دیــدار تاریخــی

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۹۴

رییس‌جمهور ایران در دومین روز کاری در نیویورک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، با دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس دیدار کرد. ترافیک دیپلماتیک و رفت‌و‌آمد مقامات ایرانی و غربی در نیویورک شتاب زیادی به خود گرفته است. رییس‌جمهور «دومین» روز کاری‌اش در نیویورک را با دیدار «دبیرکل» سازمان ملل آغاز کرد. حسن روحانی در این دیدار که عصر روزگذشته به وقت نیویورک (صبح چهارشنبه به وقت تهران) در نیویورک انجام شد، گفت:«بنای سازمان ملل و منشور آن جهان را امیدوار کرد تا مشکلات امنیتی جهان به حداقل برسد.» اما مهم‌ترین خبر روزگذشته در نیویورک مربوط به دیدارتاریخی رییس‌جمهور کشورمان با «نخست‌وزیر» انگلستان است که توجه رسانه‌های گروهی «خارجی» و «داخلی» را به خود معطوف کرد؛ دیداری که پس از «انقلاب» ایران برای نخستین‌بار انجام می‌شود. برنامه‌های هیات ایرانی درنیویورک درسطوح مختلفی جریان دارد. ازسویی مذاکرات هسته‌یی میان مقام‌های ایرانی و امریکایی انجام شده و از سوی دیگر نمایندگان کشورهای مختلف جهان خود را برای شرکت در نشست سازمان ملل متحد آماده می‌کنند. رییس‌جمهور در دیدار با دبیرکل کره‌یی سازمان ملل گفت: «مشکلات امروز عراق و سوریه از مسایلی که سه سال پیش در سوریه آغاز شد، نشأت می‌گیرد و اگر درهمان مرحله، سرچشمه فعالیت این گروه جنایتکار خشک می‌شد، امروز شاهد این فجایع نبودیم.» به گزارش خبرگزاری‌ها، رییس شورای عالی امنیت ملی سپس لزوم استفاده همه طرفین از فرصت‌ به وجود آمده درمذاکرات هسته‌یی را یادآور شد و گفت: «گاهی فکر می‌کنند با فشار علیه ایران ما پای میز مذاکره آمده‌ایم، این خطای بزرگی است زیرا ایران با اراده جدی و به خاطر تامین منافع خود و دیگران وارد مذاکره شد.» روحانی ادامه داد: «ما به مقررات بین‌المللی و معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی احترام می‌گذاریم و همچون گذشته در مسیر صلح‌آمیز فعالیت می‌کنیم و درصورتی که حقوق ملت ایران مورد خدشه قرار نگیرد، آماده توافق هستیم.» روحانی ابراز امیدواری کرد که دبیرکل سازمان ملل به وظایف خود برای به نتیجه رسیدن فرصتی که منجر به توافق برد-برد می‌شود، عمل کند. به گزارش خبرگزاری‌ها «بان کی مون» نیز در این دیدار با اشاره به اینکه میزبانی رییس‌جمهوری ایران افتخار بزرگی است، گفت: «من در بحث هسته‌یی، تعامل مفید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مشارکت فعال درمذاکرات با 1+5 را ستایش می‌کنم.» دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه مذاکرات آرام - آرام به خانه نهایی نزدیک می‌شود، گفت: «امیدوارم همه طرفین فرصت موجود را از دست ندهند زیرا دستیابی به توافق جامع به نفع همگان است و این امر جز با انعطاف و اتخاذ راه‌حل‌های میانه‌روانه محقق نخواهد شد.»

بان‌کی‌مون با اشاره به موضوع تروریسم گفت: «متاسفانه اعتماد مردم عادی به توانمندی جامعه بین‌الملل در مبارزه با تروریسم از بین رفته و ما خواهان حضور جدی‌تر و ایفای نقش راهبردی و سازنده از ایران در این زمینه هستیم.»

همزمان با دومین سفر رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک، ملاقات‌های دیپلماتیک میان مقام‌های «ایرانی» و «اروپایی» نیز در جریان است. پس از دیدار روز سه‌شنبه «فرانسوا اولاند» رییس‌جمهوری فرانسه با «حسن روحانی» روز گذشته «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس هم به دیدار رییس‌جمهور کشورمان شتافت تا فصل تازه‌یی از همکاری‌های کشورمان با رهبران اروپایی شکل بگیرد. دلایل مختلفی برای این دیدارهای بلندپایه، مطرح شده ازجمله توسعه روابط «تجاری» و «اقتصادی» ایران با کشورهای اروپایی، مساله مبارزه با تروریسم همچنین تلاش برای رسیدن به توافق جامع هسته‌یی به عنوان دلایل اصلی این دیدار عنوان شده‌اند. این دیدار تاریخی که درحاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی برگزار شد به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای «اجلاس شصت ونهم» معرفی شد.


بازتاب دیدارهای روحانی

با رهبران اروپایی در نیویورک

اکثریت قریب به اتفاق روزنامه‌های اروپایی با مورد توجه قرار دادن دیدارهای روحانی با رهبران برجسته اروپایی، نیاز غرب به ایران برای مقابله با داعش را برگ برنده ایران درجریان مذاکرات با طرف‌های غربی عنوان می‌کنند.

لوفیگارو نوشت: روحانی و اولاند درباره گسترش راه‌های تجارتی و مقابله با داعش صحبت کردند.

گاردین با بازتاب خبر دیدار میان «روحانی» و «کامرون» که روز گذشته در نیویورک صورت گرفت از این موضوع به عنوان «نشانه‌یی دال بر بهبود روابط میان تهران و لندن» یادکرده است.

ایندیپندنت نوشت: دو طرف می‌توانند از طریق بهبود روابط با یکدیگر درراستای تقویت روابط دوجانبه گام بردارند و درباره مبارزه علیه داعش پیشرفت‌های خوبی داشته باشند.

لوپوئن با تیتر «دست پیش آمده اولاند به سوی روحانی» دراین‌باره نوشت: اولاند دراین دیدار بررسی همه امکانات را برای یافتن راه‌حل سیاسی در مساله خاورمیانه ضروری دانست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر