راه خروج از بحران از مجلس می‌گذرد

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۹۳


دبیرکل اتاق تعاون ایران در همایش تجلیل از تعاونگران برتر قم که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: مجلس سرآمدان، مجلس کارآمدان نیز باشد.

ماشاء‌الله عظیمی در این همایش که با حضور تعدادی از نمایندگان قم در مجلس، هیات رییسه اتاق تعاون و جمعی از تعاونگران و روسای اتحادیه‌ها در قم برگزار شد، در ابتدا با اشاره به آیه‌یی از قرآن کریم درباره تعاون گفت: 151سال پیش جنبش بین‌المللی تعاون از سوی کارکنان راه آهن انگلیس آغاز و سپس به بخشی تاثیرگذار در اقتصاد تبدیل شد.

وی با بیان اینکه اتحادیه بین‌المللی تعاون نیز با عضویت تعداد بسیاری از کشورها ازجمله ایران به فعالیت می‌پردازد، گفت: یک میلیارد نفر در دنیا عضو تعاونی‌ها هستند و دو و نیم میلیون شرکت تعاونی به فعالیت می‌پردازند و 250میلیون شغل از این طریق ایجاد شده است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری بیان کرد: از زمان ابلاغ این سیاست‌ها تعاون در دنیا 100درصد رشد کرده است. با نظر به اولویت‌های کمی که در این سیاست‌ها مورد توجه قرار گرفته است از نظر کمی برخی از آنها برای بخش تعاون تحقق یافته که ازجمله این است که 180هزار شرکت تعاونی در سراسر کشور ایجاد شده است.

وی ابراز تاسف کرد: اما در بخش تعاون مشکلاتی نیز وجود دارد که عدم اهتمام کارگزاران دولتی و باور آنها نسبت به این بخش یکی از این مشکلات است.

دبیرکل اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه قانون مستحکمی برای بخش تعاون وجود دارد، بیان داشت: اما تعاون با سهم 25درصدی که باید در اقتصاد داشته باشد بسیار فاصله دارد.

وی با اشاره به تشکیل اتحادیه‌های سراسری، شکل حقوقی بخش غیردولتی تعاون را متشکل از این اتحادیه‌ها دانست که زیرمجموعه‌های اتاق تعاون ایران هستند.

عظیمی با اشاره به اینکه رسالت تعاون فقط اقتصادی نیست و دارای ابعاد اجتماعی نیز است، بیان کرد: توجه به مناطق همواره در دستور کاراتاق تعاون قرار داشته است.

وی با بیان اینکه توسعه بدون مردم و عدالت منجر به عصیان‌های اجتماعی می‌شود، بر توجه به بخش مردمی تعاون تاکید کرد و گفت: به همین منظور یک سال به عنوان سال جهانی تعاون نام گرفته است.

عظیمی یکی از اصولی که شهید بهشتی همواره بر آن تاکید می‌کرد را موضوع قانون تعاون ذکر کرد و گفت: بر این موضوع در سیاست‌های اصل 44 نیز تاکید شده است.

دبیرکل اتاق تعاون ایران تاکید کرد: عقب افتادگی تعاون به معنای عقب‌افتادگی ارزش‌های انقلاب است و پیشرفت این بخش را باید به عنوان خط کش و شاخصی برای اندازه‌گیری این ارزش‌ها در جامعه در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه تعاون یک بخش عدالت محور است، گفت: پیشرفت این بخش ضمن تحقق اهداف اقتصادی، اهداف اجتماعی را نیز محقق می‌سازد.

عظیمی با ابراز تاسف از اینکه تا تحقق اهداف این بخش فاصله داریم، گفت: با وجود این مشکلات، تعاون می‌تواند باری از دوش اقتصاد کشور بردارد.

وی با اشاره به اینکه باید همراه با کاهش نرخ تورم، بتوان سطحی از رفاه برای مردم ایجاد شود، اظهار داشت: وقتی می‌شنویم تورم کاهش یافته است، برای افزایش قدرت خرید مردم خوشحال می‌شویم، اما زمانی که قدرت خرید مردم نسبت به قبل افزایش نداشته باشد، نشان می‌دهد کاهش نرخ تورم در عمل اتفاق نیفتاده و کنترل تورم واقعی نبوده است.

این مقام مسوول اتاق تعاون ایران با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و اینکه هر چهار سال فرصت انتخاب نمایندگان مجلس را داریم، تاکید کرد: مجلس سرآمدان مجلس کارآمدان نیز باشد. مجلس باید کاملا وکیل مردم باشد و به ابعاد نظارتی خود عمل کند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: نمایندگان باید دغدغه‌های مردم را بشناسند و توجه داشته باشند که قدرت خرید مردم 30درصد کاهش یافته است.

وی گفت: راه خروج از بحران در مجلس است و مجلس رای مردم محسوب می‌شود.

این عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران با اشاره به ویژگی مهم اهل مشارکت بودن در افراد، بیان داشت: مجلس جای شور و تصمیم‌گیری است و مشارکت در این امر مقاومت را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید در کنار تفکیک قوا، آشتی قوا نیز داشته باشیم، گفت: مردم تحمل دعوا ندارند. عظیمی با اشاره به میزان دخالت دولت در اقتصاد و در مقابل گسترده شدن بخش غیردولتی در اقتصاد گفت: طبق گفته ابن‌خلدون وقتی دولت‌ها تجارت کنند، مردم فقیر و دولت‌ها غنی می‌شوند.

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات این بخش را مالیات بر ارزش‌افزوده ذکر کرد و گفت: زمان تصویب قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از متولیان بخش تعاون سوال نشد و درحالی که اکنون مشکلاتی را متوجه تعاونگران کرده است.

عظیمی درخصوص مشکلات بخش تعاون گفت: با وجود مشکلات فراوان، تعاونی‌ها توانسته‌اند حفظ موجودیت بکنند و بسیاری از آنها نیز جزو تعاونی‌های نمونه هستند، این درحالی است که بخش تعاون و شبکه‌های تعاونی 35درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، اما تاثیر آن فقط 6 یا 7درصد است و این موضوع جای نگرانی دارد.

وی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به مردمی‌سازی و شبکه‌های مردمی توجه کنیم و راه گذر از اقتصاد دولتی، تعاون است و دنیا طی 10سال گذشته به این سمت روی آورده است.

عظیمی درباره اعضا تعاونی‌ها در کشور گفت: به جز تعاونی‌های سهام عدالت 25میلیون نفر در کشور در این بخش عضو هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر