جای خالی اصلاح سن بازنشستگی در برنامه ششم

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۵۸

گروه اقتصاد کلان|

«بحران صندوق‌های بازنشستگی» چالشی که با وجود فعالیت‌های اقتصادی این صندوق‌ها در سال‌های اخیر همواره دست صندوق‌ها را در جیب دولت فرو برده است. در حالی که ذات صندوق‌های بازنشستگی در ایجاد درآمد و فراهم کردن فضای امن برای بازنشستگان از محل این درآمدهاست؛ اما آنچه در واقعیت رخ می‌دهد، سنگینی بار مستمری‌بگیران بر گرده هزینه‌های بودجه هر سال است که با وجود حمایت‌های دولت در تامین مالی این صندوق‌ها مشکل پرداخت مستمری کافی به بازنشستگان همچنان حل نشده باقی مانده است. از سوی دیگر انتظار می‌رفت در برنامه ششم توسعه به این معضل جدی که علاوه بر جنبه اقتصادی، رفاه اجتماعی طیف وسیعی از جامعه را شامل می‌شود، پرداخته شود. بحران صندوق‌های بازنشستگی جزو اولویت‌های لایحه قرار گرفته اما به گواه برخی مسوولان تمام ابعاد آن لحاظ نشده است. به عنوان مثال با وجود صحبت‌هایی که پیش از ارائه لایحه برنامه در خصوص اصلاح سن بازنشستگی مطرح شد، به نظر می‌رسد، در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس اصلاحات مشخصی در این زمینه صورت نگرفته است؛ این را معاون رفاه وزارت کار می‌گوید. احمد میدری در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی نیازمند تجدید ساختارهای بسیاری هستند، اظهار کرد: البته در این رابطه اعمال هر یک از تغییرات ساختاری کار آسانی نیست. یکی از فعالیت‌هایی که برای ایجاد زمینه اشتغال در کشور انجام شده کاهش سن بازنشستگی است. در شرایط کنونی سن بازنشستگی در کشورهای مختلف حداقل 60 تا 65سال در نظر گرفته شده؛ در حالی که صندوق‌های بازنشستگی کشوری تا 52 سال است.

وی افزود: بر این اساس افراد، 8 تا 13 سال زودتر از نرمال جهانی بازنشست می‌شوند. از سوی دیگر به دلیل حمایت‌های اجتماعی، حمایت از فرزندان دختر مستمری‌بگیران بعد از فوت نیز به صورت یک الزام قانونی باقی‌مانده که البته با توجه به مبلغ حداقلی، وجود این حمایت‌ها مناسب است. میدری با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی منابع کافی برای انجام تعهدات خود ندارند، گفت: صندوق‌ها برای اینکه بتوانند به بازنشستگان خود مستمری کافی بدهند منابع لازم را در اختیار ندارند و در واقع می‌توان گفت کسب درآمد حداقلی نیز برای صندوق‌ها با موانع جدی همراه است. میدری با اشاره به اینکه چگونگی کسب درآمد حداقلی برای صندوق‌های بازنشستگی یکی از چالش‌های مهم است، تصریح کرد: کشورهای مختلف نیز به مرور زمان به سوی اصلاح صندوق‌های خود پیش‌ می‌روند.

از این‌رو انتظارات از برنامه ششم توسعه این بود که به مساله اصلاح صندوق‌های بازنشستگی توجه کند. وی افزود: با این حال در برنامه ششم پیشنهادات مشخصی برای تغییر سن بازنشستگی داده نشده و این مساله از جمله مواردی است که باید در رابطه با آن بررسی‌های لازم صورت گیرد.

میدری در پاسخ به این سوال که راهکار موثر و قابل اجرا در زمینه صندوق‌های بازنشستگی و بهبود عملکرد آن چیست، پاسخ داد: راهکار مورد انتظار در این زمینه آن است که چگونه می‌توانیم علاوه بر رسیدگی به مساله اشتغال، دریافتی مستمری‌بگیران را ساماندهی کنیم تا این مبلغ برای بازنشستگان مقبولیت داشته باشد. وی افزود: چراکه در شرایط کنونی بسیاری از افرادی که بازنشسته می‌شوند، عملا بر این عقیده‌اند که پس از بازنشستگی نمی‌توانند مجددا وارد بازار کار شوند. علاوه‌بر این مبالغ محدود مستمری‌ها نیز موجب می‌شود که این افراد از بازنشستگی خود احساس رضایت نداشته باشند؛ به‌طوری که در اغلب موارد اکثر افراد در کشور ترجیح می‌دادند در کار خود باقی بمانند تا درآمد بیشتری داشته باشند. وی افزود: اگر پذیرش اجتماعی مطلوب در این زمینه صورت بگیرد می‌توانیم به ایجاد اصلاحات پارامتری در صندوق‌ها امیدوار باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر