قطعی اینترنت چه پیامدهایی در بر خواهد داشت؟

۱۳۹۴/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۱۶۸

در دنیای امروزی تصور یک روز بدون اینترنت بسیار دشوار است. آنقدر به دنیای مجازی عادت کرده‌ایم که یک روز هم نمی‌توانیم آن را رها کنیم. اگر یک روز بسته اینترنتی ما به پایان برسد سرگردان و بی‌حوصله به نظر می‌رسیم و نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم تا به اینترنت و دنیای مجازی دسترسی داشته باشیم. حال فکر کنیم اگر اینترنت از بین برود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بعضی افراد فکر می‌کنند درنهایت، توان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را نخواهند داشت یا نمی‌توانند در اینترنت جست‌وجو کنند، اما این تنها بخش کوچکی از یک هرج‌ومرج واقعی است. آشوب و به‌هم ریختگی در خیابان‌ها به‌دلیل از کار افتادن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، درگیری مردم در صف پمپ بنزین‌ها به‌دلیل از کار افتادن دستگاه‌ها و قفسه‌های خالی و پنجره‌های شکسته شده فروشگاه‌های زنجیره‌یی که سیستم‌های امنیتی آنها همچنین صندوق‌های‌شان با استفاده از اینترنت کار می‌کنند، آغازگر فاجعه‌یی است که در صورت قطع شدن اینترنت با آن روبه‌رو خواهیم شد.

قطع شدن ارتباط چراغ‌های راهنمایی و رانندگی با مراکز کنترل ترافیک می‌تواند در نبود اینترنت، اختلالی مهم و اساسی در زندگی انسان‌ها ایجاد کند، البته در چنین شرایطی مردم می‌توانند با کمک یکدیگر و احترام به حقوق دیگران، از ایجاد یک فاجعه ترافیکی جلوگیری کنند.

در کنار مشکلاتی که برای بانک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و حمل‌ونقل شهری ایجاد می‌شود، می‌توان به قطع شدن ارتباط مردم با شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. شاید این موضوع، در ابتدا و در مقایسه با مشکلاتی که پیش از این مطرح شد کمی خنده‌دار و مسخره به نظر بیاید، اما تنها کافی است به این نکته فکر کنیم که چند درصد از مردم دنیا برای ارتباط با خانواده و دوستان خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در حقیقت در زمان قطع اینترنت، این افراد تمام راه‌های تماس خود با خانواده، دوستان و همکاران‌شان را از دست می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که بسیاری از ما، اطلاعات مهم، قرارها، یادآوری‌ها، تقویم کار‌های روزانه و فایل‌های موردنیازمان را روی اینترنت قرار می‌دهیم و عادت کردیم برای پیدا کردن هر چیز، از موتورهای جست‌وجوی آنلاین استفاده کنیم. در چنین شرایطی است که دسترسی نداشتن به اینترنت، یک فاجعه اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

باید توجه داشته باشیم در صورتی که اینترنت برای مدت کوتاهی قطع شده باشد، مردم می‌توانند مشکلات را تحمل کرده تا همه‌چیز به شرایط عادی برگردد اما اگر قطع سراسری اینترنت برای زمان طولانی ادامه پیدا کند، بنزین به پمپ بنزین‌ها نرسد و کامیون‌ها سوخت کافی برای رساندن مواد غذایی به سوپرمارکت‌ها نداشته باشند، با یک فاجعه بزرگ روبه‌رو خواهیم شد.

در صورت قطع چند روزه ارتباطات، یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که با آن مواجه خواهیم شد، ناتوانی در استفاده از سرویس‌های اضطراری مانند خدمات اورژانس یا آتش‌نشانی در زمان بروز حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله یا خطرات انسانی مانند بمب‌گذاری و حوادث جاده‌یی و خیابانی است. پیش از این، ارتباطات تلفنی و اینترنتی از هم مجزا بود و در صورت قطع شدن اینترنت، می‌توانستیم از خطوط تلفن در شرایط اضطراری استفاده کنیم، اما هم‌اکنون و در شرایطی که بسیاری از سرویس‌های برقراری ارتباط تلفنی از خدمات اینترنتی برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کنند، در صورت قطع اینترنت، ارتباطات تلفنی این سرویس‌دهنده‌ها نیز قطع خواهد شد.

البته باید بدانیم که قطع شدن اینترنت به این سادگی‌ها اتفاق نمی‌افتد. متخصصان دنیای کامپیوتر و اینترنت اعتقاد دارند چنین اتفاقی یک فرض محال است، اما همه ما می‌دانیم فرض محال، محال نیست بنابراین بررسی این اتفاق نیز کار بیهوده‌یی نخواهد بود.

ازسوی دیگر، بیشتر سایت‌های پرطرفدار مثل فیس‌بوک، توییتر، گوگل و آمازون که امروزه به‌عنوان بیشترین سهامداران در میان شرکت‌های اینترنتی شناخته می‌شوند، سهام خود را از طریق اینترنت دریافت کردند و اگر روزی اینترنت از بین برود، این شرکت‌ها نیز در دفتر خود را تخته خواهند کرد!

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر