رکود مسکن؛ آتش زیر خاکستر

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۹۵

درحالی نیاز به مسکن تا 10 سال آینده 20 میلیون واحد مسکونی تخمین زده شده که تاکنون برنامه عملی برای بخش مسکن ارایه نشده و همچنان این بخش با رکود مواجه است. مسکن به دلیل نقش اساسی که در اقتصاد کشور دارد به عنوان یکی از پیشران‌های خروج از رکود توسط دولت مطرح شده تا رونق این بازار بتواند دیگر بخش‌های اقتصادی را هم رونق ببخشد. بخش مسکن با دارا بودن سهم 18درصدی از اشتغال و 26درصدی ازگردش نقدینگی کشور و ارتباط مستقیم با 300 حرفه و صنعت تولیدی موتور محرک اقتصاد محسوب می‎شود و رونق و توسعه را در صنایع مرتبط با این حرفه به وجود می‌آورد به همین جهت درسال‌های گذشته دولت سعی کرده با اجرای سیاست‌های مختلف، رونق را در این بخش ایجاد کند.

از حدود دو سال پیش که بخش مسکن با رکود مواجه شد و تمامی صنایع و شغل‌های مرتبط با این حوزه را با رکود مواجه کرد، موضوعات مختلفی از سوی دولت برای بازگرداندان رونق به این بازار مطرح شد اما تاکنون هیچ‌کدام از این سیاست‌ها به اجرا نرسیده و این بازار همچنان با رکود عمیقی روبه‌رو است. بنابر اعلام حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی، صدورپروانه ساختمانی در شهر تهران به نسبت سال گذشته به

53 درصد کاهش یافته که این بی‌میلی سازندگان و سرمایه‌گذاران به این بازار را نشان می‌دهد و تا یک‌سال آینده می‌تواند تاثیر زیادی را بر بازار مسکن بگذارد. براین اساس، انبوه‌سازان معتقدند که دهک‌های درآمدی بالای جامعه از نظر مالی و درآمدی توانایی بالایی دارند و نگرانی خاصی برای تامین مسکن این افراد وجود ندارد. از سوی دیگر دهک‌های اول تا سوم به دلیل قرارگرفتن درچترحمایتی دولت از قبیل بنیاد مسکن،کمیته امداد، بهزیستی و دیگر نهادها از تسهیلات استفاده می‌کنند و در این میان فقط دهک‌های میانی جامعه که تحت حمایت نهاد خاصی نیستند مشکلاتی را در تامین مسکن دارند. بنابراین دولت می‌تواند با ارایه تسهیلات و راهکارهایی به این بخش از جامعه، ساخت مسکن برای این قشر را تسهیل کند. دربسته پیشنهادی که انبوه‌سازان به دولت ارایه دادند، آمده است که علاوه بر حمایت از ساخت و ساز مسکن برای قشر متوسط، معضل بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری یکی از نگران‌کننده‌ترین موضوعاتی است که درصورت نبود برنامه از سوی دولت منجر به بروز فاجعه‌های سنگین می‌شود اما متاسفانه در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه، این بخش با رشد زیادی مواجه نشد. درواقع قرار بود که سالانه 10درصد از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری نوسازی شود اما این رقم هم تحقق پیدا نکرد و تاکنون این برنامه‌ها محقق نشده است ضمن اینکه تسهیلات‌دهی به این بخش هم از آغاز امسال متوقف شده و بانک‌ها به این واحدها تسهیلات نمی‌دهند. بر اساس گزارش مهر تا 10سال آینده 6 میلیون زوج در سن ازدواج قرارمی‌گیرند، 8 میلیون زوج به سن ازدواج می‌رسند، 2میلیون واحد مسکونی درکشور برای کنترل بازار نیاز است و

4 میلیون واحد بافت فرسوده و خانه‌های ناپایدار باید احیا شود در نتیجه به تولید و عرضه 20 میلیون واحد مسکونی تا 10 سال آینده نیاز است. براساس این گزارش، پیش‌بینی نیاز به مسکن در هرسال نشان می‌دهد که 826 هزار ازدواج سالانه، 44 هزار ناشی از طلاق، 350 هزار نیاز سالانه ناشی از تخریب و 205 هزار واحد ضریب ورود خانه‌های خالی به بازار در مجموع نیاز سالانه بخش مسکن را به یک میلیون و 31 هزار واحد مسکونی می‌رساند.

بنابراین بازار مسکن همچنان در انتظار سیاست‌های دولت در این بخش است تا با بازگشت رونق به این بازار و افزایش ساخت و سازها، نیاز متقاضیان مسکن پاسخ داده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر