هزارو۶۰۰میلیارد تومان هزینه محتواسازی در اینترنت

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۴۳

گروه دانش وفن

دولت در نظر دارد طبق لایحه برنامه ششم توسعه، ظرف 5سال رقمی بالغ بر 1.6هزارمیلیارد تومان صرف تولید محتوای بومی در فضای مجازی کند.

اهمیت تولید محتوای بومی در فضای مجازی به اندازه‌یی است که بارها مسوولان کشور نسبت به آن تاکید کرده و گفته‌اند که چنین محتوایی زمینه‌ساز توسعه جامعه و باعث تنومندسازی خط و زبان فارسی در این محیط است.

کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاری در این عرصه از بسیاری دغدغه‌ها کاسته و فرصتی برای استفاده هوشمندانه و پاک از بستر فضای مجازی می‌شود.

بسیاری هم، ساخت محتوای بومی را راه‌حل مقابله با سیل خروشان فضای مجازی می‌دانند و معتقدند در شرایطی که امکان حذف و نادیده گرفتن این فضا نیست، برای هدایت سیل خروشان فضای مجازی راهی به جز ساخت محتوای بومی وجود ندارد لذا اگر از روش‌های بومی برای تولید محتوا استفاده کنیم به راحتی می‌توانیم از این فضا بهره‌برداری کنیم و از تهدیدهای آن مصون باشیم.

شورای برنامه‌ریزی ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در راستای این موضوع، ردیف «افزایش محتوای بومی در فضای مجازی» را در لایحه برنامه ششم توسعه کشور گنجانده و گفته است که تا پایان این برنامه محتوای بومی باید رشدی 5برابری داشته باشد.

دولت می‌خواهد 1- با بسترسازی حضور شبکه‌های جهانی تحویل محتوا (CDN) و فعالیت شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور، 2- کاهش هزینه‌های زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات ارائه محتوای بومی و 3- تامین بسترهای تولید و توسعه محتوای بومی نظیر جویشگر - مرورگر - ایمیل - شبکه‌های اجتماعی و... چنین امری را محقق کند.

قرار است در راستای تحقق این هدف، به ترتیب طی 5سال اجرای برنامه ششم توسعه 10، 20، 30، 40 و 50درصد کاهش هزینه پهنای باند اتصال CDNها به شبکه ملی اطلاعات نسبت به وضع کنونی در نظر گرفته شود. این شورا پیش‌بینی کرده که برای تولید پنج برابری محتوای بومی در سال‌های 1395 تا 1399 سالانه به 450میلیارد ریال اعتبار مالی نیاز دارد؛ مبلغ 8500میلیارد ریال هم به عنوان قراردادهای مشارکتی (منابع مالی خارجی) جهت تحقق این هدف در نظر گرفته شده است.

بنابراین برای این بند از اهداف توسعه‌یی طی برنامه ششم توسعه به اعتباری بالغ بر 10هزارو700میلیارد ریال نیاز است.

در بخش دیگری تحت عنوان «افزایش حداقل 5برابری ظرفیت ذخیره‌سازی محتوای بومی» هم آمده است که طی این 5سال به اعتبار 2هزارمیلیارد ریال نیازمند است که با احتساب 4هزارمیلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این زمینه، مجموع اعتبارات مورد نیاز این بند 6هزارمیلیارد ریال می‌شود.

پهنای باند شبکه ملی اطلاعات

۷۸ برابر می‌شود

شورای برنامه‌ریزی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با توسعه ظرفیت شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم توسعه گفته است که زیرساخت این شبکه در پایان برنامه باید به ۱۲۰ ترابیت بر ثانیه برسد.

رویکرد دولت در ارتباط با توسعه شبکه ملی اطلاعات در مستندات برنامه ششم توسعه آورده و در بخش اهداف کلان توسعه ICT گفته شده است که پهنای باند زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تا پایان برنامه ششم توسعه (سال 1399) باید به 120 ترابیت بر ثانیه برسد.

شورای برنامه‌ریزی ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش راهبردهای رسیدن به این هدف در طرحی که به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال کرده، گفته است که افزایش سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی دولت با رویکرد غیرانتفاعی به جهت کاهش هزینه‌های ملی یکی از راهکارهای در نظر گرفته شده برای رسیدن به این هدف است.

استفاده حداکثری از ظرفیت بخش‌های خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی و جذب سرمایه‌گذاری مشترک خارجی در توسعه شبکه‌های دسترسی بخش دیگری از راهبردهای تشریح شده برای رسیدن به این میزان ظرفیت زیرساختی است.

استفاده اقتصادی از منابع حیاتی بخش ICT نظیر فرکانس و دامنه اینترنتی، مقرون به صرفه نمودن دسترسی به شبکه پهن باند متناسب با درآمد سرانه و ارتقای نظام‌ها و زیرساخت‌های تنظیم مقرراتی و نظارتی بخش ICT بخش دیگری از روندهای دستیابی به این هدف مطرح شده است.

طبق برنامه‌ریزی این شورا 80درصد خانوارها در پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی باید به شبکه باند پهن متصل شوند و سرعت دسترسی هر مشترک حداقل 20 مگابیت بر ثانیه باشد.

طبق آمار ارائه شده تنها 44.73درصد از خانوارها توانسته‌اند تا پایان سال93 به شبکه باند پهن متصل شوند که سرعت دسترسی هر مشترک نیز 0.256 مگابیت بر ثانیه بوده است.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته طی پنج سال آینده باید به ترتیب 55، 60، 65، 70 و 80درصد از خانوارها به باند پهن متصل شوند و سرعت دسترسی مشترکان به شبکه نیز طی این سال‌ها 4، 8، 16، 18 و 20 مگابیت بر ثانیه باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر