پشت سهامدار ایرانی اورتون چه کسی ایستاده؟

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۹۹۹

اردوان فرهادمشیری را امروز اکثر ایرانی‌ها می‌شناسند؛ تاجر ایرانی که حالا نامش با خرید 49.9 درصد از سهام باشگاه اورتون، سر زبان‌ها افتاده است.

اردوان فرهادمشیری جزو سهامداران باشگاه آرسنال بود اما در لایه‌های قدرت فوتبال انگلیس، همیشه این شایعه مطرح بود که مشیری در واقع فقط یک بازیگر است و بازیگر اصلی، آلیشرعثمانف روس است.

در سال 2014 رسانه‌ها عثمانف را ثروتمندترین مرد بریتانیا معرفی کردند اما نام مشیری در بین 10 نفر این لیست جایی نداشت. رسانه‌های انگلیسی وقتی نخستین بار نام مشیری را هنگام خرید باشگاه آرسنال دیدند، او را به عنوان مردی معرفی کردند که به تازگی به جمع ثروتمندها ملحق شده ولی هنوز اطلاعات زیادی از فعالیت‌های اقتصادی و میزان ثروتش مطرح نبود. در سال 2007 او 14.65درصد سهام باشگاه آرسنال را به همراه شریک خود خریداری کرد. وقتی مشیری مقابل رسانه‌ها حاضر شد، گفت: حداقل 25درصد سهام این باشگاه انگلیسی را می‌خواهد و در سال 2012 رسانه‌ها فهمیدند که در آن زمان او بلوف نمی‌زد چون آنها موفق شدند 30درصد سهام آرسنال را از آن خود کنند.

هفته گذشته بود که اردوان فرهادمشیری تمام سهام خود را به آلیشرعثمانف فروخت. او 20درصد از سهام خود را - 10درصد متعلق به شریکش بود - به قیمت 200 میلیون پوند به این میلیاردر روسی فروخت و در مقابل 49.9درصد سهام باشگاه اورتون را به ارزش 175میلیون پوند خرید. هنوز در گمانه‌زنی رسانه‌های بریتانیا، مشیری در تمام این داستان‌ها تنها یک بازیگر است‌؛ مردی که برای عثمانف بازی می‌کند. در واقع قوانینی برای خرید و فروش باشگاه‌ها در انگلیس وجود دارد که مشیری می‌تواند این قوانین را برای عثمانف بشکند. گمانه‌زنی رسانه‌های بریتانیا این است که مشیری در اورتون هم برای مرد روس بازی می‌کند و در واقع می‌گویند چون خودش نمی‌توانسته سهام این باشگاه را بخرد، مشیری را بار دیگر وارد بازی کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر