اقتصاد روسیه در معرض رکود

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۲۱

بانک جهانی در گزارشی که در مورد اقتصاد جهان روز چهارشنبه منتشر کرد درمورد وضع اقتصادی روسیه گفت، رشد اقتصادی روسیه کند است به‌طوری که ممکن است ظرف دو سال آینده دچار رکود شود.

به گزارش رویترز در این گزارش آمده است، رشد اقتصادی روسیه درسال جاری احتمالا فقط نیم درصد خواهد بود و پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ می‌تواند کندتر از آن هم باشد.

در این گزارش با اشاره به اقدامات مسکو در برابر اوکراین به‌ روشنی تردیدهای ژئوپولیتیک و عدم اطمینان از سیاست‌های اقتصادی کرملین را به عنوان عوامل کلیدی درکاهش رشد اقتصادی این کشور برجسته می‌کند. برآورد بانک جهانی بدبینانه‌تر از پیش‌بینی‌هایی است که توسط دولت روسیه تهیه شده است. کارشناسان بانک جهانی گفتند، آنها شک و تردیدهایی درباره نظرات کرملین درباره رشد سرمایه‌گذاری در آینده دارند.

بریژیت هانسل، نویسنده ارشد گزارش بانک جهانی در ضمن اشاره می‌کند که درزمینه اصلاحات ساختاری، حرکت کمی درروسیه به چشم می‌خورد بنابراین چشم‌انداز اقتصادی کشور در میان مدت - تا سال ۲۰۱۵ میلادی - بدبینانه است. اقتصاددانان بانک جهانی که بزرگ‌ترین وام‌دهنده بین‌المللی است، توصیه کرده‌اند امورمالی دولتی روسیه بهتر اداره شود، آموزش و پرورش و زیرساخت‌ها بهبود یابد و تلاش بیشتری درجهت تشویق رقابت اقتصادی شود.

پیش‌بینی بانک جهانی فرض را بر این می‌گذارد که تحریم‌های بیشتری علیه روسیه در ارتباط با بحران اوکراین صورت تحقق نیابد بنابراین اگر آن درگیری وخیم‌تر شود بدتر، امکان این هست که روسیه زودتر به سمت رکود بلغزد.

کشورهای غربی برای تنبیه مسکو به دلیل دخالت‌هایی که دراوکراین می‌کند، یک‌سری تحریم‌های اقتصادی را بر روسیه تحمیل کرده و روسیه نیز به‌نوبه خود دست به تحریم‌های تلافی‌جویانه‌یی زده است.

حتی قبل از این ممنوعیت‌ها، شبح رکود رشد بر فراز اقتصاد روسیه به پرواز درآمده بود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که تولید ناخالص داخلی در سال جاری تنها 8/1درصد رشد می‌کند. اما اکنون با توجه به تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران عصبی و روبل تضعیف شده، بانک جهانی می‌گوید اقتصاد دربهترین حالت تنها ممکن است نیم درصد رشد کند.

بانک جهانی همچنین گزارش داد که تورم نیز در حال حاضر سر بلند کرده به‌طوری‌که در ماه ژوئن گذشته به 8/7 دهم درصد رسید. قیمت مواد غذایی در ماه گذشته ۲درصد افزایش یافت و آن ‌هم تازه پیش از آن بود که تاثیر تحریم‌ها احساس شود. برخی از شهرها مانند سن‌پترزبورگ گزارش داده‌اند که قیمت کالاهای غذایی مانند گوشت خوک و گاو به اندازه ۲۵درصد بالا رفته است.


در خیال پیشرفت

مسکو درواکنش تلافی‌جویانه‌ به تحریم‌هایی که غرب به دلیل اقدامات تنش‌زای مسکو در اوکراین بر روسیه اعمال کرد، توقف واردات موادغذایی غرب را اجرا کرده است. در این توقف، قصد روسیه احیای صنایع غذایی در این کشور است.

ممنوعیت موقت واردات موادغذایی از استرالیا، اتحادیه اروپا، شمال امریکا و نروژ مصرف‌کنندگان روس را نگران کرده است که مبادا تحریم واردات موجب افزایش شدید قیمت مواد غذایی شود. اما نکته جالب توجه اینجاست که ممنوعیت واردات، تولید‌کنندگان داخلی مواد غذایی روسیه را امیدوار کرده که بتوانند به تجارت خود رونق ببخشند.

بزرگ‌ترین تولید‌کننده گوشت روسیه، گروه چرکیزوو تامین روزانه حدود ۴۵۰۰ تن محصولات مرغ را به منطقه مسکو برعهده دارد. رشد تولیدداخلی، وابستگی روسیه به واردات گوشت و محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد. اما تحریم کرملین بر واردات موادغذایی غربی برخی از مردم را نگران افزایش احتمالی قیمت‌ها کرده است.

مقامات روسیه می‌گویند محدودیت واردات تاثیر شدیدی بر منابع غذایی یا قیمت‌ها نخواهد گذارد. آنها انتظار دارند با استفاده از تامین‌کنندگان آسیایی و امریکای لاتین، محصولات دیگر نقاط جهان را جایگزین محصولات غربی کنند.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین خریداران مرغ منجمد از ایالات متحده است. متوقف کردن آن واردات می‌تواند به افزایش سهم شرکت هایی مانند چرکیزوو در بازار کمک کند. سخنگوی شرکت چرکیزوو، یوری چرشنکو می‌گوید این شرکت به زودی تولید مرغ تازه را دو برابر خواهد کرد و آماده است که جای تامین‌کنندگان امریکایی را بگیرد.

او همچنین گفت:« فکر کنم ممنوعیت واردات برای ما تولیدکنندگان داخلی خوب است. انگیزه اضافی برای توسعه بیشتر تولید محصولات کشاورزی خود روسیه است». اما این فقط تولیدکنندگان بزرگ روسیه نیستند که از ممنوعیت مواد خوراکی غربی بهره می‌برند.

شرکت لبنیاتی «موزمدین» می‌گوید، محصول پنیری که به سبک اروپایی تولید می‌کند مانند موتزارلا بهتر از محصولات مشابهی است که از خارج وارد می‌شود زیرا تازه تحویل داده می‌شود. این شرکت می‌گوید تقاضا برای محصولاتش افزایش داشته با این وصف مخالف محدودکردن بازار نظیر ممنوعیت واردات کالاهای غربی هستند.

تحریم‌های مربوط به اوکراین می‌تواند به یک جنگ تجاری بین روسیه و غرب بینجامد. کرملین تهدید کرده دردادگاه سازمان جهانی تجارت علیه تحریم‌های غرب طرح دعوی می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر