روی خط نیرو

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۷۲

همکاری ایران و سریلانکا در حوزه آب و برق

ایلنا| یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و سریلانکا با حضور حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و رشید باتیوتین وزیر صنعت و تجارت سریلانکا در کلمبو برگزار شد.

باتیوتین وزیر صنعت و تجارت سریلانکا در حاشیه برگزاری این اجلاس در گفت‌وگو با وزیر نیروی ایران با بیان اینکه سریلانکا به‌دنبال توسعه همکاری‌های دوجانبه تجاری و اقتصادی با ایران است، گفت: برگزاری کمیسیون مشترک، فرصتی برای فراهم کردن زمینه‌های جدید همکاری‌های دو کشور در زمینه آب و برق خواهد بود.

چیت‌چیان وزیر نیروی ایران در سفری به کلمبو علاوه بر وزیر صنعت، با «راوی کارونانایه که» وزیر دارایی و «آرجونا ماهیندرا» رییس کل بانک مرکزی سریلانکا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

تعیین‌تکلیف ادامه فاینانس پروژه برقی «اوما اویا» توسط پیمانکار ایرانی، توسعه همکاری‌های بانکی و وصول مطالبات ایران از طرف سریلانکایی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات وزیر نیروی ایران با مقامات سریلانکایی بوده است.

مشارکت ذی‌نفعان در تصمیم‌گیری‌های آبی کشور

فارس| ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو در نشست هماهنگی حوضه آبریز قره‌سو و گرگان‌رود با بیان اینکه وقتی آب نیست باید از نیاز توسعه کشاورزی صرف‌نظر کرد، اظهار داشت: در بحث توسعه کشت، اولویت با استانی است که به منابع آبی نزدیک‌تر است و درواقع در بالادست قرار دارد.

محمودی گفت: درراستای سیاست‌های وزارت نیرو در زمینه برقراری دوباره مدیریت حوضه آبریز، مجموعه نشست‌هایی در 6حوضه اصلی و حوضه‌های زیرمجموعه برگزار شده تا هماهنگی بین استان‌ها و نقطه‌نظرات در زمینه تکمیل و اصلاح مطرح شود و در فرصت‌های بعدی جلساتی با ذی‌نفعان مانند سازمان محیط‌زیست، جهاد کشاورزی، صنعت و وزارت کشور گذاشته شود. محمودی تصریح کرد: حوضه آبریز قره‌سو و گرگان در سه استان گلستان (84درصد)، خراسان‌شمالی (7درصد) و سمنان (9درصد) قرار دارد و اگرچه پیش از این وزارت نیرو به تنهایی تخصیص و مدیریت حوضه‌ها را انجام می‌داد، اما اکنون برای رفع آفت‌ها و آسیب‌ها ذی‌نفعان نیز در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده می‌شوند. وی با بیان اینکه حوضه‌های حاکمیتی مانند (کیفیت آب، مطالعات منابع آب و تخصیص آب) همچنان به دست وزارت نیرو است و پایه منابع آب و اصل تصمیم وزارت نیرو در بحث تخصیص رقم خواهد خورد، گفت: ذی‌نفعان در محدوده‌های غیرحاکمیتی با ما مشارکت خواهند داشت. وی افزود: وزارت نیرو موظف است به لحاظ نوع کارهای زیرساختی، حفاظت از محیط‌زیست را به دقت مدنظر قرار دهد.


تابستان سختی در پیش خواهیم داشت

ایسنا| خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی تهران گفت: با توجه به اینکه میزان بارندگی‌ها در سال 1394 مطلوب نبوده، پیش‌بینی می‌شود که اگر وضعیت به همین میزان پیش برود، تابستان سختی در پیش خواهیم داشت.

ارتقایی درخصوص میزان بارندگی‌ها اظهار کرد: از اول مهرماه تاکنون 145میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که از متوسط بارندگی‌ها در درازمدت 8 درصد عقب افتاده‌ایم.

وی با بیان اینکه وضعیت بارندگی‌ها نسبت به پارسال بهتر بوده است، تاکید کرد: عملا در بهمن ‌ماه میزان بارندگی‌ها با کاهش روبه‌رو بوده و این درحالی است که باید 40درصد بارندگی‌ها در فصل زمستان صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی تهران با ابراز امیدواری از اینکه اسفند‌ماه و فصل بهار بتواند جبران‌کننده این وضعیت باشد، تصریح کرد: در غیر این صورت سال خوبی از نظر میزان ذخایر آبی نخواهیم داشت.

به گفته ارتقایی، براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی باید وضعیت بارندگی‌ها نرمال می‌بود اما میزان دما از آنچه انتظار می‌رفت بیشتر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه این مساله به معنای افزایش مصرف و نیاز به آب آشامیدنی همچنین سایر مصارف آبی است، خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها اگر شرایط به همین منوال پیش برود، نیاز آبی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند و مشکلات زیادی در این راستا

به وجود می‌آید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر