اخبار

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۱۹

حمل و نقل ترکیبی

با ابزارهای فناوری

ابزارهای فناوری به کمک انسان‌ها می‌آید تا آنها بتوانند بی‌دغدغه و در کمترین زمان از تسهیلات مختلف استفاده کنند، حمل و نقل ترکیبی و فروش بلیت‌های آنلاین و رزرو هتل و استرداد آنلاین بلیت، امکاناتی است مه با پیشرفت فناوری میسر شده است. در این بین برخی از استارتاپ‌ها با کمک فناوری اقدام به راه‌اندازی سایت‌های آنلاین کرده‌اند تا بتوانند خدمات با کیفیت‌تری در گردشگری و مسافرت ارائه کنند. بر این اساس برای نخستین بار در کشور، امکان خرید بلیت حمل و نقل ترکیبی هوایی و ریلی مسافران با راه‌اندازی یک سایت از سوی استارتاپ‌ها فراهم شده است. مجید حسین‌نژاد با بیان اینکه هنوز با اهداف مد نظر فاصله زیادی داریم اما گام‌های مهمی برداشته‌ایم، گفت: ما در بحث بلیط داخلی هواپیما منحصرترین و با کیفیت‌ترین پکیج خدمات را ارائه می‌دهیم و در راستای حمل و نقل ترکیبی نیز کار مشترکی را با شرکت رجا آغاز کرده‌ایم. وی همچنین با اشاره به برنامه‌های آتی این مجموعه، گفت: استرداد آنلاین بلیت قطار از موضوعاتی است که با شرکت رجا درحال انجام هستیم و تصور می‌کنم تا پایان سال یا تا فروردین ماه سال آینده این کار انجام شود. وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت خالی که هتل‌ها دارند به خوبی برای سرویس دهی به اقشار مختلف جامعه استفاده کنیم، گفت: این چیزی است که در دنیا اتفاق افتاده که البته به ابزارهای تکنولوژیکی نیاز دارد که در حال آماده‌سازی است و پس از آن با تحلیل داده‌ها پکیج مناسبی را برای خانواده با هر سطح درآمدی ارائه می‌دهیم. سعید رهنما، مدیر بازاریابی و فروش رجا نیز اعلام کرد: برای نخستین بار این امکان در کشور فراهم شد که مسافران بتوانند به صورت آنلاین و همزمان امکان خرید بلیت حمل و نقل ترکیبی هوایی و ریلی را داشته باشند.


رصد دورترین کهکشان

به زمین

دورترین کهکشان به زمین در تاریخ بشریت با فاصله بیش از ۱۳میلیارد سال نوری رصد شد. این کهکشان GN-z11 نام دارد که توسط تلسکوپ فضایی هابل شکار شد و در راه صورت فلکی دب‌اکبر قرار گرفته است. این کهکشان تقریبا ۲۵ بار کوچک‌تر از کهکشان راه شیری و جرم ستارگان آن تقرییا یک‌درصد ستارگان راه شیری است. پیش از این کهکشان

EGSY7p8 با فاصله 13.2میلیارد سال نوری با زمین به عنوان دورترین کهکشان شناخته می‌شد اما اکنون کهکشان GN-z11 با فاصله 13.4میلیارد سال نوری با زمین رکورددار دورترین کهکشان در تاریخ بشریت شناخته شده است. نکته قابل توجه در مورد کهکشان

GN-z11 این است که در حدود ۴۰۰میلیون سال بعد از واقعه «بیگ‌بنگ» شکل گرفته است و در تقریبا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سال بعد از شکل گرفتن نخستین ستاره‌ها به هستی قدم نهاده است. نتیجه این رصد در نشریه Astrophysical Journal چاپ شده است.


بازگشت قابلیت رمزگذاری

به تبلت‌های آمازون

رویترز بعد از اعتراضات گسترده کاربران، شرکت آمازون اعلام کرد قابلیت رمزگذاری اطلاعات افراد را به تبلت‌های فایر ساخت خود باز می‌گرداند. بسیاری از شهروندان و مدافعان حریم شخصی از تصمیم آمازون برای حذف قابلیت رمزگذاری داده‌ها در گوشی‌ها و تبلت‌های ساخت این شرکت انتقاد کرده‌اند. آمازون بی‌سروصدا بعد از به‌روزرسانی سیستم عامل Fire OS رمزگذاری داده‌های ذخیره شده بر روی گوشی‌ها و تبلت‌های خود را حذف کرده و اعلام کرد: رمزگذاری این اطلاعات در زمان تبادل آنها بین گوشی و تبلت و سرورهای آمازون ادامه می‌یابد. مدعای آمازون این بود که کاربران چندان از این قابلیت استقبال نکرده‌اند. این اقدام آمازون در شرایطی که اپل و اف بی‌ای در حال نبرد بر سر حفظ قابلیت رمزگذاری داده‌ها در آیفون هستند واکنش‌های منفی فراوانی را در پی داشت و آمازون که از آسیب دیدن شهرت و اعتبار خود نگران بود تسلیم خواسته‌ها و نظرات کاربران گردید. این شرکت همچنین به جمع شرکت‌های فناوری پیوسته که از تصمیم اپل برای رمزگذاری داده‌های کاربران و مقابله با تلاش‌های اف بی‌ای برای دسترسی به این اطلاعات حمایت می‌کنند. از همین رو آمازون با انتشار متنی در دادگاه رسیدگی‌کننده به این موضوع از اپل حمایت کرد.


ثبت نخستین تصویر از نروژ توسط ماهواره جدید اروپا

ناسا سازمان فضایی اروپا ماه گذشته با گسترش برنامه کوپرنیک خود، سومین ماهواره Sentinel خود را پس از چند هفته آزمایش اولیه به فضا فرستاد و اکنون Sentinel-3A با تصاویر خارق‌العاده‌یی از سطح زمین کار خود را آغاز کرده است. این ماهواره پس از پرتاب، عملیات اولیه خود را در زمان رکوردشکن انجام داد که به سازمان فضایی اروپا اجازه داد کار روشن کردن ابزار آن را آغاز کرده و در ابتدا ابزار رنگی اقیانوس و زمین OLCI را اجرایی کنند. این ابزار نخستین تصویر خود را در روز 29فوریه (10 اسفند) ساعت 14:09دقیقه به وقت گرینویچ و نزدیک به 13روز پس از پرتاب به فضا ثبت کرد. نخستین تصویر این ماهواره به نمایش سوالبارد در نروژ در زمان گذر شبانه‌روزی آن می‌پردازد. Sentinel-A3 در روزهای آغازین عملیات خود همچنین تصاویری از کالیفرنیا همچنین اسپانیا، پرتغال، تنگه جبل‌الطارق و آفریقای شمالی را ثبت کرد. این ماهواره اروپایی یکی از پیچیده‌ترین ماهواره‌های پروژه کوپرنیک است. فضاپیمای مذکور علاوه بر ثبت تصاویر زیبا از زمین همچنین حاوی ابزار رصدگر زمین است که برای نظارت بر تغییرات محیطی به ویژه در اقیانوس‌ها طراحی شده‌اند. اگرچه3 Sentinel-A بر سنجش‌های اقیانوسی تمرکز دارد اما می‌تواند سنجش‌های زمینی و جوی را نیز انجام دهد. داده‌ها به صورت بلادرنگ انتقال می‌یابند که این امر به دانشمندان اجازه می‌دهد از آنها برای پیش‌بینی شرایط آب‌وهوایی و اقیانوسی بهره ببرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر