افزایش دلار، شاخص‌های وال‌استریت را به‌زیر کشید

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۲۵

جهان افزایش ارزش دلار سرانجام روی بازار سهام تاثیر گذاشت و باعث شد تا شاخص‌های سهام در وال‌استریت در روز پنج‌شنبه دچار تنزل شدیدی شوند.

به گزارش رویترز، این ضرر بازار که گسترده و وسیع هم بود ناشی از افزایش ارزش دلار در روزهای اخیر بود. شاخص دلار در این روزها در مقابل ارزهای رقیب 2دهم درصد رشد کرده که بالاترین حد ترقی این شاخص در 6سال اخیر است.

کارشناسان بازار می‌گویند که رشد دلار یک نگرانی است و می‌تواند برای درآمد بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های امریکایی دردسر درست کند، زیرا از میزان رقابتی بودن کالاهای امریکایی در بازار به دلیل گران‌تر بودن کالاهای امریکایی، خواهد کاست.

شاخص سهام داوجونز با از دست دادن 264 واحد، 1.5درصد تنزل کرد و به واحد 16.945.80 رسید. از زمانی که در ماه جولای داوجونز به بالاتر از واحد 17000 رسیده بود، تاکنون به زیر این واحد سقوط نکرده بود. شاخص سهام استاندارد ‌اندپورز با از دست دادن 32 واحد، 1.6درصد تنزل کرد و به واحد 1.965.9 رسید.

این چهارمین روز پیاپی ضرر استاندارد ‌اند‌پورز بود، به‌طوری‌که دوباره به زیر واحد 2000 سقوط کرد که در 15 آگوست به آن رسیده بود. با این ضرر، استاندارد ‌اندپورز حدود 2.3درصد از دست داد، به این ترتیب این شاخص 10درصد از اوج خود در ماه آگوست پایین‌تر لغزیده است.

شاخص سهام نزدک هم با از دست دادن 88.47 واحد، 1.94درصد تنزل کرد و به واحد 4466.75 رسید. دلیل اصلی ضرر نزدک، ضرر شرکت اپل بود. این شرکت از به‌روز کردن سیستم عامل جدید که موجب اعتراض برخی کاربران به‌دلیل اشکالات متعدد شده، عقب‌نشینی کرده است.

سقوط شدید شاخص‌ها در وال‌استریت باعث ضرر شاخص‌های سهام در توکیو نیز شد. هر چند ضرر ساعات اول صبح بازار را خبر تعهد دولت به اصلاح نظام بازنشستگی اندکی جبران کرد. وزیر رفاه ژاپن در روز جمعه در سخنرانی گفت که وی قصد ندارد که اصلاحات نظام مستمری و بازنشستگی را به کنار بگذارد و خود را متعهد به اجرای اصلاحات لازم در این زمینه می‌داند.

شاخص سهام نیکی روز را با 9دهم‌درصد ضرر به پایان برد. شاخص سهام توپیکس هم 1.1درصد از دست داد و به واحد 1331.95 رسید. برای کل هفته، نیکی 6دهم‌درصد از دست داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر