بازار ارز و سکه زیر سایه تحولات سیاسی

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۰

دلار ایران هفته را با نسبت تغییر 2.2درصدی و افزایش نرخ 15 تومانی به پایان رساند، این ارز مهم شنبه خود را با نگاه به نشست 1+5 آغاز کرد و شروع خود را با نرخ 3199تومان کلید زد و این آغاز را در حالی ادامه داد که هفته گذشته برایش هفته‌یی افزایشی و با رشد اندکی مواجه بود.

روز شنبه برای دلار با خبری خوش آغاز شد، «لغو تحریم بانک مرکزی ایران» همین خبر کافی بود تا بازار با نگاه خوش‌بینانه روندی نزولی به خود بگیرد و به‌ناگاه کاهش نرخ 16تومانی را تجربه کند؛ نتیجه‌یی که از این خبر حاصل می‌شد این بود: پس از لغو تحریم بانک مرکزی ایران فرآیند انتقال ارز به کشور قدری تسهیل می‌شود ولی بیش از آنکه این موضوع برای صرافان بازار تهران اهمیت داشته باشد، جو روانی حاصل از انتشار این خبر وضعیت بازار را تغییر می‌دهد. لغو برخی تحریم‌ها طی یک سال و نیم گذشته به‌طور متوسط 2.6درصد در کاهش قیمت دلار موثر بوده است و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد بعد از هر دوره انتشار اخباری درمورد لغو تحریم‌ها قیمت دلار در بازار داخلی حداقل 2درصد کاهش داشته است. ناگفته نماند که تحریم‌های اتحادیه اروپا باعث شده بود دسترسی ایران به سیستم نقل و انتقالات مالی بین‌المللی سوییفت نیز قطع شود.

روز دوشنبه دلار میل خود به کاهش نرخ را با نزول بیشتری نشان داد تا ثابت کند روی شیب نزول قرار گرفته و دلار به نرخ 3168 رضایت دهد؛ نرخی که کاهش 16تومانی را در خود نهفته داشت، برای بازار آشوب زده‌یی که تا ارزش 3205تومان را در روزهای گذشته تجربه کرده بود این کاهش نرخ نوید رسیدن به نرخ‌های پایین‌تر بود. بسیاری از تحلیلگران بازار دلیل شروع روند نزول نرخ ارز از اول هفته را ملاقات محمدجواد ظریف و جان کری در نیویورک در حاشیه مذاکرات هسته‌یی 1+5 و خبرهای دریافتی مثبت این دیدار می‌دانند.

در ادامه دلار روز سه‌شنبه خود را با افزایش نرخ آغاز کرد تا ناپایداری نرخ خود و تاثیر اخبار هیجانی بیشتر در این میان خودنمایی کند. افزایش نرخ 18تومانی و آرام گرفتن در نرخ 3188تومان اول مهر برای دلار طعم صعود داشت و نه تنها برای دلار بلکه برای بقیه ارزها هم این‌چنین بود. روز سه‌شنبه یک مقام وزارت امریکا (پنتاگون) اعلام کرد: حملات هوایی علیه اهداف داعش در سوریه آغاز شده است و طی آن 6 جنگنده، بمب‌افکن و موشک‌های تاماهاوک مورد استفاده قرار گرفته‌اند، همین خبر کافی بود تا روند رو به تعدیل بازار با چالش مواجه شود و بازار ارز تحت‌تاثیر عوامل ژئوپلیتیک منطقه این روند را ازدست بدهد.

تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند عکس‌العمل بازار نسبت به خبرهای دریافتی از منطقه و سفر مقامات عالی به نیویورک کاملا هیجانی بوده است و نمی‌تواند دوام چندانی داشته باشد. روز پنج‌شنبه در خبرها آمده بود جنگنده‌های امریکایی و چند کشور عربی از روز سه‌شنبه حملات هوایی خود علیه داعش و جبهه النصره در سوریه را آغاز کرده‌اند به‌علاوه اظهارنظرهای مختلفی که از مقامات غربی و ایرانی در رابطه با مسایل هسته‌یی شنیده می‌شود جو بازار را از حالت آرامش چند روزه‌یی که به آن رسیده بود خارج کرده است. روز چهارشنبه اختلاف پنج تومانی نرخ بین تابلو‌های صرافی‌ها و واسطه‌ها در بازار امری بود که به کرات دیده شد. صرافی‌ها که از اوایل ظهر نرخ را در تابلوهای خود 3200تومان درج کرده بودند این نرخ را تا بعدازظهر تغییر ندادند و از آن سو دلالان و واسطه‌های بازار در آخرین مشاهده‌ها دلار را 3208 هم به فروش رساندند. چشم‌انداز بازار ارز کشور این روزها تار و مبهم است. نمی‌توان دقیقا روندی مشخص را برای این بازار درنظر گرفت زیرا حساسیت آن بیش از پیش افزایش داشته و هر خبر مهم در زمینه‌های ژئوپلیتیک و سیاسی می‌تواند روند جدیدی به آن بدهد.

تمام سکه ایران با کاهش قیمت 7هزار تومانی از ابتدا تا انتهای هفته به کار خود پایان داد. سکه شنبه خود را با قیمت 927هزار تومان آغاز کرد آغازی که با هفتمین دوره مذاکرات ایران و 6 کشور جهان مصادف شد و هرچند وزیر امور خارجه کشورمان با خوش‌بینی نتیجه را امیدوار‌کننده پیش‌بینی کرد اما اتحادیه اروپا روند کند مذاکرات را ناامید‌کننده پیش‌بینی کرد. این اتفاقات با سناریوی تکراری کاهش قیمت اونس مصادف شد تا روز بعد از آن سکه کاهش ناگهانی 9هزار تومانی را تجربه کرد تا این کاهش را متاثر از افت شدید طلای جهانی بداند.

به اعتقاد کارشناسان بازار این کاهش قیمت اگر با افزایش دلار در ایران در کار نبود بیشتر و بیشتر می‌شد. سکه ایران قیمت خود را متاثر از دو عامل طلای جهانی و دلار می‌داند و کاهش و افزایش هر کدام از این دو مولفه روی روند قیمتش تاثیر می‌گذارد؛ تاثیری مستقیم.

روز دوشنبه باز هم برایش روندی نزولی هر چند اندک و دو هزار تومانی بود، اما سه‌شنبه و چهارشنبه برای سکه روزهای صعود بود و سکه افزایش 11هزار تومانی داشت و در این دو روز با همین قیمت به کار خود ادامه داد. پنج‌شنبه برایش با کاهش 6هزار تومانی قیمت آغاز شد تا به قیمت 921هزار تومان رضایت دهد و به کار خود در هفته با درصد کاهش هفتگی 1.8- پایان دهد.

نیم سکه و ربع سکه نیز هر کدام با نسبت تغییر هفتگی 1.9- و 1.1- به قیمت‌های 463هزاو و 263هزار تومان رضایت دادند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر