تاثیر کاهنده عرضه‌های اولیه فرابورسی بر شاخص

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۰۳

گروه بورس

روز گذشته در پی اعلام عرضه اولیه همزمان دو شرکت در فرابورس، فعالانی که نیاز به نقدینگی برای خرید آنلاین داشتند اقدام به فروش سهام خود کرده و این عاملی شد تا بازار بورس تهران با عرضه نسبتا زیادی مواجه شود. شرکت فرابورس شاید به دلیل نزدیک شدن به پایان سال، دست به اقدام عرضه همزمان زده اما غافل از اینکه ممکن است این عرضه، تکاپو برای عرضه سهام را زیاد کند. هرچند این خبر نتوانست همه نمادهای بورسی را تحت تاثیر قراردهد اما هیجان خرید عرضه‌های اولیه همواره بر بازار تاثیر کاهنده دارد.

بر همین اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با رشد بی‌جان 65واحدی به رقم 78هزار و 158واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افت 8واحدی عدد 12هزار و 937واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 531واحدی به عدد 88هزار و 639واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما با رشد 261واحدی عدد 54هزار و 438واحد را تجربه کرد و شاخص بازار دوم با 1142واحد کاهش به عدد 172هزار و 472واحد دست یافت.

از طرفی ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از 606میلیارد تومان بالغ شد که از این رقم بیش از 597میلیارد تومان در بازار نقدی بورس تهران محقق شد. همچنین ارزش معاملات تالار شیشه‌یی ناشی از دست به دست شدن 2میلیارد و 357میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 149هزار و 987نوبت داد و ستد بود.

بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی بانک ملت با 88واحد، بانک صادرات با 6واحد و ایران خودرو با 60واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 135واحد، ملی صنایع مس ایران با 47واحد و مخابرات ایران با 39واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی خارک، پتروشیمی فجر، لیزینگ صنعت و معدن از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران، محورسازان ایران خودرو و حق تقدم خرید سهام آن، اوراق مشارکت شهرداری سقز متوقف شدند. از سوی دیگر به دلیل سررسید نخستین اوراق اسناد خزانه اسلامی در روز یک‌شنبه 23 اسفند ماه، امروز سه‌شنبه نماد معاملاتی «اخزا1» در فرابورس متوقف شد. بازار سهام روز گذشته در عین حال شاهد انتشار خبرهایی مبنی بر بازگشایی نماد معاملاتی گروه سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا در کنار دیگر شرکت‌های وابسته به این گروه پس از اعمال افزایش سرمایه آنها بود. همچنین نحوه اطلاع‌رسانی ذوب‌آهن اصفهان در زمینه افزایش سرمایه جنجالی این شرکت هنوز بسیاری از فعالان بازار را به خود مشغول کرده است؛ برخی گزارش‌ها حاکی از درخواست ناظر بازار از ناشر «ذوب» برای ارائه توضیح در نحوه انتشار گزارش افزایش سرمایه از مبلغ 633درصد به 130درصد حکایت دارد. دیروز نماد معاملاتی «کگاز» نیز با غلبه خریداران حقیقی و حقوقی قرار گرفت، این شرکت پس از پایان پذیره نویسی حق‌تقدم‌های استفاده نشده خود بنا بر برخی گزارش‌ها با خبرهایی خوب از وضعیت بنیادی خود مواجه خواهد بود. بازار دیروز متعادل بود و معاملات کد به کد و بلوکی در این بازار از ویژگی‌های بارز این بازار در کنار تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه آن بود. همچنین اغلب حقیقی‌ها ترجیح می‌دادند تا با نقدشدن سهام در گروه‌های کوچک و بازار دومی میان تک‌سهم‌های برخوردار از پتانسیل رشد و برخی گروه‌های برخوردار از سیگنال تکنیکالی جابه‌جا شوند.

معاملات فرابورس

معاملات فرابورس ایران در روز گذشته با خرید و فروش 914میلیون اوراق بهادار به ارزش 5هزارمیلیارد ریال به پایان رسید.

در معاملات 16 اسفندماه بالغ بر 914میلیون ورقه بهادار در 31هزار نوبت دادوستد شد و ارزش آن به 5هزار و 81میلیارد ریال رسید.

در همین حال شاخص کل فرابورس ایران در ابتدای ساعت بازار 4 واحد بالا رفت اما در ادامه افت کرد و در نهایت با افت 3.7واحدی نسبت به دیروز، رقم 827.11واحد را نمایش داد؛ نماد شرکت پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشت.

بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار سهام در روز گذشته متعلق به نماد بانک دی بود و 87میلیون سهم این بانک به ارزش 162میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

در بازار اول، 480میلیون اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 466میلیارد ریال داد و ستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام سرمایه‌گذاری مسکن تهران ثبت شد. همین طور، 87میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 167میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ارزش این بازار مربوط به بانک دی بود. دیروز اوراق مشارکت ماهانه میدکو با دادوستد 800هزار ورقه به ارزش 800میلیارد ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. همچنین در نمادهای اسناد خزانه اسلامی درمجموع، 613میلیارد ریال مبادله شد. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد به‌طوری‌که حجم معاملات این صندوق امروز به 746هزار ورقه بهادار رسید.

طبق این گزارش، نماد شرکت‌های توسعه و عمران کرمان، نیرو سرمایه و روی زنگان شاهد بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های داروسازی کاسپین، مینو شرق و بیمه اتکایی امین بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در روز یک‌شنبه در تمامی نمادها با کاهش قیمت مواجه و در بازه 822 تا 853هزار ریال معامله شد و بیشترین افت قیمت مربوط به نماد مهرماه 94 بود. گفتنی است در پایان معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت بیمه اتکایی ایرانیان و شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین و حق تقدم خرید سهام شرکت مذکور جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز 18 اسفند متوقف شد.

معاملات تالار نقره‌ای

روز دوشنبه 17 اسفندماه، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شاهد عرضه 20هزار و 784تن انواع کالا بود. همچنین 7هزار و 766تن انواع سبد میلگرد تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان، 10هزار تن انواع شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو، 3هزار تن هیدروکسید آلومینیوم شرکت آلومینای ایران، 18تن کنسانتره فلزات گرانبها، 25کیلوگرم شمش طلای معدن موته در این تالار عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز شاهد عرضه 7هزار و 150تن گندم دوروم، روغن خام سویا و ذرت دانه‌یی بود.

براساس این گزارش 28هزار و 840 تن قیر و عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. یک هزار و500 تن تولوئن دی ایزو سیانات پتروشیمی کارون، 480 تن پلی اتیلن سنگین بادی شرکت پلیمر کرمانشاه، 49هزار و700 تن انواع قیر شعب مختلف شرکت نفت پاسارگاد، نفت جی، پالایش نفت شیراز، دنابام گلستان، نفت جی و آذر قیر تبریز، 2هزار و 200تن گوگرد شرکت‌های پالایش گاز هاشمی‌نژاد و پالایش نفت شیراز، 5 هزار تن لوب کات شرکت پالایش نفت تهران و 47هزار تن وکیوم باتوم شرکت‌های پالایش نفت تهران، شیراز و بندرعباس در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.


عرضه 16 کالا در رینگ داخلی بازار فیزیکی

دیروز در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران 16کالا مورد عرضه قرار گرفت. در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی نیز کالاهای قطران واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند عرضه شد که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 5هزار و 831 تن به ارزشی بالغ بر 37میلیارد و 640 میلیون ریال بود.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی ‌دوشنبه 17 اسفند ماه 94 در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران 16کالا مورد عرضه قرار گرفت. طی جلسه معاملاتی روز گذشته در کنار معاملات مستمر بازار مشتقه بورس انرژی ایران در رینگ داخلی بازار فیزیکی نیز کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید، حلال 402، 404 و 410، نفتای سبک و نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز، نیتروژن مایع، سوخت کوره سبک، برش 6 کربن غیرآروماتیک و برش سنگین پتروشیمی تبریز، آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، نیتروژن مایع پتروشیمی مبین، حلال 402پالایش نفت کرمانشاه، میعانات گازی پتروشیمی رازی و برش سنگین پتروشیمی جم عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر