طرح سوم خرید کالا کلید خورد

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۶۸

رونمایی بخش‌خصوصی از شکل جدید خرید اعتباری

گروه صنعت

اواخر مهر ماه بود که دولت اقدام به ارائه بسته خروج از رکود کرد که یکی از محورهای اصلی آن خرید اعتباری کالاهای اساسی ایرانی بود. بر این اساس، مردم برای خرید لوازم خانگی تا زمان صدور کارت‌ها دست نگه داشتند و همچنان منتظر صدور کارت‌های اعتباری بودند اما هفته گذشته در خبرها اعلام شد که صدور کارت اعتباری خرید لوازم خانگی رسما منتفی شده و امکان اجرای آن وجود ندارد؛ یعنی با وجود قولی که دولت و بانک مرکزی نسبت به تامین اعتبار طرح و اجرای آن داده بودند، این طرح به مرحله اجرا نرسید. فعالان بخش خصوصی نیز اعلام کردند که مردم چنانچه قصد خرید لوازم دارند، منتظر کارت‌ها نمانند و با توجه به کاهش قیمت‌ها فرصت را برای خرید مغتنم بشمارند. حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این باره اعلام کرد: اجرایی نشدن طرح کارت اعتباری، فضای نامساعدی برای مردم و تولیدکنندگان فراهم کرده است. وی مشکل اصلی این طرح را کاهش اعتبار این کارت از 10 به 6 میلیون تومان و کاهش تعداد اقساط این تسهیلات از 18به 12قسط خواند. این در شرایطی است که پیش از اعلام رسمی منتفی شدن طرح در اواسط دی ماه، بخش خصوصی از تسهیلات جدید طرح خرید اقساطی کالا همزمان با طرح دولت رونمایی کرد؛ طرحی که اگرچه شبیه طرح دولت و قرار بود امکان خرید اقساطی تا 10میلیون تومان با سود 16درصدی را برای مصرف‌کنندگان فراهم آورد اما این طرح هم در نهایت اجرایی نشد. حالا اما با عمیاتی نشدن دو طرح مذکور، بخش خصوصی از شکل سوم طرح خرید کالا رونمایی کرده است؛ به طوری که سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از اجرای طرح جدید فروش اقساطی با همکاری تولیدکنندگان و بانک‌های عامل خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح فروش اقساطی کالا که بانک مرکزی اجرا می‌کرد به دلیل دوره کوتاه بازپرداخت اقساط و محدود شدن به بازنشستگان دارای کمتر از یک و نیم میلیون تومان حقوق ماهانه همچنین زوج‌های جوان با استقبال مواجه نشد. اما در طرح جدید، تولیدکنندگان با بانک‌های عامل به توافق رسیدند که بخشی از سود وام این طرح را پرداخت کنند و شهروندان تا 15میلیون تومان می‌توانند لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنند. حال باید دید آیا این طرح جدید می‌تواند پاسخگوی نیاز متقاضیان و از سوی دیگر تولیدکنندگان و فروشندگان کالا باشد یا این طرح نیز به سرنوشتی مشابه دو طرح دیگر دچار می‌شود.


جزئیات شکل سوم خرید کالا

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره اجرای طرح جدید فروش اقساطی گفت: دوره بازپرداخت وام این طرح 26-24ماهه خواهد بود که انتظار داریم متقاضیان استقبال کنند. به گفته وی به زودی سایت انجمن به عنوان مرجع در انجمن برای معرفی این طرح و اطلاع‌رسانی در این باره راه‌اندازی خواهد شد. براساس این گزارش، متقاضیان این طرح فقط می‌توانند با ارائه گواهی کسر از حقوق یا سفته از این تسهیلات استفاده کنند. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید: امیدواریم در ماه پایانی سال، مردم دیگر منتظر کارت‌های اعتباری نباشند زیرا کارت‌ها به‌ نحوی که در کار کارشناسی تعامل شد، ارائه نمی‌شود و مردم خرید خود را انجام دهند چراکه سال آینده به طور معمول ممکن است کالاها افزایش قیمت داشته باشند. غزنوی همچنین به برخی بی‌برنامگی‌ها در طرح اعتباری خرید کالا اشاره می‌کند و می‌گوید: گردش مالی بازار لوازم خانگی ایران 5 هزار میلیارد تومان در سال است که اکثر مردم در 6 ماه دوم سال همواره اقدام به خرید این لوازم می‌کنند اما با اعلام این طرح، این کالاها در انبارها ذخیره شد و مردم منتظر کارت‌های اعتباری خرید کالا شدند و از خرید صرف نظر کردند؛ بر این اساس تولیدات کارخانه‌های تولید لوازم خانگی 4 ماه بیشتر از بقیه کالاها ‌در انبارها ماند و این بی‌برنامگی موجب ضررهای زیادی برای تولیدکنندگان شد. به گفته غزنوی حدود 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح خرید اعتباری کالا در برنامه خروج از رکود دولت در نظر گرفته شد و این مبلغ می‌توانست منجر به بهبود شرایط تولید‌کنندگان شود اما این اتفاق نیفتاد و بسیاری از کارگران اخراج شدند. وی در این زمینه ابراز امیدورای می‌کند که صنعت لوازم خانگی بتواند از طریق فروش قسطی کالاها موجب رشد اقتصادی و تزریق پول به چرخه تولید شود. وی بهترین راه مقابله با رکود را تحریک تقاضای موثر عنوان کرده و می‌گوید: تقاضای موثر، تقاضایی است که در بازار منجر به مبادله اقتصادی شود و دولت از طریق سیاست‌های اعتباری می‌خواست تقاضای موثر را تحریک کند اما مشکل اصلی مردم مربوط به تولید داخلی نیست بلکه متوجه کمبود درآمد است.


دیگر نیازی به مسکن موقت نیست

اعلام خبر رونمایی از شکل سوم خرید اعتباری کالا در شرایطی است که رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران معتقد است؛ با توجه به شرایط جدید اقتصادی، ضرورتی برای اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی وجود ندارد؛ چراکه اکنون باید برنامه‌ریزی‌ها براساس استاندارد‌های بین‌المللی باشد. خسرو فروغان‌گران سایه درباره دلایل اجرایی نشدن طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی می‌گوید: زمانی که موضوع اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی مطرح شد هنوز تحریم‌ها وجود داشت و تصمیم‌ها بر این اساس اتخاذ می‌شد که به شکل مقطعی از بحرانی عبور کنیم. وی افزود: اما با توجه به شرایط جدید، ضرورتی برای اجرایی شدن طرح کارت اعتباری وجود ندارد؛ چراکه به زودی بازار تا حد زیادی رقابتی خواهد شد و برنامه‌های جدیدی از سال آینده برای اقتصاد کشور در راه است. از سوی دیگر محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به عنوان یکی از منتقدان اصلی طرح دولتی کارت اعتباری خرید کالا معتقد است که اتاق فکری پشت طرح کارت اعتباری خرید کالا وجود نداشت و بانک مرکزی با تصور اینکه لوازم خانگی هم مانند خودرو است و به سرعت فروش می‌رود؛ دچار اشتباه شد. طحان‌پور از طرفی به تولیدکنندگان نیز این نقد را وارد می‌کند که چرا بدون برنامه تولید کردند که این امر باعث شد تولیدات آنان در انبارها ذخیره شود. وی یکی دیگر از اشکالات این طرح را عدم همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولیدکنندگان با فروشندگان برای فروش کالا با ارائه تسهیلات به مردم عنوان می‌کند و می‌گوید: نفس این طرح، خوب اما موقتی و در حد یک مسکن بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر