راه‌اندازی بازار قرارداد آتی ارز

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۱


یک مسوول سازمان بورس از راه‌اندازی بازار قرارداد آتی ارز در سال جاری خبر داد.

محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس از راه‌اندازی بازار آتی ارز خبر داد و گفت: راه‌اندازی بازار آتی ارز در دستور کار سازمان بورس قرار داشته و زیرساخت‌های فنی، تکنیکی، نرم‌افزاری و تا حدودی مقرراتی لازم نیز برای راه‌اندازی این بازار فراهم شده است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی بازار فیزیکی ارز در اولویت سازمان بورس قرار ندارد، افزود: در حال حاضر تمرکز سازمان بورس در راه‌اندازی بازار قرارداد آتی ارز است زیرا بازار سرمایه در خصوص معاملات آتی سکه و سهام تجربه کافی داشته و می‌تواند در این خصوص موفق عمل کند. وی اظهار کرد: عملکرد قرارداد آتی ارز مشابه قرارداد‌ آتی سکه در بورس کالا بوده و در اکثر کشورهای دنیا متداول است به‌طوری‌که علاوه بر سرمایه‌گذاران خارجی، صادرکننده و وارد‌کنندگان داخلی نیز می‌توانند از مزیت‌های این بازار بهره‌مند شوند.

این مسوول سازمان بورس، راه‌اندازی بازار آتی ارز را یک ضرورت برای اقتصاد دانست و تصریح کرد: راه‌اندازی بازار آتی ارز در اقتصاد کشور اجتناب ناپذیر است.

زیرا سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور به این ابزار نیاز دارند تا اگر بر اساس تحلیل خود در یک صنعت آن را سودآور تشخیص دهند، مطمئن باشند که سود می‌کنند و اگر چنین ساختاری وجود نداشته باشد سرمایه‌گذار خارجی با یک ریسک غیرقابل مدیریت روبه‌رو می‌شود.

خواجه‌نصیری اضافه کرد: البته نمی‌توان ریسک را حذف کرد، بلکه باید آن را مدیریت کرد که این هدف نیز با راه‌اندازی بازار قرارداد آتی ارز محقق می‌شود.

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس خاطرنشان کرد: اگر قصد داریم تا سرمایه‌گذاران خارجی را وارد کشور کنیم باید این ابزار را فراهم کنیم زیرا وجود این بازارها نه تنها در میان‌مدت، بلکه در بلندمدت نیز منجر به نوسانات غیرعادی ارز نشده و ثبات بیشتری ایجاد می‌کند به‌طوری‌که امکان نظارت و مدیریت بیشتری را فراهم کرده و از بازارهای غیرمتشکل بهتر عمل می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این مسوول سازمان بورس، با بیان اینکه ترس از راه‌اندازی این بازار به‌دلیل عدم شناخت کافی از سازوکارهای موجود آن است، اظهار کرد: راه‌اندازی بازار قرارداد آتی ارز در اولویت کاری سازمان بورس بوده و در صورت موافقت در سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر