زمین در سال 94 گـران خواهد شد

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۹۳

اوضاع راکد بازار در شرایطی است که بیشتر فعالان این حوزه بر این باورند که بوی بهبود به این زودی‌ها از مسکن کشور به مشام نخواهد رسید. اکثر کارشناسان در اظهارنظرهای متفاوت، بازگشت رونق به‌بازار مسکن را تا اواخر سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند. با این‌حال اخیرا یک کارشناس مسکن در اظهارنظری متفاوت گفت که احتمالا قیمت زمین

از اوایل سال آینده افزایش خواهد یافت این اظهارنظر به این معنی است که به همین زودی‌ها رونق به بازار باز خواهد گشت. سعید آگشته، کارشناسی که معتقد است قیمت زمین به زودی بالا می‌رود همچنین بر وظیفه دولت به‌عنوان بخش حاکمیتی در حوزه مسکن که باید توجهی ویژه به خروج بازار از رکود و سکون داشته باشد، تاکید می‌کند.


وظیفه دولت، کمک به‌خروج بازار از رکود

در حوزه مسکن معمولا با یک حرکت سینوسی مواجه هستیم که با زمان‌بندی مشخصی پیش می‌رود و معمولا شاهد سه سال دوره رکود و یک‌سال رونق هستیم و این مساله به‌عنوان یک عرف و سنت در بازار مسکن ثابت شده است. این اظهارنظر سعیدآگشته در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده است. نظر آگشته در حالی است که اکثر کارشناسان، تکرار دوره‌های رکود و رونق سه ساله است. وی همچنین با بیان اینکه بخش مهمی از نوسانات بازار مسکن مربوط به سیاست‌های دولت‌ها بوده تصریح کرد: امروز با توجه به مسایل کلان اقتصادی در کشور دچار یک رکود اقتصادی در تمام حوزه‌های مالی هستیم. آگشته با اشاره به اینکه بازار مسکن هم جدا از رکود اقتصادی کشور نیست، ادامه داد: رکود و سکون در بازار مسکن وجود دارد و در اقتصاد کشور هم به چشم می‌خورد. وی تاکید کرد: حوزه مسکن نیازمند بسته‌های حمایتی‌ است که دولت با نگاه فراتر از سیاست‌های بخشی به آن بپردازد. سعید آگشته در ادامه با بیان اینکه طرح‌هایی مانند وام 80میلیونی می‌تواند به‌عنوان محرک در این بخش در بازار مسکن عمل کند، آن را کمکی شایان به بازار مسکن برای خروج از رکود عنوان کرد. این کارشناس مسکن ادامه داد: وظیفه دولت در مقیاس حاکمیت کمک به خروج بازار مسکن از رکود و سکون است، نه تزریق محرک‌ها در مقاطع مختلف و طبیعی است که وام 80میلیونی به افزایش قدرت خرید مردم کمک می‌کند.


وضعیت مسکن تا پایان سال

به گفته این کارشناس مسکن، سال 94 سالی است که قیمت زمین افزایش پیدا می‌کند و طبیعی است با اقدامات دولت قیمت مسکن هم افزایش یابد. آگشته گفت: تا پایان سال جاری وضعیت در بازار مسکن به روال فعلی پیش خواهد رفت، ولی با آغاز سال 1394 و با توجه به سیاست‌های دولت، با افزایش قیمت در این بخش روبه‌رو خواهیم بود. وی خاطرنشان کرد: دوره ساخت در کشور بین 34 تا 36 ماه است و معمولا در دوره ساخت به میزانی رکود وجود دارد، اما وقتی به مرور محصولات ساختمانی آماده می‌شوند

خرید و فروش هم آغاز می‌شود. وی با بیان اینکه دولت باید به‌مراکزی که به ساخت‌وسازها کمک می‌کند توجه کافی داشته باشد، افزود: یعنی به‌جای اینکه به مصرف‌کنندگان کمک اقتصادی شود، باید به پروسه ساخت‌وساز یعنی سازندگان، مصرف‌کنندگان یا نهادهای مرتبط و ذیربط کمک شود و تا زمانی که این طراحی بدین‌ترتیب صورت نگیرد، مشکلات در حوزه مسکن ادامه خواهد داشت. وی در ادامه درباره طرح جامع مسکن گفت: این طرح نیاز به بررسی بیشتری دارد چرا که در این حوزه باید از نظر کارشناسان استفاده شود و برای خروج از رکود، نیازمند مطالعه بیشتر هستیم. آگشته درباره افزایش قیمت اوراق مسکن اظهار کرد: در حال حاضر کشور با یک جریان نقدینگی روبه‌رو است که دولت‌های مختلف نتوانسته‌اند مسیر درستی را دراین زمینه تعیین کنند و هر زمان که این مسیر در جایی مسدود شود افزایش قیمت‌ها پیش می‌آید. وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت اوراق مسکن ربطی به‌حوزه مسکن ندارد و این جریان ناشی از نقدینگی است که به‌علت بسته شدن بعضی از درها به‌وجود می‌آید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر