رسانه‌ها از سخنرانی رییس‌جمهور چه گفتند؟

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۱

سخنرانی رییس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، مهم‌ترین «سوژه»ای است که از روز «پنج‌شنبه» تا به «امروز» تقریبا در اکثریت قریب به اتفاق «مطبوعات» و «رسانه‌های مهم بین‌المللی» بازتاب داشته است. دیدگاه‌های روحانی درباره شیوه مبارزه با «تروریسم»در منطقه در کنار رویکرد سازنده‌یی که نسبت به «توافق نهایی» هسته‌یی با گروه 1+5 منعکس کرده، مهم‌ترین محورهای مورد توجه رسانه‌های «جهانی» نسبت به سخنرانی آقای رییس‌جمهور محسوب می‌شود.

روزنامه «گاردین»: «رییس‌جمهور ایران ظهور گروه داعش را به مداخلات غرب در خاورمیانه مرتبط دانسته است. این روزنامه اشاره می‌کند که به باور روحانی، این کشورهای منطقه هستند که باید رهبری ائتلاف مبارزه با «تروریسم» و «افراط‌گرایی» را برعهده بگیرند.

روزنامه «نیویورک تایمز»: «حسن روحانی در سخنرانی سازمان ملل، کیفرخواست سوزناکی از کشورهای غربی و عربی ارایه و آنها را در کاشت بذرهای افراطی‌گری در خاورمیانه مقصر دانست.»

روزنامه «یواس‌ای تودی»: «حسن روحانی به رهبران جهان گفت که جنگ با افراطیون خشونت‌طلب در خاورمیانه باید به رهبری قدرت‌های منطقه از قبیل ایران باشد و نه ائتلاف به رهبری امریکا.»

شبکه خبری «بلومبرگ»: «به باور روحانی، دستیابی به توافق هسته‌یی سبب می‌شود ایران بتواند در زمینه مبارزه با افراط‌گرایی همکاری بیشتری داشته باشد.» این شبکه خبری ادامه می‌دهد؛ به باور روحانی، در صورتی‌که مذاکره‌کنندگان بتوانند به توافق برسند، فضای کاملا متفاوتی شکل خواهد گرفت که در آن، تمرکز بر مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی خواهد بود.

روزنامه «پیپل دیلی»: «با وجود اختلافات، ایران به دستیابی به توافق نهایی امیدوار است. این روزنامه چینی می‌نویسد؛ «رییس‌جمهور ایران ابراز امیدواری کرده که در زمان کوتاه باقی‌مانده، توافق جامع هسته‌یی حاصل شود. در عین حال، وی تاکید کرده که ایران مصمم به ادامه فعالیت‌های هسته‌یی خود، است.»

خبرگزاری «رویترز»: «وزیر خارجه آلمان گفته، ایران و1+5، تاکنون هیچگاه به اندازه الان به توافق هسته‌یی نزدیک نشده بودند؛ اما در عین حال، مرحله نهایی مذاکرات، سخت‌ترین مرحله خواهد بود. فرانک والتر اشتاین مایر افزوده است: «اکنون زمان پایان دادن به این منازعه است.»

پایگاه امریکایی «بیزینس اینسایدر»: «حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در سخنرانی سازمان ملل خود خواستار اتخاذ رویکردی واحد برای توقف تروریسم و افراطی‌گری در خاورمیانه و مناطق نزدیک به آن شد.»

روزنامه «تایمز اسراییل»: «حسن روحانی برخلاف محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی سازمان ملل، هیچ اشاره‌یی به هولوکاست نکرد و تلاشی برای انکار حادث شدن آن نکرد.»

یکی از مجریان شبکه امریکایی «سی‌ان‌ان» هم در توییتر شخصی خود درباره این سخنرانی نوشت: «با دیدن حسن روحانی، این برایم مشخص شده که تنش‌زدایی سال قبل امریکا و ایران (در سازمان ملل) با واقعیت سرد یک مذاکرات سخت (اتمی) جایگزین شده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر