تشریح مزایای آتی سهام

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۸۳

قراردادهای آتی امکان خرید و فروش اهرمی سهام را با قیمت مشخص روز برای سررسید معین در آینده فراهم می‌کند.

مدیرعامل کارگزاری حافظ با بیان مطلب فوق، به سنا گفت: فعالان بازار آتی می‌توانند با پرداخت حدود 20درصد ارزش سهام از فرصت‌های بازار سرمایه هم در زمان صعود و هم در زمان نزول منتفع شوند.

محمد اقبال‌نیا توضیح داد: برخلاف بازار نقدی که خریداران باید 100درصد مبلغ خرید سهام را بپردازند و فروشندگان صرفا با داشتن سهام مورد نظر می‌توانند در جهت فروش آن اقدام کنند، در بازار آتی خریداران با بهره‌گیری از این اهرم، صرفا یک پنجم مبلغ خرید را می‌پردازند و فروشندگان می‌توانند با نداشتن سهام از نزول سهام منتفع شوند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره چگونگی انتفاع سهامداران از این ابزار گفت: به‌عنوان مثال قیمت سهام در بازار نقدی 4درصد افزایش یا کاهش می‌یابد بدین‌ترتیب در بازار آتی سود و زیان آن 5 برابر یعنی 20درصد خواهد بود.

اقبال‌نیا با اشاره به امکان مدیریت ریسک از طریق بازار اوراق آتی سهام، خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان از معاملات آتی سهام در جهت مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کرد به عبارتی دارنده سهم می‌تواند سهام خود را با قیمت مشخص برای تاریخ معینی در آینده به‌فروش برساند و بازده خود را روی عدد معینی تثبیت کند.

مدیرعامل کارگزاری حافظ برای روشن‌تر شدن این موضوع با ذکر مثالی تصریح کرد: به‌عنوان مثال قیمت سهام مخابرات ایران در تاریخ 2مهر 1393 در بازار نقدی 2578ریال و تقاضای خرید برای سهام مذکور در بازار آتی برای سررسید 30شهریور 1394 در قیمت 3275 ریال وجود داشته لذا شخصی که سهام مزبور را دارد می‌تواند آن را از همین حالا برای سررسید حدودا یک‌سال آینده به قیمت 3275ریال به‌فروش رساند وحدود 27درصد سود سالانه را برای خود تثبیت کند. این بدان معناست که صرف نظر از نوسانات و تغییرات قیمت سهام مخابرات در یک‌سال آینده وی اطمینان می‌یابد که سهام خود را در قیمت مورد نظر یعنی 3275ریال به‌فروش رسانده است.

وی در ادامه افزود: بر این اساس سرمایه‌گذاران با سلیقه‌ها و استراتژی‌های معاملاتی مختلف می‌توانند از مزایای بازار آتی سهام منتفع شوند البته سهامداران این نکته را در نظر داشته باشند که دادوستد در بازار آتی مناسب افراد حرفه‌یی با درجه ریسک‌پذیری بالا است.

خاطرنشان می‌شود، در حال حاضر بازار آتی سهام روی 6 شرکت ایران خودرو، مپنا، مخابرات ایران، فولاد مبارکه، چادر ملو و نفت وگاز پارسیان برای سررسیدهای اردیبهشت و شهریور 94 فعال شده و انتظار می‌رود در روزهای آینده مورد استقبال ویژه فعالان بازار قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر