روی موج خبر

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۴۲

بررسی برجام از نگاه اقتصادی در کمیسیون امنیت ملی- ایرنا| حسین سبحانی‌نیا، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، موضوع برجام از نگاه اقتصادی را با حضور مسوولان اقتصادی و بانک مرکزی در جلسه عصر امروز این کمیسیون بررسی می‌کنند. وی افزود: باید روند اجرای برجام هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه شود که در مورد این موضوع نیز در جلسه امروز با اعضا گفت‌وگو خواهیم کرد.

احتمال سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران- ایسنا| روزنامه نیکی ژاپن نوشت: شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن امیدوار است در شهریور ماه سال آینده و زمانی که به کنیا سفر می‌کند، دیدار کوتاهی از ایران داشته باشد. این دیدار نخستین سفر رهبران ژاپنی به ایران پس از 38سال خواهد بود. آخرین نخست‌وزیر ژاپن که از ایران دیدار کرد، تاکئوفوکودا بود. به نوشته این روزنامه انتظار می‌رود شرکت‌های ژاپنی که به سبب تحریم‌ها فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کرده بودند، سرمایه‌گذاری و صادرات را از سر بگیرند.

احیای روابط اقتصادی با سفر معاون صدراعظم آلمان به ایران- ایرنا| میکاییل بارون فون اشترنبرگ، سفیر آلمان در ایران روابط تجاری دو کشور را دیرینه، موفق و مثمر ثمر توصیف کرد و گفت: زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد به زودی در راس یک هیات آلمانی به تهران سفر می‌کند و کمیسیون اقتصادی ایران و آلمان نیز احیا خواهد شد. وی همچنین با بیان اینکه پس از برجام 10هیات عالی رتبه آلمانی به ایران سفر کرده‌اند، اضافه کرد: در ماه‌های آتی هیات‌های دیگری به ایران خواهند آمد. تمرکز بیشتر هیات‌ها بر موضوع روابط تجاری است.

نشست چهارجانبه کشورهای عربی درباره ایران- آنا| یک منبع دیپلماتیک در اتحادیه عرب گفت: وزیران امور خارجه کشورهای امارات، بحرین، عربستان سعودی و مصر به همراه دبیرکل اتحادیه عرب روز پنج‌شنبه(10مارس) دردبیرخانه اتحادیه عرب نشستی برگزار خواهند کرد. این منبع مدعی شد: « قرار است مقام‌های کمیته چهارجانبه عرب در این نشست به بررسی و پیگیری تحولات تنش با ایران و راه‌های مقابله با دخالت‌های تهران در امور داخلی کشورهای عربی بپردازند. این کمیته طبق قطعنامه‌یی که اوایل ماه ژانویه(اواخر دی) و در نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب برای بررسی روابط با ایران برگزار شده بود، تشکیل شد.

توافق ایران و اندونزی درباره افزایش تسهیلات برای سفر اتباع 2 کشور- فارس| علی چگنی، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدار با همتای اندونزیایی خود در حاشیه پنجمین نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: درخصوص گسترش همکاری‌های کنسولی برای افزایش تسهیلات برای سفر اتباع دو کشور به خاک یکدیگر به ویژه سرمایه‌گذاران، تجار، بازرگانان، گردشگران، نخبگان علمی و فرهنگی و ورزشکاران توافقات خوبی داشتیم. وی افزود: یکی از موضوعات مهم دیگری که در مذاکرات به صورت تفاهم‌آمیز درباره آن صحبت کردیم، همکاری بین پلیس دو کشور برای مقابله با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، تروریسم و افراط‌گرایی بود که طرفین ضمن ابراز رضایت از سطح همکاری‌های موجود، خواهان توسعه هر چه بیشتر این همکاری‌ها شدند.

رایزنی امریکا با ایران پیش از حمله به عراق- تسنیم| زلمای خلیل‌زاد، سفیر پیشین امریکا در عراق، افغانستان و سازمان ملل در کتابی با عنوان «فرستاده» نوشته است: مقامات تهران و واشنگتن پیش از حمله امریکا به عراق درباره آینده این کشور با یکدیگر مذاکرات پنهانی داشتند و طی آن ایران قبول کرده بود، نیروهای نظامی‌اش هواپیماهای جنگی که وارد حریم هوایی‌اش می‌شوند را هدف قرار ندهد. وی افزود: این دیدارها که در ژنو بین مقامات امریکایی و محمدجواد ظریف، نماینده وقت ایران در سازمان ملل و وزیر خارجه کنونی انجام شد حتی پس از اشغال بغداد توسط امریکا در آوریل 2003 نیز ادامه یافت.

بیانیه ۲۲۲ نماینده در محکومیت اقدام اخیر شورای همکاری خلیج فارس-تسنیم|222 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز مجلس طی بیانیه‌یی اقدام اخیر شورای همکاری خلیج فارس در قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در لیست گروهک‌های تروریستی را محکوم کردند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:«ما نمایندگان ملت بزرگ ایران این اهانت وقیحانه به حزب‌الله لبنان توسط شورای همکاری خلیج فارس را به ‌شدت محکوم می‌کنیم و آن را اهانت به دولت و ملت لبنان می‌دانیم و حمایت همه ‌جانبه خود را یک بار دیگر از حزب‌الله لبنان و رهبر شجاع آن جناب آقای سیدحسن نصرالله اعلام می‌کنیم».

ضرب‌وشتم افشاگر فیلم سخنرانی قاضی‌پور-ایسنا| حامد عطایی، روزنامه‌نگار و مدیرمسوول نشریه «آینا نیوز» ارومیه که در روزهای اخیر فیلمی از سخنرانی نادر قاضی‌پور، یکی از نامزدهای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی و راه یافته به مجلس از ارومیه انتشار داد در پی حادثه‌یی از سوی افراد ناشناس مورد ضرب و شتم قرار گرفت. مصطفی‌زادگان، مدیر مسوول نشریه فرهنگ شمس، یکی از دوستان حامد عطایی در گفت‌وگو با تابناک تهران در این زمینه گفت:«در این حادثه عطایی از چند ناحیه بدن از جمله گونه و گوش چپ دچار جراحت جدی شد و گفته می‌شود پرده گوش وی دچار پارگی شده و قدرت شنوایی خود را از دست داده است. پرونده شکایت این روزنامه‌نگار در دادسرای عمومی و انقلاب تشکیل و قرار است معاون دادستان و قاضی ویژه پرونده جرایم انتخاباتی نسبت به این شکایت اعلام نظر کند».

مصوبه‌ای درباره ممنوع‌التصویر بودن خاتمی وجود ندارد-ایلنا|حسین نوش‌آبادی، سخنگوی ارشاد دوباره تاکید کرد: «مصوبه‌یی درباره ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی که تشریفات قانونی خود را در شورای امنیت ملی طی و به تایید رهبری رسیده باشد، نداریم».نوش‌آبادی روز گذشته در نشست خبری درخصوص ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات نیز یادآور شد: ممنوع‌التصویری مانعی برای ایجاد فعالیت و نقش‌آفرینی در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی نیست قطعا حضور همه چهره‌های مطرح سیاسی، علمی و فرهنگی در خلق حماسه بزرگ و انتخابات پرشور مورد توجه بوده است. معاون پارلمانی وزارت ارشاد مجددا تاکید کرد: مصوبه‌یی درباره ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی که تشریفات قانونی خود را در شورای امنیت ملی طی و به تایید رهبری رسیده باشد، نداریم ودر این باره وزارت ارشاد پاسخگو نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر