محدودیتی برای گسترش روابط با عمان وجود ندارد

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۹۱۹

یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان دیروز در سفری دو روزه به منظور دیدار با مقامات ایران وارد تهران شد و با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات کرد. به عقیده کارشناسان این سفر، با توجه به مناسبات مطلوب میان ایران و عمان همچنین با توجه به اینکه این کشور در طول سال‌های گذشته همواره نقشی میانجی در مسائل منطقه‌یی ایفا کرده است، می‌تواند در شرایط کنونی منطقه از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در نشست مشترک مطبوعاتی با یوسف بن علوی، عمان را همکاری خوب و قابل اعتماد برای جمهوری اسلامی توصیف کرده و افزود: ما این روابط را که به نفع منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی است در همه حوزه‌ها ادامه خواهیم داد. وی تاکید کرد: ما سقفی برای رابطه با عمان قائل نیستیم و روابط دو کشور در همه حوزه‌ها گسترش خواهد یافت. رییس دستگاه دیپلماسی، احداث خط لوله گاز، هوانوردی، بازرگانی، تسهیل روادید تجاری و بازرگانی، زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری دو کشور همچنین سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی- عمانی و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های خارجی را از محورهای گفت‌وگوهای دو طرف در این دیدار ذکر کرد. ظریف افزود: نتیجه گفت‌وگوهای هیات عمانی در پایان سفر به صورت برنامه زمان‌بندی مشترک برای گسترش همه ‌جانبه روابط ارائه خواهد شد و ما در آینده‌یی نزدیک شاهد تاثیر آن بر روابط دو کشور همچنین زمینه‌سازی برای روابط راهبردی خواهیم بود. وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه این سفر نشان‌دهنده اهمیتی است که دو کشور به تقویت روابط دو جانبه می‌دهند، تصریح کرد: روابط ما با عمان در منطقه مثال زدنی و نمونه است. دولت و مردم ایران از دولت و مردم عمان برای حضور و مشارکت فعالشان در روابط دوجانبه، منطقه‌یی و چند جانبه مشترک بسیار خرسند هستند. ظریف با بیان اینکه روابط دو کشور به عنوان شرکای راهبردی در همه حوزه‌ها مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: در ایران و بخش خصوصی ایران هم علاقه‌مندی برای گفت‌وگو، مذاکره و تفاهم با طرف عمانی وجود دارد و این گفت‌وگوها نشان‌دهنده اهمیتی است که رهبران دو کشور درخصوص روابط یکدیگر دارند.


افق‌ گسترده همکاری‌ها

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان نیز در این نشست ضمن قدردانی از استقبال گرم همتای ایرانی خود گفت: این سفر درحالی انجام می‌شود که تحریم‌های غیرمشروع علیه ایران برداشته شده و ما با اراده و تصمیم قاطع به تهران آمده‌ایم که در چارچوب همکاری‌های برادرانه روابط خود را در حوزه‌های مختلف گسترش دهیم. وی تاکید کرد: این سفر در چارچوب یک اهتمام جهانی که نسبت به ایران وجود دارد، صورت گرفته و باید گفت در ادامه گسترش روابط برادرانه و دوستانه بین دو کشور همسایه انجام گرفته است. وزیر خارجه عمان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دو کشور ایران و عمان نقش بسزایی در مسائل منطقه و تامین امنیت منطقه دارند.

بن علوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عمان چه برنامه‌یی دارد که سطح روابط اقتصادی دو کشور را بیش از آنچه اکنون است گسترش دهد، گفت: همانطور که وزیر امور خارجه ایران اشاره کردند افق‌های گسترده‌یی برای گسترش همکاری‌ها بین دو کشور وجود دارد. وی با بیان اینکه کارشناسان ایرانی و عمانی باید بنشینند و در راستای تحقق این افق‌ها و گسترش روابط با یکدیگر بحث و گفت‌وگو و برنامه‌ریزی کنند، گفت: کارشناسان دو کشور باید زمینه‌های مشترک سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک را مشخص کنند و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه میزان ذخایر ایران در بانک‌های عمانی به چه میزان است، گفت: من درخصوص میزان دقیق مبالغ و دارایی‌هایی که ایران در عمان دارد، اطلاع دقیقی ندارم ولی فکر نمی‌کنم که زیاد باشد. وی با اشاره به عزم دو کشور برای گسترش همکاری‌ها و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه پروژه‌های مختلف ادامه داد: طرف‌های سومی نیز هستند که برای حضور در این سرمایه‌گذاری‌ها درخواست همکاری‌ کرده‌اند و ما درحال بررسی این

درخواست‌ها هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر