قیمت مواد پتروشیمی همسو با بازار جهانی تغییر می‌کند

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۸۷

قیمت عرضه مواد پتروشیمی بر اساس تغییرات بازار جهانی تعیین خواهد شد که به این ترتیب آن دسته از موادی که قیمت بالاتری نسبت به متوسط جهانی دارند، ارزان خواهند شد.

به گزارش شانا، مجتبی خسروتاج درحاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه ایران پلاست درباره شناسایی برخی از دلالان و واسطه‌های مواد پتروشیمی توسط وزارت صنعت گفت: بعضا گفته می‌شود که برخی از این واحدها درگذشته تعطیل شده اما دارای پروانه بهره‌برداری بوده‌اند و از همان پروانه برای خرید در بازاراستفاده می‌کردند یا به فرد دیگری وکالت می‌دادند که برای خرید وارد بازار شود. قائم‌مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ممکن است طراحی سیستمی از اساس دارای ایراد بوده باشد، اضافه‌کرد: درشرایط اقتصادی خاص ممکن است وضعیت کالایی به صورتی باشد که عده‌یی به عنوان واسطه و دلال وارد بازار شوند که این گناه نیست اما در جایگاه حقوق مصرف‌کننده باید معایب سیستم‌ها برطرف شود و شفاف‌سازی صورت بگیرد تا ایستگاه‌های موجود در مسیر تولید به مصرف به حداقل برسد تا حقوق مصرف‌کننده حفظ شده و قیمت کالا کاهش یابد.

خسروتاج با بیان اینکه واسطه‌ها گناهکار نیستند، اضافه کرد: اگر عملکرد این افراد برخلاف مقررات بوده باشد با آنها برخورد لازم می‌شود اما اگر شرایط به آنها اجازه این شیوه کار را داده باشد، نمی‌شود کاری کرد. وی درادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قیمت محصولات پتروشیمی کاهش پیدا خواهد کرد، افزود: فرمولی که برای عرضه مواد وجود دارد به این صورت است که قیمت پایه محصولات پتروشیمی ٩٥ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس است بنابراین اگر قیمت‌جهانی کاهش یابد قیمت محصولات پتروشیمی نیز کاهش می‌یابد.

قائم مقام وزیرصنعت، معدن وتجارت با اشاره به اینکه براساس توافق صورت گرفته در هر دوره سه ماهه قیمت موادپتروشیمی مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت، تاکیدکرد: کارگروهی ایجاد شده تا مرتب بازار با نوسانات قیمت روبه‌رو نباشد و سه ماه اول در شهریور تمام شده و دردوره جدید نیز قیمت‌ها را براساس تغییرات بازارجهانی تعیین خواهیم کرد. به گفته او قطعا قیمت آن دسته از موادی که قیمت بالاتری نسبت به متوسط جهانی دارند، ارزان خواهد شد.

خسروتاج با بیان اینکه ضعف سامانه بهین‌یاب منجر به شکل‌گیری برخی از فعالیت‌های خریدوفروش مواد پتروشیمی از طریق بورس و ایجاد بازار آزاد شده است،گفت: تلاش وزارت صنعت‌ ونفت اصلاح ساختارها و رفع موانع برای تامین مواد و خوراک صنایع‌تکمیلی پتروشیمی توسط مجتمع‌های پتروشیمی بدون واسطه است.

وی با بیان اینکه واردات مواد اولیه درصنعت پتروشیمی با حداقل تعرفه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: اگر لازم باشد که تعرفه مواد اولیه باز هم کاهش یابد این امر اتفاق می‌افتد.

قائم‌مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اینکه شرایط محدود امروز بنا نیست که تا همیشه ادامه پیدا کند، گفت: در این شرایط هم اجازه ندادیم که قیمت‌ها بالا برود و اکنون قیمت‌های صادراتی در برخی موارد بالاتر از قیمت فروش داخل است اما واحدها اقدام به عرضه محصول خود درداخل کشور می‌کنند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به عنوان مثال پتروشیمی اراک بعضی از محصولات خود را که در بازارجهانی قیمت بالاتری دارد با ٤ الی ٥ درصد ضرر با هدف حمایت از تولید داخل درداخل کشور عرضه می‌کند.

وی درادامه با اشاره به اینکه ما با انحصار مقابله می‌کنیم و این وظیفه ذاتی است، تاکید کرد: در این راستا در مواردی که تولیدکننده محدود است سعی می‌کنیم آن کالا تولیدکنندگان بیشتری داشته باشد به علاوه از ابزار واردات و سود بازرگانی نیز استفاده می‌کنیم تا قیمت‌ها کنترل شود.

خسروتاج با مقایسه شبکه‌های توزیع پلیمر و صنایع پلاستیک درایران وترکیه تصریح کرد: همانند شبکه‌های توزیع ترکیه، در ایران فراوان وجود دارد و شرایط ایران با ترکیه چندان متفاوت نیست و هیچ مانعی بر سر شرکت‌های پخش در توزیع مواد پلیمر و پلاستیک وجود ندارد.


کاهش 80 ‌درصدی تقاضا

همچنین معاون توسعه بازار بورس کالا درحاشیه نهمین نمایشگاه ایران‌پلاست نیز گفت: شکاف میان عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی دربورس کالای ایران پس از مصوبه وزارت صنعت مبنی بر آزاد‌سازی قیمت‌ها از بین رفت.

علی پناهی اظهارکرد: شفافیت کاملی در بازار به چشم می‌خورد و خوشبختانه عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا به تعادل رسیده است. پناهی افزود: اکنون عرضه‌ها درشرایط مطلوبی قرار داشته و تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد که این نشان از آرامش در معامله‌ها دارد.

وی ادامه داد: دربخش پلیمری ٣٨درصد افزایش عرضه از سوی مجتمع‌های پتروشیمی صورت گرفته و ٨٠ درصد از تقاضای کاذب بازار کاسته شده است.

پناهی با بیان اینکه ١٧درصد ازمعامله‌های محصولات پلیمری در بورس کالا کاهش یافته، گفت: این کاهش هیچ خللی در روند معامله‌ها ایجاد نکرده است. وی اظهارکرد: در بخش شیمیایی، تقاضا ٥٩ درصد کاهش یافته و معامله‌ها نیز کاهشی ٤٠ درصدی را تجربه کرده‌اند. پناهی ادامه داد: همکاری مطلوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با بورس کالا فضایی پویا و با نشاط را در معامله محصولات پتروشیمی رقم زده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر