صعود احساسی قیمت نفت خام

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۹۸۰

تاثیر سیاست‌های فعلی چین بر بازار نفت چه خواهد بود؟

گروه انرژی نادی صبوری- الچین یوسفی

10اسفند سال 93 «تعادل» گزارشی با عنوان بررسی 4 نوسان چشمگیر قیمت نفت در یک ماه را منتشر کرد. گزارشی که نشان می‌داد، قیمت نفت چگونه در آن تاریخ با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده بود. این روزها یک سال از آن نوسان‌ها می‌گذرد و قیمت‌ها نیز تقریبا نصف سال گذشته هستند اما چند روز گذشته به نوعی تداعی‌گر یک ماهی در سال گذشته بود که قیمت نفت روندی صعودی به خود گرفت. طبق داده‌های موجود در نزدک، افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال از 3ماه مارچ آغاز شد و روز دوشنبه به بالاترین قیمت در 3ماه گذشته رسید. از سوی دیگر گزارشی که روز گذشته از طرف دبیرخانه اوپک منتشر شد، نشان می‌داد که قیمت نفت اوپک نیز با رسیدن به 32دلار و 28سنت در بالاترین حد خود از 80 روز گذشته تاکنون قرار گرفته است؛ اما چه مسائلی این افزایش را رقم زدند؟ یکی از تحلیلگران نفتی به رویترز می‌گوید که این افزایش قیمت بیش از آنکه اصولی باشد، احساساتی است. به نوعی تحلیلگران بر این باور هستند که نمی‌توان منتظر افزایش چشمگیری در سطوح قیمت‌ها بود. در این وضعیت چین نیز تصمیم گرفته است، ساخت ذخایر استراتژیک نفتی خود را متوقف کند و شرکت نفتی بزرگ این کشور نیز تصمیم به کاهش 23درصدی هزینه‌های خود گرفته است. تصمیم‌هایی که از سوی یکی از غول‌های مصرف‌کننده نفت صورت گرفته و به طور قطع بر بازار نفت خام تاثیری ثانویه خواهد گذاشت.

به گزارش«تعادل» به نقل از روابط عمومی اوپک در وین، بهای متوسط سبد نفتی اوپک در روز جمعه با 73سنت افزایش به قیمت 32.34دلار به ازای هر بشکه رسید به این ترتیب قیمت نفت به بالاترین سطح خود در 80 روز گذشته رسید و بالاترین سطح قیمت در سال 2016 را رقم زد. پیش از این در 15دسامبر 2015 نفت خام اوپک به 32دلار و 56 دلار رسیده و پس از آن روندی نزولی را طی کرده بود.

از سوی دیگر با کاهش عرضه و بهبود چشم‌انداز اقتصادی جهان قیمت نفت در معاملات روز گذشته افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت در برابر ۳۹دلار و ۴۹ سنت معامله شد. به گزارش رویترز درحالی که کاهش عرضه و بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی انتظارات برای ترمیم بازار را تقویت کرده، قیمت نفت روز گذشته با افزایش همراه شد. براساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت روز دوشنبه با 77سنت معادل 2درصد افزایش به رقم 39دلار و 49سنت رسید. این از پایین‌ترین رقمی که در ماه ژانویه به ثبت رسیده بیش از یک سوم بالاتر است. در ماه ژانویه قیمت نفت به پایین‌ترین رقم در طی 12سال گذشته رسید.

قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با 71سنت افزایش به 36دلار و 63 سنت رسید که 40درصد بالاتر از پایین‌ترین رقم‌های ثبت شده در ماه فوریه بود.

بن له بران، تحلیلگر بازار نفت در موسسه آپشنز در این باره می‌گوید«بهبود چشم‌انداز اقتصادی درحال افزایش دادن قیمت‌هاست.»

تحلیلگران معتقدند، آمارهای قوی از بازار کار امریکا موجب شد که قیمت‌ها در روز جمعه و اوایل روز دوشنبه افزایش یابد اما اکنون توجهات به سمت آسیا معطوف شده است.

مورگان استنلی روز دوشنبه اعلام کرد، پارلمان چین که این هفته نشست سالانه آن قرار است برگزار شود امسال به عنوان یکی از اهداف کلیدی سیاست‌گذاری‌اش قصد دارد«موانع موجود در بازار برای حمل و نقل نفت و گاز را کاهش دهد.»در بخش عرضه، آمارهای منتشر شده در روز جمعه نشان داد که شرکت‌های انرژی امریکایی در تلاش برای کاستن از هزینه‌ها برای یازدهمین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری نفتی را کاهش داده و به پایین‌ترین رقم از دسامبر 2009 رسانده‌اند. براساس آمارهای موسسه بیکر هاگز، این شرکت‌ها در هفته منتهی به 4مارس 8 سکوی دیگر را تعطیل کردند و کل سکوها را به 392عدد رساندند.

ریک اسپونر، تحلیلگر بازار نفت با اشاره به چشم‌انداز مثبت حاکم بر بازار پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در جلسه آینده به رقم 40دلار برسد.

رویترز در بخشی از گزارش خود به این مساله اشاره می‌کند که براساس داده‌های بورس‌های بین قاره‌یی روز گذشته شر‌ط‌بندی‌ها در زمینه افزایش قیمت نفت به رکورد تازه‌یی در ماه مارس رسید. همچنین تولید‌کنندگان اوپک نیز در این وضعیت به صورت خصوصی صحبت‌هایی را برای تعادل‌بخشی به قیمت‌های نفت در سطوح 50 دلاری مطرح کرده‌اند.

اما در این وضعیت تحلیلگران هشدار می‌دهند که اگر بازار دوباره در قسمت فیزیکی با اشباع مواجه شود، قیمت‌ها با فشار روبرو خواهند شد.

یکی از تحلیلگران در این باره می‌گوید: «افزایش قیمت دو روز گذشته بیش از آنکه براساس مبانی اصولی صورت گرفته باشد بر اثر تغییر در احساسات رخ داده است».با این تفاسیر چین برای رشد مصرف انرژی خود در سال 2020 محدودیتی قائل شده که رویترز این اقدام را در نوع خود بی‌سابقه می‌داند. اقدامی که به طور قطع به مذاق تولید‌کنندگان انرژی خوش نخواهد آمد. رویترز در ادامه می‌نویسد که تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد که دور افزایش قیمت نفت در چند روز اخیر تقریبا به پایان خود رسیده و از سوی دیگر نیز افزایش قیمت‌ها تولید‌کنندگان شیل را دوباره قوتی تازه خواهد بخشید.


در چین چه می‌گذرد؟

وضعیت چین به عنوان مصرف‌کننده بزرگ انرژی در جهان به طور قطع بر بازار نفت اثر خواهد گذاشت طبق گزارشی که بلومبرگ روز گذشته منتشر کرده، چین که درحال ساخت انبارهایی برای ذخیره‌سازی نفت خام بود بعد از اتمام فاز اول این طرح به دلیل تصمیمات جدیدی که گرفته، قرار شده تا فاز دوم طرح ذخیره‌سازی نفت خام در این انبار‌ها را به بعد از سال 2020 موکول کند.

لو وانگ، تحلیلگر بلومبرگ که اطلاعاتی از هنگ‌کنگ دارد درباره علت به تاخیر انداختن طرح ذخیره‌سازی نفت خام در چین می‌گوید: چین ممکن است ظرفیت ذخیره‌سازی فعلی خود را در همین میزان کم نگه دارد زیرا برای تکمیل کردن این پروژه علاوه بر زمان به ساخت و ساز‌های جدیدی نیز نیاز دارد. بسیاری از تانکرهای ذخیره‌سازی استراتژیکی که کشور چین درحال ساخت آن است در زیر زمین قرار دارند در واقع زیرزمینی بودن تانکرها به واسطه زمانبر بودن عامل به تاخیر افتادن این پروژه بوده است. بلومبرگ در ادامه می‌نویسد:«چین از کاهش قیمت نفت خام در سال گذشته بهره زیادی برد به طوری که با کاهش قیمت نفت شروع به ساخت تانکرهای استراتژیکی برای ذخیره‌سازی نفت خام کرد و اقدام به خرید نفت خام و ذخیره‌سازی در این تانکرها کرد تا از عرضه بیش از حد نفت خام استفاده حداکثری را ببرد از این رو واردات نفت خام چین در سال 2015 با رشد 8.8درصدی روبه‌رو شد و این کشور توانست حدود 6.7 میلیون بشکه نفت خام در روز وارد کند که بیشترین حجم واردات این کشور در طول 10سال گذشته بوده است».

بلومبرگ در پایان گزارش با توجه به آماری که از مرکز آمار ملی چین به دست آورده می‌نویسد: «چین نخستین طرح ذخیره‌سازی91میلیون بشکه‌یی نفت خام را در سال 2009 به پایان رساند سپس در سال 2014 از تکمیل فاز دوم این طرح که ظرفیت ذخیر‌سازی 168میلیون بشکه نفت خام را داشت، خبر داد. همچنین طبق اطاعات مرکز آمار چین، ‌این کشور در اواسط سال 2015 در هشت سایت از ذخایر استراتژیک خود حدود 191میلیون بشکه نفت خام ذخیره کرده بود».بلومبرگ در گزارش دیگری که دیروز منتشر کرده، می‌نویسد: شرکت ملی نفت چین اعلام کرده که می‌خواهد هزینه‌های سرمایه‌یی را در سال 2016 بیش از 20درصد کاهش بدهد همچنین این شرکت که به عنوان بزرگ‌ترین شرکت فعال چین در حوزه نفت و گاز شناخته می‌شود، قرار است سود خود را در دوره‌یی که به نام رکود انرژی شناخته می‌شود به وسیله تقویت زیاد کند.

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد:«شرکت ملی نفت چین تصمیم دارد امسال 108میلیون تن نفت خام در داخل کشور تولید کند یعنی حدود 2.9درصد کمتر از میزانی که سال گذشته تولید کرده است. از طرفی طبق گفته‌های سوجون، مدیرکل تولید و بهره‌برداری شرکت ملی نفت چین این شرکت قرار است در سال جاری 23درصد از هزینه‌های سرمایه‌یی خود را کاهش بدهد».

سوجون دلیل کاهش هزینه‌های سرمایه‌یی بزرگ‌ترین شرکت نفتی کشور چین را فشار بی‌سابقه‌یی که ناشی از کاهش قیمت نفت است، می‌داند و معتقد است:«ما باید هزینه‌های خود را کاهش بدهیم و تولید را در شرایط مناسبی نگه داریم همچنین باید گردش مالی نقدی خود را مثبت نگه داریم».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر