روی خط آب

۱۳۹۴/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۱۶۵

طرح سهمیه‌بندی آب با کد ملی فقط یک مطالعه است

صدا و سیما|‌ معصومه آذرگون مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی شرکت آب و فاضلاب گفت: طرح سهمیه‌بندی توزیع آب شرب با کد ملی فقط در حد مطالعه است. آذرگون تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این مورد قبلا مطالعاتی کرده است. وی تاکید کرد: شهروندان اصلا نگران نباشند چون این طرح فقط یک مطالعه است. آذرگون گفت: همچنین جریمه مشترکان پرمصرف آب شرب هم تصویب نشده است و همچنان روش‌های پلکانی برای قیمت‌گذاری آب اعمال می‌شود. وی اعلام کرد: در بودجه سال آینده هم افزایش قیمت آب پیش بینی نشده است. آذرگون درباره اقدامات بازدارنده برای مشترکان پرمصرف گفت: نرخ‌ها پلکانی است و با افزایش مصرف رشد دارد.

ادامه تلاش‌ها برای احیای دریاچه ارومیه

ایرنا| سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و دولت ژاپن دیروز توافقنامه همکاری درباره «برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه» را در محل سفارت توکیو در تهران امضا کردند. هیرویاسو کوبایاشی، سفیر ژاپن در تهران در مراسم امضای این توافقنامه گفت: افتخار بزرگی است که امروز این توافقنامه تامین اعتبار را از طرف دولت ژاپن امضا می‌کنم. هیرویاسو کوبایاشی افزود: آب دریاچه ارومیه در 20 سال اخیر کاهش چشمگیری یافته و این مساله آن را تبدیل به یک دریاچه فوق شور کرده و مناطق خشک را به بلورهای نمک تبدیل کرده است. وی گفت: سلامتی مردم منطقه با تنفس نمکی که توسط باد پراکنده می‌شود به خطر افتاده و محصولات کشاورزی پیرامون دریاچه نیز از این خطر در امان نیستند. کوبایاشی افزود: به‌دلیل موقعیت خطیر دریاچه ارومیه و براساس نتایج دیدار بین نخست وزیر ژاپن و رییس‌جمهوری ایران، دولت ژاپن تصمیم گرفت 436میلیون ین ژاپن معادل 3میلیون و 683‌هزارو 800 دلار به دفتر فائو در ایران برای پروژه «برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوزه آبریز دریاچه ارومیه» اهدا کند. وی تاکید کرد: کمک به محیط زیست یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیاست خارجی ژاپن است؛ توکیو از گذشته از برنامه‌های زیست محیطی دولت ایران حمایت کرده است. سفیر ژاپن در تهران افزود: با در نظر گرفتن اینکه یک کشور به تنهایی نمی‌تواند این چالش‌های جهانی را عهده‌دار شود، تلاش در سطح منطقه یا توسط مجامع بین‌المللی ضروری است. به گفته کوبایاشی، دولت ژاپن با محور قرار دادن پروژه دریاچه ارومیه، پروژه‌های گوناگون دیگری در زمینه حفاظت محیط زیست در ایران را از طریق آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) اجرا می‌کند.

چشم‌انداز خوبی برای سال آبی جاری دیده نمی‌شود

صدا و سیما| رحیم میدانی ‌معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: سازمان هواشناسی کشور میزان بارش در 3ماه آینده را نرمال پیش بینی کرده است اما در جنوب غرب کشور و استان‌های فارس و اصفهان بارش کمتر از میانگین پیش بینی شده است. رحیم میدانی با اشاره به اینکه سال آبی 95 ـ4‌9 چشم‌انداز خوبی از نظر بارش ندارد، افزود: افزایش دما بیش از میانگین سال‌های قبل و کاهش بارش چشم‌انداز خوبی برای سال آبی جاری نشان نمی‌دهد. وی با اشاره به اینکه حدود 13 استان نسبت به درازمدت از نظر بارش وضع منفی دارند، گفت: به‌طور مثال برای استان چهارمحال و بختیاری با 27‌درصد کاهش بارش، استان کهگیلویه و بویراحمد 31‌درصد، تهران و اصفهان هر کدام 15‌درصد و استان سیستان و بلوچستان 56‌درصدکاهش بارش ثبت شده است. میدانی اضافه کرد: از بهمن تا 15 اسفند وضع بارش در این 45 روز بسیار تغییر کرد و به 22میلی‌متر رسید در حالی که میانگین بارش در این مدت زمان 56میلی‌متر ثبت شده و این رقم در زمان مشابه پارسال 36میلی‌متر بوده است. وی افزود: از مهر امسال (ابتدای سال آبی) تا 15 اسفند به‌طور میانگین 150میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به پارسال که سال خشکی بود 25‌درصد افزایش و نسبت به درازمدت 5‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر