اخبار کلان

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۹۷۵

برنامه ششم پایان اردیبهشت ۹۵ در مجلس نهایی می‌شود

تسنیم| عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه از نهایی شدن برنامه ششم توسعه تا پایان اردیبهشت در مجلس خبر داد. اسماعیلی جلیلی عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه از نهایی شدن برنامه ششم توسعه تا پایان اردیبهشت سال 95 در مجلس خبر داد و گفت: پیش‌بینی نمی‌کنم که تصویب برنامه ششم توسعه به مجلس دهم موکول شود. وی افزود: در حال حاضر نمایندگان مجلس پیشنهادات‌شان را درباره برنامه ششم توسعه به کمیسیون تلفیق ارائه کرده‌اند که مشغول بررسی آنها هستیم. عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در پایان خاطرنشان کرد: گرچه برنامه ششمی که از سوی دولت به مجلس ارائه شده، فاصله زیادی با مولفه‌های اقتصاد مقاومتی دارد، اما در مجلس تلاش می‌کنیم که رویکرد مناسبی نسبت به اقتصاد مقاومتی در این برنامه بلندمدت اقتصادی کشور ایجاد شود.


انتشار 22هزار و 500میلیارد تومان اوراق تسویه بدهی

فارس| مدیرکل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی وزارت اقتصاد از راه‌اندازی سامانه برخط مدیریت بدهی‌ها و مطالبات دولت خبر داد و گفت: انتشار ۲۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اوراق خزانه و صکوک برای پرداخت بدهی‌های دولت در دست بررسی است. مهدی بنانی با اشاره به موضوع بدهی‌های دولت اظهار داشت: گزارش دوم میزان بدهی‌های دولت طبق قانون از سال 95 ارائه خواهد شد و هر 3 ماه گزارش آمار بدهی‌ها و مطالبات به دولت ارائه می‌شود. مدیرکل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی وزارت اقتصاد با بیان اینکه برای ارائه گزارش، در حال حاضر بدهی‌ها و مکاتبات سامانه بر خط طراحی شده است، گفت: در حال حاضر این سامانه در مرحله پایلوت (آزمایشی) است و تعدادی از دستگاه‌های استان تهران، دستگاه‌های مادر انتخاب و فاز اجرایی شروع شده است. وی ادامه داد: از سال آینده دریافت اطلاعات مطالبات و بدهی‌ها به صورت نرم‌افزار بر خط که در شبکه ملی اطلاعات دولت خواهد بود انجام می‌شود. بنانی با بیان اینکه اطلاعات بدهی‌ها پویاست و اطلاعات جدید می‌آید، بیان داشت: ماهانه از دستگاه‌ها اطلاعات می‌گیریم و طبیعی است که آمارها متفاوت بوده و رقم بدهی کم یا زیاد شود. مدیرکل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی وزارت اقتصاد افزود: گزارش رسمی جدیدی اعلام نکردیم و در حال تکمیل اطلاعات و سامانه گزارشی‌دهی هستیم. وی در مورد شیوه پرداخت بدهی‌های دولت گفت: در لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه هدف این است که بدهی‌ها تبدیل به اوراق شود در قالب اوراق بهادار اسلامی (صکوک اجاره، منفعت، اسناد خزانه) به مرور عملیاتی می‌شود. بنانی ادامه داد: سال آینده 15هزار میلیارد تومان اوراق صکوک، 7500میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی برای انتشار تامین مالی اوراق اسلامی برای بقیه بدهی‌ها پیش‌بینی شده است.


تصویب 170میلیارد دلار فاینانس در تلفیق بودجه

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵، با اشاره به جزییات مصوبات عصر روز یک‌شنبه کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی ۵میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌ ایران مربوط به قبل از انقلاب اسلامی در امریکا پرداخت شد. ایرج ندیمی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 95 اظهار داشت: در جلسه روز گذشته بخشی از سرفصل‌های درآمدی تغییر کرد و همچنین عناوین مربوط به این درآمدها تغییراتی داشت. عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 گفت: بر این اساس عنوان درآمد کشت دانه‌های روغنی به اخذ مابه‌التفاوت دانه‌های خام و وارداتی تغییر کرد، همچنین رییس صندوق توسعه ملی گزارش مفصلی از وضعیت صندوق در مورد موجودی، مطالبات، تعهدات و عملکرد ارائه کرد. وی افزود: همچنین از محل دریافت وجوه و عوارض، 3هزار و 650میلیارد ریال، 2درصد درآمد را حساب کردیم. در بحث صادرات نفت خام یک ردیف مربوط به این موضوع حذف شد. همچنین موضوع اوراق صکوک اجاره به‌منظور تسویه بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به نفع پرداخت بدهی پیمانکاران طرح‌های عمرانی، تغییر یافت. ندیمی با اشاره به مالیات فروش سیگار تصریح کرد: در لایحه استفاده از 50میلیارد دلار فاینانس به همراه 120میلیارد دلار فایناس باقی‌مانده از قبل به دولت اجازه داده شد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 تاکید کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی 5میلیارد دلار از مطالبات بلوکه‌شده ایران مربوط به قبل از انقلاب اسلامی (وزارت جنگ سابق) در امریکا، پرداخت شده است. به گزارش فارس برخی منابع آگاه عنوان می‌کنند، آزاد‌سازی این میزان پول بلوکه در پی مذاکرات صورت گرفته برای آزادی جیسون رضاییان و سه جاسوس امریکایی است.


نوک پیکان هدفمندی

به سمت اقشار آسیب‌پذیر

خانه ملت| عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با انتقاد از شیوه کنونی حذف برخی دهک‌ها از دریافت یارانه نقدی گفت: معیار مدنظر دولت برای حذف دهک‌های پردرآمد دچار انحراف شده و اقشار آسیب‌پذیر از دایره شمول هدفمندی خارج شده‌اند. عیسی امامی، با انتقاد از شیوه کنونی حذف برخی دهک‌ها از دریافت یارانه نقدی گفت: با وجود کسری شدید بودجه اما گویا دولت برای حذف هدفمند دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی مصمم نیست. نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاخص و معیار دقیقی برای شناخت دهک‌های پردرآمد از ضعیف جامعه از سوی دولت برگزیده نشده است، افزود: مولفه‌های بسیاری از جمله پرداخت مالیات وجود دارد که دولت می‌تواند با استناد به آنها نسبت به شناخت دهک‌های پردرآمد و حذف آنها اقدام کند. وی با اشاره به حذف 870 هزار نفر از مردم از دریافت یارانه نقدی در روزهای اخیر تصریح کرد: دولت متاسفانه با عدم تعمق در اطلاعات افراد و با شناختی سطحی اقدام به حذف برخی دهک‌ها کرده که این موضوع فشار بر اقشار کم درآمد را بیشتر کرده است. این نماینده مجلس نهم، با تاکید براینکه درحال حاضر حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه هیچ بار اجتماعی برای کشور به همراه نخواهد داشت، گفت: درحال حاضر حذف دهک‌های پردرآمد به بهبود وضعیت اقتصاد کشور و جبران کسری بودجه کمک می‌کند. امامی با بیان اینکه انتظار مردم از دولت هدایت اقتصاد کشور به سمت و سوی بهبود شرایط است، افزود: تحرک بخشی به اقتصاد نیازمند منابع بوده که این موضوع باید با تزریق منابع هدفمندی به اقتصاد کشور ممکن شود. وی با تاکید بر ضرورت هدفندسازی حذف دهک‌های پردرآمد از یارانه نقدی گفت: شناخت نیازمند از غیر آن، به سادگی ممکن است و باید دولت هرچه سریع‌تر این مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر