پایان جولان‌دهی بانک‌ها در سود سپرده

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۳

اگر بانک‌ها به تفاهم بین خودشان پایبند مانده و به مقررات بانک مرکزی عمل کنند از امروز هیچ حساب سپرده کوتاه‌مدتی با سود بیش از 10درصد را باز نکرده و حساب‌های قبلی با بیش از این نرخ را نیز از دفاترشان حذف خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، با توافق انجام شده بین بانک‌ها و تایید بانک مرکزی از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری تابلوهای سود سپرده با نرخ‌های متفاوت که گاهی تا بیش از 28درصد هم می‌رسید از دیوارهای شیشه‌یی بانک‌ها جمع شد و سودهای روزشمار به 10درصد و سود سالانه به حداکثر 22درصد کاهش یافت تا نظام بانکی حداقل در این بخش به آرامش نسبی رسیده باشد.

اما بودند بانک‌هایی که خلاف ضوابط تعیین شده نرخ‌های قبلی را همچنان اعمال کرده و از توافق انجام شده تخطی می‌کردند در عین حال موسسات غیرمجاز نیز هیچ‌گونه پایبندی به این موضوع نداشته و به دلخواه سودهای سپرده را تعیین می‌کردند.

با این وجود در اوایل ابلاغ سود سپرده مقامات بانک مرکزی از اجرای سودهای تفاهمی در بیش از 90 درصد بانک‌ها خبرداده و درصد خطای باقی مانده را نیز از سوی برخی دیگر طبیعی عنوان کردند. بر این اساس اواخر خرداد بانک مرکزی طی نامه‌یی به بانک‌های دولتی، غیردولتی، موسسات اعتباری توسعه، عسکریه و کوثر مرکزی ضمن تاکید بر پرهیز از رقابت ناسالم و مخرب برای جذب سپرده خواستار پایبندی به توافقات و تصمیمات مشترک مدیران‌عامل شبکه بانکی کشور درخصوص نرخ سود سپرده‌ها شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر