نیمی از سانتریفیوژهای ایران فعال بماند

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۲

درحالی که طی دو‌ روز گذشته موضع‌گیری‌های کج‌دارومریز مقامات کشورهای غربی نسبت به ایران در مجمع عمومی سازمان ملل از انعطاف در برابر ایران تا اتهام‌زنی در همکاری با تروریسم در منطقه متغیر بوده ، آسوشیتدپرس در خبری اعلام کرده که امریکا با ارایه پیشنهاد جدیدی به‌کشورمان از اعطای اختیار برای داشتن سانتریفیوژ‌های بیشتر خبر می‌دهد.

خبرگزاری‌های داخلی به نقل از آسوشیتدپرس اعلام کرده‌اند که برخی دیپلمات‌های امریکایی در حال بررسی و ارایه یک پیشنهاد جدید به ایران مبنی بر حفظ نیمی از برنامه غنی‌سازی اورانیوم و قرار دادن محدودیت‌های دیگر بر مواردی است که ممکن است در ساخت سلاح‌های هسته‌یی به‌کار رود. بر اساس این گزارش امریکا به‌طور ایده‌آل خواهان تنها یک‌هزار و 500سانتریفیوژ در ایران است اما این کشور تاکید کرده که خواهان حفظ 9400سانتریفیوژ کنونی خود برای تولید سوخت مورد نیاز راکتور‌ش است.

این دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود همچنین گفته‌اند پیشنهاد جدید امریکا به ایران اجازه خواهد داد 4500سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد اما از ذخیره گاز اورانیوم مورد نیاز سانتریفیوژ‌ها که بیش از یک‌سال برای تولیدشان زمان لازم است و ممکن است در ساخت کلاهک هسته‌یی به‌کار رود، کاسته شود. علاوه بر این، در این پیشنهاد زمان کافی به بازرسان برای دسترسی به هرگونه از فعالیت‌های هسته‌یی ایران داده خواهد شد این پیشنهاد‌ها در حالی مطرح می‌شود که همچنان بحث و گمانه‌زنی‌ها درباره پیشنهاد قبلی امریکا به ایران مبنی بر قطع ارتباط میان سانتریفیوژها به‌جای کم کردن تعداد آنها ادامه دارد.

در هفته گذشته اعلام شد که امریکا برای حل این مشکل پیشنهاد داده که به‌جای کاهش تعداد سانتریفیوژها ارتباط میان آنها قطع شود؛ در حالی که هنوز وضعیت این پیشنهاد و اینکه ایران چه واکنشی را نسبت به آن نشان داده مشخص نیست. این وضعیت در حالی است که پنج‌شنبه شب در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، دیداری سه جانبه میان «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و «جان کری» وزیر امور خارجه امریکا، برگزار شد. در این دیدار سه جانبه آخرین تحولات مربوط به‌روند مذاکرات هسته‌یی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.


مذاکرات به نقطه نفس‌گیر رسید

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان درباره مذاکرات جاری در نیویورک گفت: مذاکرات هسته‌یی به‌نقطه نفس‌گیری رسیده و وارد بسیاری از جزییات شده‌ایم ولی هنوز در مسایل کلیدی نتوانسته‌ایم به‌راه‌حل‌های مورد قبول دست یابیم، البته راه‌حل‌هایی پیشنهاد شده ولی هنوز کارایی لازم را نداشته و فکر می‌کنیم با استفاده از خلاقیت‌های فکری راه‌حل‌هایی پیدا کنیم. درباره جزییات فنی بسیار زیادی باید مذاکره کنیم و هر بحثی به‌موضوعات ریزتر تقسیم می‌شود که کارشناسان فنی، حقوقی و اقتصادی همزمان هم در بحث‌های هسته‌یی و هم رفع تحریم‌ها وارد جزییات شده‌اند.

سیدعباس عراقچی افزود: در برخی کلیات، اشتراک نظر نداریم، ولی در جزییات توافقاتی صورت گرفته است. وی گفت: مردم منتظر اخباری از این مذاکرات هستند و در عین حال مشی ما پافشاری بر حقوق و عبور نکردن از خط قرمزهاست. عراقچی احتمال حضور رییس‌جمهور کشورمان در مذاکرات با 1+5 را منتفی دانست و گفت: خیلی بعید می‌دانم این کار انجام شود، به نقطه‌یی نیز نرسیده‌ایم که چنین اقدامی لازم و مفید باشد و برنامه‌یی هم برای آن نداریم.

شرمن: مذاکرات درحال پیشرفت است

این درحالی است که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا و از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی این کشور از پیشرفت در گفت‌وگوهای هسته‌یی با ایران خبر می‌دهد. به گزارش ایرنا، شرمن در گفت‌وگو با رسانه‌های امریکایی با اشاره به اینکه حل و فصل مسایل هسته‌یی ایران می‌تواند به ایجاد زمینه‌های دیگر همکاری میان امریکا و ایران منجر شود، ابراز امیدواری کرد که بتواند به ایران سفر کند و نتایج چنین همکاری‌هایی را از نزدیک ببیند.

او درباره پیشرفت عمده در این مذاکرات گفت: همان‌گونه که باراک اوباما در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد ما یک موقعیت تاریخی داریم و این به عهده ایران و امریکاست که از این موقعیت استفاده کنند.

شرمن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به یک «توافق خوب» وقت کافی در هفته‌های آینده دارند؟ اگر این وقت کافی نباشد چه خواهد شد؟» تاکید کرد: ما متخصصانمان را به کار گرفته‌ایم، زیرا این یک توافق بسیار بسیار فنی است و موضوعاتی اینجا مطرح هستند که هیچ یک از ما در سطح سیاسی درک درستی از آن نداریم. اما مهم‌ترین بعد این توافق هم در همین جزییات نهفته است. لذا کارشناسان ما و همه اعضای گروه 1+5 ظرف روزهای گذشته ساعت‌های بی‌شماری را صرف پرداختن به‌جزییات این توافق کرده‌اند. این فرآیند زمانبر و پیچیده است اما من اعتقاد دارم مذاکرات درحال پیشرفت است، هرچند که هنوز تصمیم‌های بسیار مهمی هستند که باید اتخاذ شوند. به گفته شرمن، اگر توافق جامعی حاصل شود، بدان معنا خواهد بود که رابطه جهان با ایران به نحوی بنیادی متحول شده است. البته ابتدا تحریم‌ها تعلیق خواهند شد، اما من باید به شما بگویم، به محض اینکه ما تحریم‌های اصلی را تعلیق کنیم، که خیلی زود بعد از دستیابی به‌توافق خواهیم کرد، دنیا مثل سیلی به ایران سرازیر خواهد شد. بسیاری از هیات‌های بین‌المللی پیشاپیش به ایران سفر کرده‌اند. مهم است که نشان داده شود که این توافق پایدار است و برای سالیان متوالی دوام خواهد داشت، زیرا ما اینجا تلاش داریم پیشینه اختلافات طولانی را حل و فصل کنیم.


دیدار وزرای خارجه ایران و ایتالیا

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار وزیر خارجه ایتالیا با تاکید بر حق طبیعی ملت ایران برای بهره‌مندی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی، دیدگاه‌های کشورمان در خصوص شرایط دستیابی به‌راه‌حل جامع در مذاکرات هسته‌یی را بیان کرد. ثبات و امنیت در عراق، تروریسم و افراطی‌گری، جنایات گروه تروریستی - تکفیری داعش و روند مذاکرات هسته‌یی در این دیدار مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

خانم موگرینی وزیر خارجه ایتالیا که اخیرا به سمت مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تعیین شده و تا قبل از سال آینده میلادی در سمت جدید به‌طور رسمی مشغول به‌کار می‌شود، با اشاره به نقش ایران در کمک به ثبات منطقه و از جمله طی ماه‌های اخیر در عراق، تبادل نظر و مشورت با ایران در خصوص شرایط و بحران‌های منطقه‌یی را مهم خواند. ظریف ضمن استقبال از مشورت‌های نزدیک دو طرف، دیدگاه ایران در خصوص مبارزه با تروریسم و تحرکات اخیر ائتلاف را بیان کرد و لزوم پایبندی به موازین بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد. وی حفظ ثبات و امنیت منطقه و تقویت مناسبات دوستانه با همه کشورهای همسایه را اولویت تهران در سیاست خارجی خواند.ظریف همچنین با شرکت در اجلاس مشترک آسه‌آن و اکو در نیویورک گفت که ایران آماده برداشتن گام برای گسترش مناسبات دوسازمان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر