کاهش یک‌درصدی نرخ سود تسهیلات 160میلیون تومانی

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۳۲

مدیرعامل بانک مسکن، قسط ماهانه وام ۱۶۰میلیون تومانی خرید مسکن را یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ سود تسهیلات خرید مسکن یک‌درصد کاهش یافت.

محمدهاشم بت‌شکن در نشستی خبری گفت: در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار در سال جاری، اکثر پیشنهادات بانک مسکن در راستای افزایش توان مالی خریداران و سازندگان مسکن به تصویب رسید.

به گزارش مهر، مدیرعامل بانک مسکن، جامعه هدف وام‌های تصویب شده را اقشار متوسط و کسانی که توان بازپرداخت اقساط و پس‌انداز مسکن را دارند، ذکر کرد و افزود: قطعا دولت برای اقشار ضعیف هم طرح‌های دیگری خواهد داشت.

بت‌شکن با اشاره به اینکه در سال گذشته یکی از طرح‌های بانک مسکن، صندوق پس‌انداز مسکن یکم بود، افزود: براساس مصوبه جدید، در تهران هر یک از زوجین می‌توانند تا مبلغ ۸۰میلیون تومان و در مجموع ۱۶۰میلیون تومان برای یک پلاک ثبتی وام دریافت کنند؛ این مبلغ در شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت ۶۰میلیون تومان، در مجموع ۱۲۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۴۰میلیون تومان و در مجموع ۸۰میلیون تومان روی یک پلاک ثبتی است.

وی با اشاره به اینکه براساس این طرح، معادل ۸۰ درصد ارزش ملک مبایعه‌نامه یا ساخت، متقاضیان می‌توانند از وام‌های جدید مسکن استفاده کنند، تصریح کرد: در این طرح محدودیتی برای زوجین از جهت تاریخ ازدواج وجود ندارد.

مدیرعامل بانک مسکن، اقساط را مهم‌ترین بازار هدف اقشار متوسط ذکر کرد و گفت: در شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت مهم‌ترین هدف، طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم است.

بت‌شکن، رقم ماهانه نرخ سود تسهیلات این نوع وام را که قبلا ۱۴درصد بود، با کاهش یک درصدی، ۱۳ درصد اعلام کرد و افزود: دوره بازپرداخت این وام، ۱۲سال و اقساط ماهانه آن در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ماهانه یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان برای زوجین، در تهران یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در سایر مناطق شهری با سقف ۸۰میلیون تومان، ۹۷۰هزار تومان است.

وی سه شرط اصلی استفاده از این طرح را حداقل دارا بودن ۱۸ سال سن و درآمد مستقل، عدم استفاده از تسهیلات بانک مسکن تاکنون و عدم استفاده از امکانات مسکن دولتی ذکر کرد و گفت: امکان اعطای تسهیلات در این صندوق از طریق پس‌انداز فراهم است، این در حالی است که علاوه بر آن، ۱۰ میلیون تومان نیز وام جعاله برای این افراد قابل ارائه است. به علاوه اینکه رقم سپرده‌گذاری شده افراد نیز قابل بازپرداخت است؛ بنابراین به عنوان نمونه در تهران برای یک ملک ثبتی می‌توان ۱۸۰میلیون تومان وام مسکن استفاده کرد.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: برآوردها نشان می‌دهد بیش از ۵۰درصد ارزش ملک از طریق این وام‌ها قابل تامین است، همچنین برآوردها نشان می‌دهد متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 4میلیون تومان است و متوسط مسکن قابل استفاده در تهران ۷۵متر و در سایر شهرها ۱۰۰متر برآورد می‌شود؛ بر این اساس در تهران با این وام ۵۲درصد ارزش ملک، در تبریز ۶۵درصد، اصفهان ۵۰درصد، ارومیه ۶۸ درصد، مشهد ۵۸درصد و در بجنورد 88 درصد قابل تامین است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر