اخبار

۱۳۹۴/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۱۹۴

ساخت چراغ خواب هوشمند

یک شرکت اروپایی چراغ خوابی را ساخته است که می‌تواند همزمان چند کار را با هم انجام دهد. یک شرکت اروپایی چراغ خوابی را با نام KewlKit Lamp تولید کرده که می‌تواند به کامپیوتر و لپ‌تاپ متصل شود. این چراغ خواب می‌تواند در چهار وضعیت مختلف نور تولید کند ضمن اینکه داخل آن یک بلندگو تعبیه شده است و با سیستم بلوتوثی که در این چراغ خواب وجود دارد به لپ‌تاپ و کامپیوتر متصل می‌شود. این محصول فناوری همچنین می‌تواند موسیقی پخش کند. به گفته مسوولان این شرکت، چراغ خواب KewlKit Lamp می‌تواند در شب فضایی گرم و راحت را برای کاربر خود مهیا کند.


آگاهی از آثار منفی

واقعیت مجازی

محققان طی یک پژوهش جدید در زمینه واقعیت مجازی هشدار داده‌اند که غوطه ور شدن در دنیای واقعیت مجازی (VR) تغییرات رفتاری را در مخاطبان این فناوری ایجاد کرده که متاسفانه حتی پس از ترک محیط مجازی نیز در فرد باقی خواهد ماند. مایکل ماداری و توماس متزینگر از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در ماینس آلمان با استناد به پژوهش‌های اخیر اظهار کردند که واقعیت مجازی (VR) می‌تواند زمینه گسترده‌یی را برای مانیپولاسیون (دستکاری) روانی ایجاد کند. به گفته آنها، این خطری است که تاکنون توجه زیادی به آن نشده است. این مطالعات نشان می‌دهد که واقعیت مجازی (VR) دربردارنده خطرات جدیدی است که فراتر از خطرات ناشی از آزمایش‌های سنتی روانی در محیط‌های ایزوله و فراتر از خطرات ناشی از رسانه‌های موجود برای عموم مردم خواهد بود. این دو محقق با ابراز نگرانی اظهار کردند: از آنجایی که این افراد ارتباط کمی با دنیای بیرون داشته و به‌دلیل ارتباط زیاد با دنیای مجازی به نوعی در شرایط ایزوله به سر می‌برند، خطر بروز اختلالات روانی در آنها بسیار زیاد بوده و درمان آنها دشوار است. زیرا دنیای مجازی سبب شده تا این افراد قدرت تجزیه و تحلیل دقیق نداشته باشند و نتوانند با درک درست از شرایط به درمانگران کمک کنند. توصیه اکید محققان در این زمینه این است که به هیچ‌وجه در بیمارانی که در این مرحله قرار دارند امید کاذب ایجاد نکنند و آنها را بارها و بارها از ماهیت صرفا تجربی این تحقیقات آگاه کنند. آنها در مورد محتواهایی مانند خشونت و پورنوگرافی که در فناوری‌های پیشرفته می‌تواند خطر آسیب‌های روانی را افزایش دهد، هشدار دادند و اظهار کردند که کاربران باید به وضوح از این خطرات آگاه بوده همچنین خطرات ناشی از توهم‌زایی، تغییرات شخصیتی و نفوذ ناخودآگاه و قدرتمند تبلیغات در واقعیت مجازی را درک کنند. یافته‌های این پژوهش جدید در مجله «Frontiers in Robotics and AI» به چاپ رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر