شرکت روسی در راه صنعت نفت کشور

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۶۵

تعادل یازدهمین نشست کمیسیون دایمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در روزهای 17 و 18شهریور93 در تهران برگزار شد.

به گزارش تسنیم، ریاست هیات ایرانی را بیژن نامدار زنگنه (وزیر نفت ایران) و ریاست فدراسیون روسیه را الکساندر نواک (وزیر انرژی روسیه) به‌عهده داشتند.

طرفین در مذاکرات ضمن ارزیابی مثبت از توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه تمایل مشترک خود را به تقویت و تعمیق روابط و اجرای توافقات ابراز کردند و بر نقش مهم این کمیسیون در نیل به این اهداف تاکید نمودند. اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه انرژی معتقدند گازپروم و به‌طور کلی روس‌ها گزینه‌های مناسبی برای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت و گاز کشور نیستند. در این زمینه می‌توان به صحبت‌های رییس سرویس مبارزه با انحصارطلبی در روسیه استناد کرد. او دو سال پیش، از این شرکت انتقاد‌های شدیدی کرده بود و گفته بود: «گازپروم شرکتی ناکارآمد است»

ایگور ارتیمف در ادامه از روسیه خواسته بود که از این شرکت که با اعمال سیاست‌های نادرست در بازار اخلال ایجاد می‌کند حمایت نکند. حالا اما پای این شرکت به کشور باز شده است.

طبق گزارشی که پیش از این در خبرگزاری فرانسه منتشر شده بود کمیسیون اروپا گمان می‌کند که گازپروم با دستکاری قیمت‌ها در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی عضو اتحادیه اروپا که به گاز روسیه خیلی وابسته هستند، در رقابت‌ها اختلال ایجاد می‌کند. بدقولی‌های گازپروم با اروپا ماجراهای زیادی را در سال‌های گذشته در پی داشته است.

در همین سال‌ها بود که گازپروم پذیرفت که با وجود قولی که به اروپایی‌ها برای کاهش قیمت در گذر زمان داده بود قیمت گاز تحویلی به آنها را گران حساب کرده بود.

علاوه بر تمام این موارد، بسیاری معتقدند فعالیت‌های مهم گاز پروم تاکنون در حوزه گاز بوده است و توانایی این شرکت در حوزه بالادستی نفت محل تردید است. تمام این موارد باعث می‌شود صلاحیت روس‌ها و گازپروم برای حضور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ایران محل تردید باشد.

در متن یادداشت‌تفاهمی که به امضای روسای دو هیات مذاکره رسید، در بخش نفت، گاز و پتروشیمی 18بند به‌عنوان توافقات فی‌مابین ذکر شده است، برخی از مهم‌ترین این بندها را در ادامه می‌خوانید.

در متن این یادداشت تفاهم که به امضای روسای دو هیات مذاکره‌کننده ایران و روسیه رسید، آمده است:1. طرفین ضمن حمایت از مذاکرات و توافقات به‌عمل آمده اخیر میان وزارتخانه‌های نفت و انرژی دو کشور در زمینه‌های مختلف، بر همکاری‌‌های استراتژیک در حوزه نفت و گاز تاکید نمودند.

2. دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه علاقه‌مندی خود را برای همکاری سازنده با یکدیگر در مجامع بین‌المللی نفت و گاز اعلام داشتند.

3. طرف روس موافقت کرد حداکثر دو ماه پس از دریافت فهرست پروژه‌های موردنظر طرف ایرانی، نتیجه بررسی‌‌های خود را جهت سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های پیشنهادی به‌ همراه اطلاعات شرکت‌‌های متقاضی روس برای همکاری در هر پروژه به ‌تفکیک اعلام نماید.

4. طرفین از همکاری در زمینه تامین تجهیزات و کالاهای موردنیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران از روسیه حمایت و موافقت کردند همراه با مبادلات کالا، انتقال تکنولوژی ساخت تجهیزات نیز با تاسیس شرکت‌های مشترک صورت پذیرد.

5. مقرر گردید در جهت گسترش همکاری‌های مشترک پژوهشی و فناوری در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دو کشور، پژوهشگاه صنعت نفت ازسوی طرف ایرانی ظرف مدت دو ماه پروژه‌های مربوطه را به طرف روس منعکس و طرف مقابل نیز طی دو ماه نتیجه بررسی‌های خود را جهت همکاری در پروژه‌های مذکور اعلام نماید.

6. طرفین حمایت خود را از مذاکرات و تفاهمات شرکت زاروبژنفت با طرف ایرانی (شرکت نفت مناطق مرکزی) ابراز داشته، موافقت کردند، اجرای تفاهمات به‌عمل آمده را مورد پیگیری قرار دهند.

7. طرفین موافقت نمودند در زمینه حفظ سلامت محیط زیست در دریای خزر با یکدیگر همکاری نموده و با احداث خط لوله انتقال گاز که موجب آلودگی زیست‌ محیطی دریای خزر شود، موافقت ننمایند.

8. طرفین نسبت به احیای کارگروه مشترک همکاری‌‌های نفت، گاز و پتروشیمی با یکدیگر موافقت نمودند.

9. طرفین توافق نمودند جهت اجرایی شدن توافقات بین شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی دو کشور تشکیل کارگروه مشترک نظارتی را مورد بررسی قرار دهند.

10. طرف روسی از طرف ایرانی دعوت نمود تا در سرمایه‌گذاری و احداث پالایشگاه نفت در روسیه (منطقه کوبالسک) مشارکت نماید و طرف ایرانی نیز موافقت نمود که موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

11. طرف ایرانی از پیشنهاد شرکت گازپروم نفت جهت همکاری و مشارکت در پروژه‌های اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز ایران استقبال نمود.

12. طرف ایرانی موافقت نمود پیشنهاد شرکت سفینات جهت همکاری طرفین در زمینه حمل‌ونقل نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی را مورد بررسی قرار دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر