معاملات 80‌میلیاردی برق

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۸۸

گروه بورس انرژی هفته گذشته معاملات بورس انرژی از رونق خوبی برخوردار بود، به‌طوری‌که در بازار مشتقه، طی 269 نوبت معاملاتی 7365 قرارداد سلف موازی استاندارد برق منعقد شد. بدین‌ترتیب در هفته‌یی که گذشت 177هزارو591مگاوات‌ساعت برق به ارزش 79‌میلیاردو732میلیون ریال معامله شد.

براساس این گزارش، در تالار فیزیکی نیز 9هزارو784 تن انواع محصولاتی همچون متانول، آیزوریسایکل، گاز مایع صنعتی و گاز مایع به ارزش 138‌میلیاردو349میلیون‌و922هزارو400ریال مورد مبادله قرار گرفت. همچنین در هفته گذشته بیش از 9میلیون لیتر انواع حلال به ارزش 164‌میلیاردو965میلیون ‌و 510 هزار ریال دادوستد شد. این درحالی است که میعانات گازی در این هفته با وجود عرضه چندباره مورد استقبال معامله‌گران قرار نگرفت و معامله نشد. به اعتقاد کارشناسان، مشتریان این محصول باتوجه به نیاز و نقدینگی خود برای خرید میعانات گازی به تالار فیزیکی مراجعه می‌کنند و در هفته گذشته این امکان برای آنها مهیا نشد. به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو دوباره رونق به معاملات این محصول بازگردد.

نکته قابل‌توجه در معاملات، رونق بازار مشتقه است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند باتوجه به اعتباردهی 50‌میلیارد تومانی وزارت نیرو به معاملات برق در این بازار، دادوستد‌ها جان تازه‌یی گرفته است.

از یک طرف شرکت‌های توزیع برق برای خرید این محصول به بازار مشتقه رجوع می‌کنند و از طرف دیگر نیروگاه‌های کشور برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود در بورس انرژی حضور پیدا می‌کنند. این گزارش حاکی‌است، در تنها عرضه امروز در رینگ بین‌الملل، پالایش گاز ایلام 500تن گاز مایع را به‌قیمت پایه هر تن 280دلار را روی تابلو خواهد برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر