وزیر انرژی اندونزی مامور ویژه توسعه همکاری‌های تجاری تهران- جاکارتا

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۳۷

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به نمایندگی از ایران برای شرکت در پنجمین اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی با محوریت فلسطین و قدس شریف به اندونزی سفر کرده است، روز گذشته در حاشیه این اجلاس با جوکو ویدودو رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در دیدار با رییس‌جمهوری اندونزی پیام کتبی حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران را تقدیم وی کرد. این پیام کتبی در پاسخ به پیام قبلی رییس‌جمهوری اندونزی بوده است.

جوکو ویدودو پس از این دیدار به خبرنگاران، گفت که در دیدار با ظریف دو طرف در خصوص همکاری در بخش سرمایه‌گذاری و انرژی توافق کردند. به نوشته تارنمای «رپوبلیکا»، رییس‌جمهوری اندونزی با اشاره به تشدید اختلافات ایران و عربستان پس از اعدام شیخ نمر مدافع حقوق بشر در عربستان، گفت که در دیدار با وزیر خارجه ایران خواستار خویشتنداری طرف‌ها برای حفظ ثبات و صلح در منطقه خاورمیانه شده است. وی گفت که هر دو طرف متعهد به حمایت کامل برای استقلال فلسطین شده‌اند.

خبرگزاری رسمی اندونزی نیز گزارش داد رییس‌جمهوری این کشور از تحولات مثبت در روند مناسبات بین دو کشور استقبال کرد و گفت: من از توسعه مثبت بخش‌های مختلف در روابط دوجانبه بین اندونزی و ایران خوشحال هستم و این افزایش مناسبات را می‌توان در دستیابی به نتایج خوب در مذاکرات بخش‌های انرژی و نفت و گاز مشاهده کرد. جوکو ویدودو با اشاره به مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور و انتظار برای اجرای تعدادی از طرح‌های اقتصادی بین دو کشور، گفت که «سودیرمان سعید» وزیر انرژی و منابع معدنی را مامور ویژه توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور می‌کند.


نزدیکی برخی کشورهای اسلامی به رژیم‌صهیونیستی شرم‌آور است

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین دیروز در اجلاس سران کشورهای اسلامی به سخنرانی پرداخت و پس از پایان این اجلاس در جمع خبرنگاران اقدامات برخی کشورهای اسلامی جهت نزدیکی با رژیم‌صهیونیستی را شرم‌آور عنوان کرد. وی با تشریح محورهای این نشست، اظهارداشت: یکی از موضوعات اساسی که ما را اینجا جمع کرد، مساله یهودی‌سازی شهر بیت‌المقدس و همچنین منطقه مسجد‌الاقصی بود. وی افزود: در این نشست ضمن بررسی این جنایات تاکید کردیم این حرکات خلاف قوانین بین‌المللی است و از شورای امنیت خواستیم اقداماتی در این زمینه انجام دهد.

وی به نقش ایران در حمایت‌ها از فلسطین اشاره کرد و اظهار داشت: ما در این نشست تاکید کردیم که با وجود فشارهایی که بر ایران وارد آمده، جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه موضوع حمایت از فلسطین را کنار نگذاشته و همواره بر این موضوع تاکید می‌کند. وزیر امور خارجه با تاکید بر سنگین‌تر شدن مسوولیت کشورهای اسلامی افزود: ما در این نشست تاکید کردیم با وجود اینکه خطر افراط‌گرایی و تروریسم به مشکل اساسی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده ولی در عین حال این موضوع نباید سبب شود موضوع فلسطین و قدس شریف از تمرکز و توجه کشورهای اسلامی خارج شود.

ظریف پس از پایان سفر خود به اندونزی برای مذاکره با مقامات سنگاپور وارد این کشور شد. ظریف قرار است در دیدار از سنگاپور در دو نشست برای توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با این کشور شرکت کند. همچنین دیدار با نخست‌وزیر، رییس مجلس، رییس بانک مرکزی و ایرانیان مقیم سنگاپور از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه در این سفر عنوان شده است. لازم به یادآوری است، ظریف پس از سنگاپور به ترتیب به کشورهای برونئی، تایلند، نیوزیلند و استرالیا سفر می‌کند. یکی از مهم‌ترین اولویت وزارت امور خارجه کشورمان از این سفرها اهداف اقتصادی در دوران پسابرجام عنوان شده است و در همین راستا یک هیات اقتصادی ظریف را در این سفر 11 روزه همراهی می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر