روحانی: هر مجلسی با نظر مردم برای دولت محترم است

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۵۵

گروه ایران

سرانجام روز سرنوشت‌سازی که «دهمین» تجربه ایرانیان از نظام پارلمانی را شکل می‌دهد از راه رسید و دامنه وسیعی از واجدین شرایط رای دادن در کشورمان؛ روز گذشته پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا شمایل مجلس دهم شورای اسلامی از بطن مشارکت بالای مردم رونمایی شود. آنها بدون توجه به اینکه کدام طیف سیاسی به عنوان برنده ماراتن انتخابات، اکثریت مجلس آینده را به دست می‌گیرد، با انتخاب خود گام اول برجام اقتصادی را برداشتند. پیروز نهایی انتخابات مردمی هستند که در تمام بزنگاه‌های انتخاباتی بهترین تصاویر را از «مشارکت» و «حضور» بر پهنه جریده تاریخ این سرزمین حک کرده‌اند. همراه با گروه‌های مختلف مردمی و صنفی، اعضای کابینه تدبیر و امید هم پای صندوق‌های رای حاضر شدند و رای خود را در مناطق مختلف به صندوق انداختند؛ رییس دولت یازدهم پس از رای دادن و بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور در نشست خبری گفت: «دولت آرای مردم را امانت بزرگ می‌داند و برای حراست از این امانت همه تلاش خود را به کار می‌گیرد.» حسن روحانی با بیان اینکه امروز مشارکت سیاسی به مفهوم امیدواری به آینده کشور است، اظهار کرد: «مشارکت سیاسی به مفهوم اعتماد به نظام و کارگزاران این نظام است. هر مجلسی با هر ترکیبی که با نظر مبارک مردم به وجود ‌آید برای ما محترم است.» آمارهای مقدماتی اعلام شده از سوی نهادهای آماری حاکی از آن است که مردم ایران مشارکت بالای70درصدی را در جریان انتخابات به ثبت رسانده‌اند.


انتخابات؛ نماد استقلال سیاسی

رییس‌جمهوری پس از انداختن رای خود به صندوق با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور ضمن تبریک به مردم ایران برای حضور فعال و پرشور پای صندوق انتخابات در سراسر کشور گفت: «گزارش‌هایی که تا این لحظه دریافت کرده‌ایم هم در سراسر کشور امنیت کامل وجود دارد و هم حضور مردم پای صندوق انتخابات، حضوری پرشور است.» روحانی گفت: «انتخابات نمادی است از استقلال سیاسی کشور و حاکمیت ملت ما. اگر قبل از پیروزی انقلاب دست‌های بیگانه برای ما تصمیم می‌گرفتند در این 37سال مردم ما بودند که پای صندوق‌های انتخابات با دستان پربرکت خود برای کشور تصمیم گرفتند. امروز هم با اراده و خواست مردم، مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی شکل می‌گیرد. وی ادامه داد: «هر مجلسی با نظر مبارک مردم به وجود ‌آید برای ما محترم است همه به آرای اکثریت احترام می‌گذارند، اتکای ما به اکثریت آرا و نگاه ما به صندوق آرا خواهد بود.» رییس‌جمهوری یادآور شد: «امروز مشارکت سیاسی به مفهوم امیدواری به آینده کشور است و این مشارکت سیاسی به مفهوم اعتماد به نظام و کارگزاران این نظام است. بنابراین امید و اعتماد سرمایه اصلی و بزرگی است که امروز پای هر دو آنها امضا می‌شود. اگر امروز مردم در مشارکت سیاسی فعال هستند، انتظار ما این است که از فردا در مشارکت اقتصادی و مردمی فعال باشند تا کشور را به نقطه‌یی برسانیم که در شان ایران بزرگ و عزیز و ایرانیان فهیم داخل کشور و سراسر جهان است.»رییس دولت یازدهم گفت:«دولت آرای مردم را امانتی بزرگ می‌داند و برای حراست از این امانت همه توان خود را به کار می‌گیرد. به ملت ایران اطمینان می‌دهم دولت، وزارت کشور، هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان تلاش می‌کنند انتخابات کاملا قانونی و سالم برگزار کنند. این رقابت تا ساعت ۸ صبح دیروز بود و از ۸ صبح دیروز دیگر رقابتی نیست.»


جهانگیری: مسوولان اجرایی انتخابات امانتدار رأی مردم هستند

بعد از رییس‌جمهور لنز دوربین رسانه‌های گروهی مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور برای شکار لحظه رای‌گیری سایر دولتمردان تنظیم شد؛ هنوز ساعاتی از آغاز موعد رسمی رای‌گیری نگذشته بود که معاون اول رییس‌جمهور هم وارد ستاد انتخابات شد. جهانگیری با بیان اینکه انتخابات از نظر اجرایی بدون هیچ مشکلی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: «مردم اطمینان داشته باشند که مسوولان اجرایی انتخابات امانتدار رأی آنها هستند و آنچه به صندوق‌های رأی می‌رود، همانی است که اعلام خواهد شد.» به گزارش ایسنا، معاون اول رییس‌جمهور پس از حضور در شعبه اخذ رأی و انداختن رای خود در صندوق‌ در جمع اظهار کرد: «همانطور که انتظار می‌رفت مردم ایران از نخستین ساعات آغاز رأ‌ی‌گیری حضور بسیار چشمگیری در سراسر کشور داشتند و براساس گزارش‌های واصله به وزارت کشور حوزه‌های رأی‌گیری از صبح امروز(دیروز) مملو از حضور مردم است.»معاون اول رییس‌جمهور همچنین با خوب ارزیابی کردن برگزاری روند اجرایی انتخابات توسط وزارت کشور گفت: «مقدمات برگزاری انتخابات بیش از یک سال پیش در وزارت کشور آغاز شد و امسال برای نخستین ‌بار است که فرمانداران و مسوولان اجرایی انتخابات برای اجرای انتخابات آموزش دیده‌اند و از آنها آزمون گرفته شده است و آنها امروز به کارشان مسلط هستند.» جهانگیری در پایان تاکید کرد: «مردم اطمینان داشته باشند آنچه به صندوق‌های رأی می‌رود، همانی است که اعلام خواهد شد.»


آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی: روز رای‌گیری روز قدر است

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه در جوامع دموکراتیک روز رای‌گیری روز قدر است از مردم خواست از این مهم غفلت نکنند. رییس مجمع تشخیص صبح روز گذشته در حسینیه جماران برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان حضور یافت و رای خود را در صندوق انداخت. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پس از انداختن رای خود در صندوق تصریح کرد: «حتما مردم ما به خوبی می‌دانند و تجربه‌های گذشته را دارند که امروز چیزی شبیه روز قدر است. هر رای که امروز می‌دهید در یک بخش هشت سال و در بخش دیگری چهار سال روی سرنوشت کشور تاثیر دارد.»رییس مجمع تشخیص با تاکید بر اینکه ممکن است یک رای نتواند کاری کند اما مجموع آرا با هم کارساز است، گفت: «سرنوشت مردم در کشورهای دموکراتیک در روز رای‌گیری نوشته می‌شود و این روز، روز قدرشان است.»آیت‌الله هاشمی خطاب به مجریان و ناظران انتخابات تصریح کرد: «کسانی که کار ثبت‌نام تا شمارش آرا را انجام می‌دهند بدانند این کار یک کار ساده، معمولی و کارمندی نیست بلکه امانتداری است و بدترین گناه در اخلاقیات اسلامی این است که در امانت خیانت کنند. اگر طرف ما یک نفر باشد حق یک نفر را ضایع کرده‌ایم اما اگر طرفمان 80 میلیون نفر باشند به اندازه خسارت همه 80 میلیون نفر گناه کرده‌ایم و باید جواب دهیم. هیچ چیز در پرونده گم نمی‌شود، البته جزا و عقاب دنیوی معمولا خفیف است ولی در آخرت خیلی دقیق است.»وی با اشاره به مسوولیت‌های خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خاطرنشان کرد: «از خبرنگاران انتظار می‌رود که در انعکاس اخبار دقت کنند و واقعیت‌ها را بگویند زیرا راست‌گویی نشان از صداقت، بزرگی و امانتداری است درحالی که دروغ و فریبکاری نشان از فساد اخلاقی دارد.»


ظریف: حضور مقتدرانه در مذاکرات هسته‌ای نتیجه انتخابات بود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، انتخابات را مظهر مردم‌سالاری دینی عنوان کرد و گفت که همین انتخابات موجب حضور مقتدرانه ایران در مذاکرات هسته‌یی و خاتمه دادن به تحریم‌های ظالمانه بود. ظریف در حاشیه شرکت در انتخابات در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی است که یکی از مهم‌ترین یادگارهای امام(ره) و مبنای جمهوری اسلامی ایران است. مردم ما تاکنون در صحنه انتخابات به خوبی نشان دادند با وجود تمام مشکلات و فشارها با حاکمیت متحد و پشتوانه این نظام هستند.»وزیر امور خارجه ادامه داد: «همین انتخابات بود که به ما این قدرت را داد که با اقتدار در مذاکرات هسته‌یی حضور یابیم و تهدیدهای ظالمانه را خاتمه دهیم. من تردید ندارم که امروز هم مردم با حضور پرشور و پر از هوشیاری در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری یک بار دیگر به دنیا نشان خواهند داد که همراه نظام و دولت هستند و از آن حمایت می‌کنند و همین بزرگ‌ترین برگ اقتدار ما در صحنه بین‌المللی خواهد بود.» ظریف در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود تصریح کرد: «یقین دارم که روز هفتم اسفند یک برگ زرین دیگری در تاریخ مشارکت هوشمندانه و گسترده مردممان برای ساختن فردای آنها رقم خواهد خورد.» وزیر امور خارجه درباره برگزاری انتخابات بر مناسبات منطقه‌یی و بین‌المللی ایران نیز گفت: «هر چه حضور مردم گسترده‌تر باشد، دنیا اقتدار این کشور را بیشتر احساس و درک می‌کند و متوجه می‌شود که باید با این مردم با زبان تکریم و نه با زبان فشار صحبت کند. مردم ما این درس را این ‌بار هم به دنیا خواهند داد.»


وزیر کشور رای خود را به صندوق انداخت

رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان شرکت کرد. رحمانی‌فضلی که مجری برگزاری انتخابات اسفندماه محسوب می‌شود با حضور در ستاد انتخابات رای خود را به صندوق انداخت. وزیر کشور کابینه یازدهم از مشارکت بالای مردم در انتخابات قدردانی کرد.


وزیر اقتصاد: پشتیبانی مردم ضامن اقتدار ملی و افزایش قدرت کشور است

وزیر امور اقتصادی و دارایی که روز گذشته برای رای دادن به مسجد امام حسن مجتبی(ع) در شهرک غرب رفته بود، گفت: «پشتیبانی مردم از نظام ضامن اقتدار ملی و افزایش قدرت جمهوری اسلامی در معاملات بین‌المللی است.»علی طیب‌نیا در گفت‌وگو با ایرنا با قدردانی از مردم برای حضور در انتخابات افزود: «امیدواریم مردم با انتخاب خوب شاهد شکل‌گیری مجلسی باشند که بتواند از برنامه‌های دولت و نظام برای دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد و اهداف برنامه ششم توسعه حمایت لازم را انجام دهد.»وزیر اقتصاد، امنیت و پیشرفت کنونی کشور را مرهون حضور مردم در صحنه انتخابات دانست و افزود: «با انتخاب درست، کشور به سمت توسعه و پیشرفت حرکت می‌کند.»


وزیر اطلاعات: می‌دانستیم مردم در انتخابات سنگ ‌تمام می‌گذارند

سیدمحمود علوی با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را برای دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به صندوق انداخت. به گزارش ایلنا، وزیر اطلاعات پس از انجام مراحل رای دادن خود در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی درباره ورود گروه‌های خرابکار برای بر هم زدن امنیت انتخابات گفت: «وزارت اطلاعات با همکاری دیگر دستگاه‌های امنیتی نفوذ در کشور را پیگیری می‌کنند. علوی اظهار کرد: حضور مردم را در انتخابات همانطور که فکر می‌کردیم، است و ما باورمان این بود که مردم در انتخابات سنگ‌تمام خواهند گذاشت و حماسه پرشوری را رقم خواهند زد.»وزیر اطلاعات درباره پیش‌بینی‌اش از این دوره انتخابات افزود: «پیش‌بینی می‌کنم حضور مردم نسبت به سایر انتخابات در سال‌های گذشته بیشتر باشد و مردم همراه با امید در انتخابات حاضر شدند. این امید، انگیزه ایجاد می‌کند تا حضور مردم را برای انتخابات افزایش دهد.»


