منافع سهامداران یا منافع ملی؟

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۸۲

نرخ خوراک پتروشیمی از زمستان سال گذشته و پس از تسلیم لایحه بودجه دولت به‌مجلس، محل جدال دولت، شرکت‌های پتروشیمی و مجلس بوده است. در آن دوره دولت بحثی بر سر این موضوع نداشت و در ابتدا، این مجلس بود که بیان داشت قیمت خوراک پتروشیمی بسیار پایین‌تر از حد معقول در نظر گرفته شده و باید به 15سنت برسد. مدیران شرکت‌های پتروشیمی اما، طبیعتا این مساله را نپذیرفته و قیمت ناچیز ابتدایی را اصل دانستند. در این میان دولت پادرمیانی کرد و نرخ 13سنت جایگزین شد. شرکت‌های پتروشیمی این قیمت را نیز برنتافته و جدل تعیین قیمت خوراک تا امروز ادامه یافت.

در این مورد محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه سال گذشته متاسفانه مصوبه‌یی در مجلس با توجه به تحلیل نادرست دولت از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها انجام شد، اظهارکرد: مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که به‌صورت عدد تعیین شده بود، منجر به ایجاد چالش در بازار سهام و صنعت مورد نظر شد.

وی افزود: نگاه ما در مباحث کارشناسی تعیین نرخ خوراک تنها به‌صنعت پتروشیمی ختم نمی‌شود بلکه سایر صنایع از جمله سنگ‌آهنی‌ها باید در فضای امن سرمایه‌گذاری قرار گیرند، به‌طوری که قانون با ثبات و دایمی وجود داشته باشد. نایب‌رییس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه دولت در لایحه انضباط مالی به این نتیجه رسیده که باید نرخ خوراک بر اساس فرمول بلندمدت و دایمی تعیین شود، افزود: مجلس وارد بررسی این لایحه شده و طبق اخبار غیررسمی ظاهرا وارد تعیین عدد خواهد شد.

وی گفت: به‌عنوان مثال ارزش افزوده نباید سالانه در بودجه تعیین شود و مربوط به‌قانون مالیات‌ها می‌شود، بنابراین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس قاعده بلندمدت و فرمولی دایمی باید تعیین شود و نه اینکه با تعیین عدد مشخص فضای ناامن سرمایه‌گذاری ایجاد کرد، در این زمینه پیشنهاد مشخص این است که علاوه بر بررسی مزیت‌های صنایعی چون پتروشیمی نرخ خوراک به‌صورت عدد تعیین نشده و قطعا فرمول دایمی برای آن مد نظر قرار گیرد، تا سرمایه‌گذار خارجی بر مبنای این فرمول با مقایسه قیمت‌های منطقه‌یی اقدام به‌سرمایه‌گذاری در کشور کند.

پورابراهیمی تصریح کرد: سرمایه‌گذار خارجی قطعا برای سرمایه‌گذاری در کشورمان ابتدا نرخ پایه خوراک را مد نظر قرار داده و سپس دیگر مزیت‌ها را بررسی خواهد کرد، بنابراین اگر سایر کشورهای منطقه مزیتی علاوه بر مزیت ایجاد شده در صنعت پتروشیمی ما ببینند از ورود به سرمایه‌گذاری به ایران اجتناب خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی برای اتمام پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌یی نیازمند منابع خارجی و ایجاد مزیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور هستیم، گفت: اکنون در کشور در حوزه ذخایر مشترک نفت و گاز سایر کشورها در حال استفاده بیشتر هستند و در این زمینه میلیاردها تومان از دست می‌دهیم، در حالی که برای ایجاد جذابیت در صنایعی چون پتروشیمی و سنگ‌آهن هنوز مزیتی ایجاد نشده بلکه با افزایش بار مالی سرمایه‌های زیادی را از این صنایع خارج کردیم.

پورابراهیمی گفت: افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها این صنعت بزرگ را تحت‌الشعاع قرار داد و کمتر سرمایه‌گذار خارجی با توجه به‌شرایط تحریم ما رغبت می‌کند که وارد این صنعت شود. نایب‌رییس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان مسوول تهیه پیش‌نویس لایحه باید در تعیین نرخ خوراک به‌مواردی همچون توجه به‌مزیت‌های اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاران تلاش کند، گفت: تعیین عدد به‌جای فرمول بلندمدت بازگشت به‌روش سنتی سابق و عدم جذب منابع خارجی خواهد شد، بر همین اساس نباید اشتباه گذشته دولت و مجلس در تعیین (نرخ مشخص) تکرار شود.

وی گفت: تعیین فرمول خوراک برای پتروشیمی‌ها کار دشواری نیست و در این زمینه کارشناسان اقتصادی و صنعت نفت می‌توانند، با در نظر گرفتن قیمت‌های منطقه‌یی و دیگر متغیرهای اقتصادی فرمولی را مشخص کنند.

پورابراهیمی افزود: قطعا تعیین نرخ مشخص برای خوراک پتروشیمی‌ها و دیگر صنایع که پیش از این سالانه تعیین می‌شده ، با تغییرات قیمت‌های جهانی قانون را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و آن را در آستانه تغییر مجدد با چالش مواجه می‌کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه دولت هم با تعیین فرمول بلندمدت با توجه به‌شرایط اقتصادی کشور و منطقه‌یی در لایحه انضباط مالی موافقت کرده ، گفت: قطعا می‌توان با تامین منافع ملی و منطق اقتصاد سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کشور کرد.

از طرف دیگر بیژن زنگنه، وزیر نفت، در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه ایران پلاست، با بیان اینکه خوشبختانه طرح‌های مورد نیاز برای تولید خوراک پتروشیمی به‌زودی به‌بهره‌‌برداری می‌رسد اظهار کرد: عزم ما این است که امسال هرچه بیشتر بتوانیم خوراک بیشتر برای پتروشیمی‌ها فراهم کنیم اما وقتی فشار زیاد شد تامین گاز برای مصارف عمومی اولویت دارد اما امسال وضعمان بهتر است. زنگنه تاکید کرد: چند شب پیش جلسه‌یی با همه تولیدکنندگان داشتیم که اگر دوستان مثل دفعه قبل دبه در نیاورند به یک قیمت معقول برای خوراک پتروشیمی‌ها به‌خصوص دام می‌رسیم.

وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: دولت باید قیمت خوراک را برای طولانی‌مدت تعیین کند نه‌مجلس یا کسی دیگر. وزیر نفت تصریح کرد: ما 25درصد سود پروژه را در تعیین قیمت خوراک پتروشیمی می‌پذیریم و اگر پتروشیمی‌ها دبه نکنند ظرف 15 یا 20روز آینده قیمت را تا سال 1404 تعیین خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: ما در منطقه چیزی به نام رقیب تامین خوراک نداریم و اگر کسی می‌تواند خوراک را به قیمت ارزان‌تری بخرد برود خوراک بیاورد چنانچه اگر واقعا با این قیمت‌ها که آقایان می‌گویند به کسی گاز می‌دادند من خودم آن را می‌خریدم.

همچنین در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست در جمع فعالان بخش خصوصی عباس شعری مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: برای بخش خصوصی چیزی که مطرح است، سود است. مثل جوجه‌هایی که دهانشان مرتب برای غذا باز است، سرمایه‌گذاران و سهامداران شرکت‌ها مرتب دهانشان باز است تا سود بهشان پرداخت شود، یک روز هم سود کم شود؛ در بورس اتفاقاتی می‌افتد و می‌گویند واویلا شده است. وی همچنین افزود: اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها از دو طرف تحت فشارند یکی از طرف ما که می‌گوییم منافع ملی را رعایت کنید، و یکی از طرف سهامدارانشان که سود بیشتر می‌خواهند. ما سعی می‌کنیم در صحبت‌هایمان به آنها بگوییم کمتر به سهامدارانشان توجه کنند و بیشتر به منافع ملی توجه داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: ما از شرکت‌های پتروشیمی می‌خواهیم که به‌فکر سود پایدار باشند و افزایش کیفیت محصولاتشان را مد نظر قرار دهند. سعی می‌کنیم این نظارت بدون به کار بردن زور باشد اما اگر با صحبت به جایی نرسیدیم و لازم شد زور هم به کار می‌بریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر