عضو کمیسیون صنایع مجلس با تشریح محورهای گزارش عملکرد شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو، گفت: برای حل مشکل قیمتگذاری خودرو، ابتدا باید ساختار این صنعت اصلاح شود و از حالت نه خصوصی و نه دولتی خارج شود.
حمیدرضا فولادگر با تشریح محورهای گزارش عملکرد شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو اظهار داشت: این گزارش آماده شده و هفته آینده در کمیسیون صنایع مطرح میشود تا بعد از آن، برای قرائت در صحن علنی مجلس به هیات رییسه ارایه شود. وی در تشریح محورهای مهم گزارش عملکرد شورای رقابت، گفت: باتوجه به ساختار صنعت خودرو معتقدیم اگر این ساختار همچنان ادامه داشته باشد، مسایل مربوط به قیمتگذاری خودرو حل نخواهد شد. فولادگر تاکید کرد: ابتدا باید مشکل ساختاری صنعت خودرو حل شود تا از ساختار نه دولتی و نه خصوصی خارج شود تا درنهایت از حالت انحصاری بیرون بیاید و ساختار رقابتی داشته باشد. وی توضیح داد: در این شرایط، قیمت خودرو در عرصه رقابت تعیین خواهد شد. وی با بیان اینکه شورای رقابت با این عنوان که صنعت خودرو حالت شبه انحصاری دارد، به موضوع قیمتگذاری خودرو ورود پیدا کرد، ولی با فرض اینکه این صنعت شبه انحصاری باشد، باز هم شورای رقابت طبق قانون تنها میتواند دستورالعمل قیمتگذاری خودرو را تعیین کند، نه اینکه قیمت خودرو را مشخص کند. به نقل از فارس، عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: یکی دیگر از محورهای گزارش عملکرد شورای رقابت این است که
دستورالعمل تعیین شده از سوی این شورا برای قیمتگذاری خودرو مورد نقد قرار دارد و مشخص نیست، میزان ارزبری واقعی هر خودرو چقدر است و علاوه بر این، تعیین قیمت مبنا برای خودروها مورد بحث است که همین قیمتها نیز باعث شده بهعنوان مبنایی برای افزایشهای بعدی قیمت قرار گیرد. وی با طرح این سوال که آیا افزایش قیمت خودرو باید فقط از جیب مردم تامین شود، گفت: آیا بهرهوری و قیمت تمام شده خودرو نباید بهبود یابد؟