آخوندی: انتخاب درست، کشور را به سوی توسعه سوق می‌دهد

وزیر راه و شهرسازی که برای رای دادن به حسینیه ارشاد رفته بود، گفت: «امیدواریم که مردم با انتخابی درست، کشور را به سمت و سوی خوبی سوق دهد.» عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در حسینیه ارشاد بیان کرد: «برای اینکه از میزان حضور مردم مطلع شوم شخصا در برخی حوزه‌های اخذ رای حضور یافتم که خوشبختانه با حضور گسترده مردم و صف‌های طولانی مواجه شدم.» عضو کابینه یازدهم افزود: «حضور مردم فوق‌العاده است و امیدواریم که مردم با انتخابی درست کشور را به توسعه سوق دهند.»


واعظی: تلگرام وصل است

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قطعی تلگرام را شایعه‌یی بیش ندانست و گفت: «این شایعه هفته گذشته بود و هم اینک تلگرام وصل است و هیچ مشکلی ندارد.» واعظی روز گذشته در حاشیه رای دادن به نامزدهای مورد نظر خود در انتخابات در پاسخ به سوالی درخصوص قطعی ارتباط اینترنتی در برخی از نقاط کشور گفت: «طبق برنامه‌ریزی که برای این انتخابات کردیم از سه ماه قبل کمیته‌یی در وزارت ارتباطات تشکیل دادیم چون در آن زمان تصور می‌کردیم انتخابات الکترونیک انجام می‌شود در پی آن بودیم تا خودمان را برای کمک به دوستان در وزارت کشور و سراسر کشور آماده کنیم. البته تصمیم بر این شد که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نشود اما امکانات ما امکانات آماده‌یی است.» وزیر ارتباطات کابینه یازدهم همچنین ادامه داد: «شایعه شده بود که اینترنت قطع می‌شود؛ اینترنت را که مردم تنها برای انتخابات استفاده نمی‌کنند، اینترنت تبدیل به ابزاری شده برای همه استادان، دانشجویان، همکاری‌هایی که در رابطه با مسائل اقتصادی وجود دارد و نیز موضوع‌های متعدد دیگر؛ بنابراین، ما بنای قطع اینترنت را نداریم. هم اینک اینترنت در سراسر کشور وصل است و اگر در یک نقطه‌یی اختلالی هم باشد در روزهای دیگر هم ممکن است چنین مشکلی رخ دهد که ارتباطی به انتخابات ندارد و بلافاصله اینها را برطرف می‌کنیم.»


رییس مجلس: مجلس خوب باعث کارآمدی و توانمندی کشور است

علی لاریجانی، رییس مجلس که برای انتخابات به مسجدی در قم رفته بود حضور مردم در انتخابات را مایه مسرت دانست و گفت: «مجلس خوب باعث کارآمدی و توانمندی کشور در حل مشکلات است.» لاریجانی دیروز در مسجد امام حسن عسگری(ع) قم قبل از انداختن رای خود به صندوق افزود: «مجلس دارای مسوولیت‌های قانونگذاری و نظارت در دو عرصه کوتاه‌مدت و بلندمدت است. برخی از قوانین دارای ماهیتی بلندمدت هستند که اثرات آنها به شکل بلندمدت هویدا خواهد شد ولی برخی از قوانین مرتبط با مسائل کوتاه‌مدت هستند ازجمله قوانین مرتبط با بودجه و... و در این زمینه هر چقدر که افراد توانمند و کارا در مجلس حضور داشته باشند، شرایط کشور بهتر خواهد بود.» رییس مجلس با اشاره به اینکه مشکل رونق اقتصادی در کشور و مبارزه با رکود از نقاط ثقل مجلس آینده خواهد بود، گفت: «باید برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید، رونق اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم تصمیمات مهمی گرفته شود.»


سیدحسن خمینی: ان‌شاءالله انتخابات خوبی برگزار شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی ابراز امیدواری کرد که انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به خوبی برگزار شود. به گزارش اعتمادآنلاین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی صبح روز گذشته برای شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در حسینیه جماران حاضر شد. سیدحسن خمینی پس از شرکت در انتخابات در مورد انتخابات گفت که ان‌شاء‌الله انتخابات خوبی برگزار شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر