تشکل در جایگاه یک کسب و کار

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۰۸

اکثر تشکل‌های بخش خصوصی در ایران با مشکل جذب عضو روبه‌رو هستند. برخی تشکل‌ها ابزار قانونی دارند و براساس آن تعداد زیادی عضو گرفته‌اند. اتاق‌های بازرگانی معروف‌ترین این تشکل‌ها هستند. در اصناف نیز عضویت در تشکل شرط لازم برای حضور در صنف است. بعضی اتحادیه‌ها نیز قانونا امتیازاتی دارند که به خاطر آن اعضا مجبور به عضویت در تشکل می‌شوند. در مقابل تشکل‌هایی نیز وجود دارند که فاقد عضوگیری با فشارهای دولتی هستند. آنها مجبورند در فضایی کاملا رقابتی کالای خود که خدمات ناشی از عضویت در تشکل است را ارائه دهند و در مقابل منتظر باشند که افرادی مایل به عضویت شوند. در ایران بالاترین اعضا برای تشکل‌هایی است که از پشتیبانی قانونی برای عضویت برخوردار هستند درحالی که نگاهی به لیست 100تشکل غیردولتی دارای بیشترین عضو نشان می‌دهد که هیچ کدام دارای حمایت از سوی دولت و قانون برای عضوگیری نیستند. در حقیقت تشکل‌ها در ایران با مشکل عضوگیری روبه‌رو هستند به همین دلیل تنها تشکل‌هایی که حمایت دولتی دارند در جامعه به چشم می‌آیند و اکثر تشکل‌های مستقل با کمبود اعضا روبه‌رو هستند.

اما راهکارهای صحیح برای حل مشکل عضوگیری تشکل‌های ایرانی چیست. هر چند پاسخ به این سوال بسیار طولانی است اما در یک جمله می‌توان گفت باید تشکل را نه به شکل یک نهاد غیرانتفاعی که با کمک فعالان اقتصادی سرپاست بلکه به شکل یک کسب وکار نگریست. در یک کسب وکار شما محصولاتی را برای گروهی مشخص ارائه می‌کنید. این محصول باید بالاترین کیفیت را با پایین‌ترین قیمت داشته باشد به صورت هدفمند اطلاع‌رسانی شود و جامعه هدف مشخصی برای فروش آن تعریف شود. شاید بزرگ‌ترین مشکل در ایران این باشد که فعالان موفق اقتصادی ایران نیز دیدگاهی اقتصادی درباره تشکل‌ها ندارند. اگر از تمامی فعالان اقتصادی بپرسید که کالای ارائه شده توسط تشکل شما چیست کمتر جوابی قانع‌کننده به شما می‌دهند. از سوی دیگر این افراد منتظر هستند که کالای آنها بدون هیچ تلاشی مشتری پیدا کند. تغییر در نگاه به یک تشکل نه فقط در ایران بلکه در تمامی جهان بحث روز محسوب می‌شود. امروز تشکل‌ها بر سر قیمت خدمات خود با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. دوران حمایت دولتی از تشکل‌ها تمام شده و اگر اجبار کارت بازرگانی برداشته شود تازه مشخص می‌شود چند نفر حاضر به عضویت در اتاق بازرگانی به عنوان مهم‌ترین تشکل بخش خصوصی در ایران هستند. ما نیاز داریم که یک بازخوانی مجدد از خدمات ارائه شده توسط تشکل‌ها داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر