اتاق بازرگانی ایالات‌متحده یک اتاق سیاست‌زده

۱۳۹۴/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۱۸۲


اکثر اتاق‌های بازرگانی در جهان تلاش دارند ساختاری مستقل از دولت داشته باشند و حتی می‌توان در برخی کشورها این موضوع را در شعار اتاق‌های بازرگانی آنها جست‌وجو کرد. اما ایالات متحده امریکا از این جهت با سایر کشورها کاملا متمایز است.

اتاق این کشور بیش از آنکه به‌عنوان خانه فعالان اقتصاد شناخته شود در امریکا به‌عنوان یکی از معروف‌ترین لابی‌ها مطرح است و همین شهرت این روزها نیز باعث پررنگ شدن نقش این اتاق در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است.

در اکثر کشورها سیاست اصلی اتاق‌های بازرگانی تعامل با دولت برای کسب امتیازات به نفع اعضای خود است ولی اتاق بازرگانی امریکا کاملا خود را به عنوان یک لابی‌گر مطرح و تاثیرگذار معرفی کرده است و بر همین اساس توانسته است قوانین مورد نظر خود را مطرح کند. این نهاد با توجه به روحیه محافظه‌کاری خود معمولا از جمهوری‌خواهان در انتخابات مختلف حمایت می‌کند ولی در دوره‌هایی نیز شاهد چرخش اتاق بازرگانی امریکا به سمت دموکرات‌ها بوده‌ایم. این تشکل به‌صورت کاملا رسمی مبالغ کمک‌های مالی برای لابی را منتشر می‌کند که از سال2002 تاکنون بالاترین رقمی بوده که توسط یک تشکل برای لابی هزینه شده است.

در سال2015 مبلغ 64میلیون دلار، در سال2014 بیش از 128میلیون دلار و در سال‌های2013 و 2012 به‌ترتیب 74.4 و 136میلیون دلار توسط این اتاق برای لابی هزینه شد. بالاترین مبلغ هزینه شده در این بخش مربوط به سال‌های2010 و 2009 است که به‌ترتیب 157 و 144میلیون دلار توسط این اتاق هزینه شد.

عمر اتاق بازرگانی ایالات متحده نسبت به اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها نسبتا کمتر است. این اتاق در سال1912 در دوران ویلیام هوارد تفت رییس‌جمهور وقت امریکا ایجاد شد. در آن زمان وضعیت اقتصادی امریکا با مشکلات زیادی روبرو بود و تفت تلاش داشت با ادامه مسیر روزولت سیاست‌های اقتصادی وی را اجرایی کند. تفت که از حزب جمهوری‌خواه بود اتاق بازرگانی ایالات متحده امریکا را ایجاد کرد تا بتواند از آن برای موازنه قوا در مقابل جنبش کارگری استفاده کند. هرچند که در نهایت در همان سال در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوم خود شکست خورد اما سنگ بنای این اتاق در آن سال گذاشته شد.

این اتاق بازرگانی در دوره‌های مختلفی در سیاست‌های ایالت متحده فعال بود و گاهی نیز از این بابت ضرر کرد. برای مثال در 1993 حمایت اتاق بازرگانی ایالات متحده از برنامه بهداشت عمومی کلینتون باعث شد که بسیاری از اعضای این اتاق لغو عضویت کنند و آسیب جدی به این تشکل وارد آمد. این برنامه برخلاف نظر فعالان اقتصادی بزرگ امریکا بود ولی به دلایل سیاسی این اتاق تصمیم به حمایت از کلینتون گرفت. این کار با خروج اعضای جمهوری‌خواه از اتاق روبه‌رو شد.

این اتاق هنوز یکی از قوی‌ترین تشکل‌های ایالات متحده محسوب می‌شود. شبکه تلویزیونی این تشکل بینندگان فراوانی در ایالات متحده دارد.

اتاق بازرگانی امریکا از اتاق‌های ایالت‌ها و اتاق ایالات از اتاق شهرهای مختلف امریکا ایجاد شده است. بنا بر یک قاعده نانوشته این اتاق‌ها تنها در سطح تعریف شده خود به لابی با مسوولان می‌پردازند. به عبارت دیگر اتاق امریکا با دولت فدرال گفت‌وگو می‌کند و در اتفاقات درون ایالات دخالتی ندارد. اتاق ایالت‌ها هر کدام به مسائل کل ایالت می‌پردازند و در مسائل درون شهرها که با اتاق‌های شهرها است دخالت نمی‌کنند.

مواضع فعلی این اتاق معمولا انتقاداتی را در سطح جامعه ایجاد می‌کند. برای مثال در حال حاضر اتاق بازرگانی امریکا مخالف طرح بهداشت عمومی امریکا است، با نهضت‌های تغییرات آب و هوایی مخالفت خود را اعلام کرده و معتقد است با وجود این حقیقت که تغییرات آب و هوایی در حال رخ دادن است ولی نباید به اسم مقابله با آن به اقتصاد آسیب زد. سیاست اصلی اتاق بازرگانی امریکا حمایت از جهانی‌سازی کسب‌وکار و تجارت آزاد است.

اتاق بازرگانی امریکا در حال حاضر در 115کشور شعبه دارد و 300هزار بنگاه غیرامریکایی عضویت این اتاق بازرگانی را پذیرفته‌اند. با وجود این اتاق امریکا بارها اعلام کرده است که به هیچ‌وجه پول اعضای غیرامریکایی برای فعالیت‌های سیاسی اتاق بازرگانی مصرف نخواهد شد.

باوجود قدرت زیاد این اتاق اما تشکل‌های زیادی به مخالفت با اتاق بازرگانی امریکا می‌پردازند. شاید از مهم‌ترین آنها کمپین مراقبان اتاق باشد. همچنین تشکل‌هایی همچون کسب‌و‌کارهای غیروابسته امریکایی و تجارت سبز با دیدگاه‌های اتاق بازرگانی امریکا مخالف هستند. در حال حاضر ریاست اتاق بازرگانی ایالات متحده امریکا در‌اختیار تام دونوهو است که 78‌سال دارد و 19‌سال است که این کرسی را دراختیار گرفته است. تا پیش از سال1979 اکثر فعالیت‌های وی در دانشگاه‌های مختلف بوده است اما در این سال دونوهو به دپارتمان توسعه اتاق بازرگانی امریکا پیوست. چند سال بعد وی رییس اتاق بازرگانی مشترک امریکا و ترکیه شد و در 1997 به ریاست اتاق بازرگانی امریکا رسید.

وی هزینه‌های لابی اتاق را به‌شدت افزایش داد و به‌همین دلیل موافقان و مخالفان سرسختی در جامعه امریکا دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر