بانک مرکزی جولانگاه جریان‌های سیاسی شده است

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۲

مهر رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران با انتقادات شدید و کم سابقه از وضعیت کنونی نظام بانکی و عدم وجود اقتدار و استقلال در بانک مرکزی، گفت: هم‌اکنون طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی نهایی است.

یحیی آل اسحاق با انتقاد شدید از عدم استقلال بانک مرکزی به‌تشریح وضعیت کنونی بانک‌ها پرداخت و گفت: بانک‌های کشور متاسفانه هم‌اکنون تبدیل به‌بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند در حالی که بانک‌ها باید بدانند که بنگاه نیستند و باید سود خود را از عملیات بانکی در شعب خود حاصل کنند نه این‌که از سرقفلی شعب برای خود استفاده کرده و سود حاصل کنند. در این صورت، مهم نخواهد بود که چه کسی مشتری بانک است و به همه خدمات رسانی خواهند کرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران افزود: بانک‌ها نباید رقیبی برای بخش خصوصی باشند و باید بپذیرند که نقش آنها مطابق با استانداردهای بین‌المللی کاملا تعریف شده است در حالی که هم‌اکنون سهامداران بانک به‌دلیل فعالیت‌های بنگاهداری بانک‌ها از آنها متوقع شده‌اند و سود بالایی از آنها طلب می‌کنند به نحوی که به‌مدیران عامل بانک فشار وارد کرده تا با انجام فعالیت‌های سودآور و گاه واسطه گرایانه آنها را به‌سودهای سرشاری در پایان سال مالی برسانند.

وی در ادامه به‌رشد قارچ گونه موسسات پولی و مالی اشاره و خاطرنشان کرد: موسسات مالی و اعتباری آن‌چنان درکشور رشد کرده‌اند که هم‌اکنون در تعیین اسامی به‌مشکل برخورده‌اند، بنابراین باید راه‌اندازی این موسسات سودهای کلانی داشته باشد که در هیچ فعالیت اقتصادی دیگری یافت نمی‌شود.

به گفته وی، ساختار بانک مرکزی هم‌اکنون دچار مشکل است و به‌همین دلیل است که پرونده اصلاح ساختار بانک مرکزی هم‌اکنون به‌مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده و در مجمع در حال بررسی است تا بتوان در مورد این ساختار به یک جمع‌بندی رسید و مشکل سیستم بانکی را نیز به تبع آن حل کرد.

وی افزود: متاسفانه منافع جریان‌ها و گروه‌های سیاسی اجازه نمی‌دهد که بانک مرکزی در مسیر اهداف خود قرار گیرد چرا که هم‌اکنون بانک مرکزی محل قدرتی برای جریان‌های سیاسی است در حالی که نباید این‌گونه باشد و بانک مرکزی باید به لحاظ سیاسی کاملا مستقل عمل کرده و منافع جریانات پیرامونی را بر منافع ملی ترجیح ندهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر