده و در مرحله یادداشت تفاهم است. همچنین در مذاکره با ژاپنی‌ها هم برای تشکیل یک کمیته اجرایی به تفاهم رسیده‌ایم تا پروژه‌‌های قابل انجام در این کمیته ارزیابی شود و آنها هم علاقه‌مند به ورود به پروژه‌های ریلی به‌ویژه قطارهای سریع‌السیر هستند.

فخریه‌کاشان ادامه داد: در حوزه مسکن نیاز به ورود سرمایه‌گذاران خارجی نداریم چراکه مصالح تولید داخل و نیروی انسانی متخصص وجود دارد اما به‌طور قطع می‌توان از دانش شهرسازی کشورهای خارجی استفاده کرد که در این موارد همکاری‌های فنی با کره‌یی‌ها و ژاپنی‌ها خواهیم داشت که چندی پیش دو تفاهمنامه در این باره با این دو کشور انجام شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر