روی موج خبر

۱۳۹۴/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۲۱۶

پول بیت‌المال با اعدام زنجانی و بدون محاکمه چهره‌های پشت پرده برنمی‌گردد؛ ایلنا امیرعباس سلطانی رییس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس گفت: با این وضعی که محاکمه زنجانی انجام شده و نامی از افراد دست‌اندرکار و مسوولان در دادگاه به میان نیامده، بعید می‌دانم که دست ما به جایی بند شود و بیت‌المال بازگردانده شود. وی تصریح کرد: با این‌حال مهم‌ترین مساله درخصوص پرونده بابک زنجانی این است که مقام‌های دولتی که رانت‌ساز و رانت‌خوار بودند، همچنان در حاشیه امن قرار دارند، برخوردی با آنها صورت نگرفته است و حتی در دادگاه مورد سوال قرار نگرفتند و با این حساب، هنوز زوایای بسیاری از این پرونده پنهان مانده و فکر می‌کنم با اعدام یکی، دو نفر از متهمان این پرونده و بی‌توجهی به متهمان اصلی، مشکل این پرونده، همچنین فساد اقتصادی در کشور حل نخواهد شد.

هیات‌های پارلمانی فرهنگی ایران و اسپانیا در مادرید مذاکره کردند؛ ایرنا هیات کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعضای کمیسیون فرهنگی کنگره نمایندگان اسپانیا ملاقات و درباره همکاری‌های مجالس دو کشور به ویژه روابط فرهنگی مذاکره کردند. در این دیدار حجت‌الاسلام «مرتضی آقا تهرانی» رییس هیات ایرانی با اشاره به پیشینه 400 ساله روابط و اشتراکات فرهنگی دو کشور ناشی از تاریخ طولانی حضور مسلمانان در اسپانیا و همزیستی پیروان ادیان الهی در این کشور، خواستار تلاش مشترک برای خنثی‌سازی تبلیغات اسلام‌هراسی در اروپا به عنوان واکنش به اقدامات گروه‌های تروریستی و افزایش شناخت از معارف ناب اسلامی در میان شهروندان اروپایی شد.

پیشرفت ایران در حوزه دفاعی-نظامی خیره‌کننده است؛ ایرنا خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های دفاعی و نظامی، با وجود تحریم‌های طولانی‌مدت علیه این کشور، خیره‌کننده و قابل ستایش دانست. وی در واکنش به تازه‌ترین آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز ایران گفت: ایران امروز از توانمندی‌های بالایی در زمینه‌های دفاعی و نظامی برخوردار است.

سنگ‌اندازی تندروهای امریکا در راه برجام؛ ایسنا پل رایان، رییس مجلس نمایندگان امریکا روز سه‌شنبه در اظهاراتی خصمانه گفت: قانون‌گذاران امریکا به تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ادامه خواهند داد مگر اینکه ایران از خشونت و رفتارهای تحریک‌آمیزش علیه ما و متحدان‌مان دست بردارد. رایان که یک جمهوری‌خواه است و حزب او به‌شدت با توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 که تابستان سال گذشته حاصل شد مخالفت کرده بود، در ادامه اظهاراتش مدعی شد: ‌گزارشات ایران مبنی بر انجام آزمایش موشکی نقض حقوق بین‌الملل است. به گزارش رویترز، جمهوری‌خواهان پس از حصول توافق هسته‌یی به سختی تلاش کردند تا مانع اجرای آن شوند اما به دلیل ناکام ماندن در این مسیر، سپس دست به اقداماتی برای محدود کردن اختیارات رییس‌جمهور امریکا برای لغو تحریم‌های ایران زدند.

برنامه اتحادیه اروپا برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با ایران؛ آنا رویترز در گزارشی به بررسی مذاکره دولت‌های اروپایی برای افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران پس از برجام پرداخت. در این گزارش آمده است، بسیاری از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا علاقه دارند که به اقتصاد 400میلیارد دلاری ایران وارد شده و بازار جدیدی در این کشور پیدا کنند. دیپلمات‌ها گفته‌اند که 28عضو اتحادیه همچنین راه‌های کمک به ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را مورد بررسی قرار دادند. نخستین گام در این زمینه، سفر فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در ماه آوریل (فروردین) است.

پایبندی تهران به برجام اهمیت دارد؛ ایسنا پس از اینکه ایران بامداد روز سه‌شنبه اعلام کرد چند آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز انجام داده است، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل به آن واکنش نشان داد و در پاسخ به این سوال که آیا دبیرکل این اقدامات ایران را محکوم خواهد کرد یا نه، گفت: سازمان ملل در حال بررسی گزارشات ایران در این زمینه است و این وظیفه شورای امنیت خواهد بود که تصمیم‌گیری کند آیا این آزمایشات قطعنامه‌یی را نقض کرده است یا خیر. وی تاکید کرد: مهم این است که ایران به تعهداتش طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند باشد.

حل بحران، در گرو حفظ تمامیت ارضی و استقلال سوریه است؛ تسنیم حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و استفان دی‌میستورا فرستاده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، آخرین تحولات و وضعیت مذاکرات معارضین با دولت سوریه در ژنو مورد رایزنی و تبادل نظر قرار گرفت. امیرعبداللهیان در این تماس به ضرورت برخورد واقع‌بینانه در پیگیری همزمان مبارزه با تروریسم و روند سیاسی، همچنین لزوم هوشیاری نسبت به اقداماتی که منجر به تقویت گروه‌های تروریستی نشود، تاکید کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر