آغاز پروژه برجام2 از 7 اسفند

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۹۱۸

قصد دولت، گشودن دروازه کالاهای ایرانی به روی جهانیان است

گروه ایران|

«وعده ما روز 7اسفند برای استارت پروژه برجام2» این آخرین جملاتی است که رییس‌جمهور در جمع کارگران مطرح کرد؛ در کنار این فراخوان عمومی، بازخوانی مسیری که مردم ایران از خردادماه92 برای بازگرداندن قطار کشور به مسیر برنامه‌ریزی و مدیریت خردمندانه طی کرده‌اند؛ مهم‌ترین بخش از صحبت‌های رییس‌جمهور در گردهمایی «کارگران و آینده اقتصاد کشور» را تشکیل می‌داد؛ اشاره به این واقعیت که مشارکت مردم در انتخابات اسفندماه94 نهایتا به‌نفع منافع ملی کشور و درراستای توسعه اقتصادی و معیشتی ایرانیان خواهد بود.

روحانی با تشریح دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه‌های گوناگون، سرنخ تمام دستاوردهای دولت را ناشی از حضور مردم پای صندوق‌های «رای» ارزیابی کرد. رییس دولت یازدهم از مردم خواست که با سعه‌صدر و با آرامش در انتخابات شرکت کنند و با انتخاب نمایندگانی که «دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی دارند» فاز دوم پروژه توسعه کشور را کلید بزنند.

رییس‌جمهور کشورمان گفت: «تمام تلاش دولت این است که دروازه صادرات کالای ایرانی به روی جهانیان باز شود.» روحانی تنها راه رونق «تولید» و متعاقب آن افزایش «صادرات غیرنفتی» را در گرو سرمایه‌گذاری و بهره‌وری دانست و گفت: «سرمایه و تکنولوژی باید به این کشور بیاید تا فضای کار و فعالیت برای کارگران ایرانی مهیا شود.»


اشتغالزایی و ایجاد امنیت شغلی

حسن روحانی در گردهمایی کارگران و آینده اقتصاد ایران در ورزشگاه شهید معتمدی و در جمع خبرنگاران گفت: «بسیار خوشحالم که در نخستین روز ماه اسفند که سرنوشت ما ایرانیان در آن به انتخابات مهم مجلس و مجلس خبرگان رهبری گره خورده است، مهمان عزیز‌ترین قشر جامعه، یعنی کارگران هستم؛ کارگران عزیزی که بار تولید کشور از صنعت کشاورزی و خدمات بر دوش آنهاست.» رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ‌«دولت از ابتدا بنایش بر این بود که تلاش کند امکانات مورد نیاز، مواد اولیه بدون پیچ‌و‌خم‌های نابجای تحریم وارد کشور شود تا جنسی ارزان‌تر و قابل رقابت با تولیدهای جهانی در کشور تولید شود و دولت تلاش کند زمینه اشتغال برای جوانان مهیا و امنیت شغلی برای کارگران تامین شود.»

روحانی ادامه داد: «ما می‌خواستیم کالای ایرانی بدون مشکلات موجود و تحریم‌ها به بازار جهانی صادر شود. ما می‌خواستیم کشتی‌هایی که ناچار بودند در اسکله کشورهای همسایه پهلو بگیرند و با هزینه بیشتر وارد ایران شوند، کنار بنادر کشور خودمان پهلو بگیرند.»


امروز نوبت کارگران و کارآفرینان است

رییس‌جمهور بااشاره به فرجام رسیدن برجام در پی تلاش ۳۰ماهه مذاکره‌کننده شجاع، عالم و توانمند اظهار کرد: «امروز راه برای فعالیت باز شده است و آنچه در برجام انجام گرفت هموار شدن زمینه برای فعالیت و برداشته شدن دیوارهای نابجا بود. امروز نوبت کارگران و کارآفرینان عزیز ماست.» رییس کابینه یازدهم با طرح این پرسش که اگر می‌خواهیم تولید افزایش پیدا کند و اگر می‌خواهیم به صادرات غیرنفتی متکی باشیم، آیا راهی جز کار و فعالیت، سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و بهره‌وری وجود دارد؟ یادآور شد: «باید فضایی ایجاد کنیم که در این فرصت همه سرمایه به کار گرفته شود چه سرمایه ایرانیان و چه سرمایه دیگران. سرمایه و تکنولوژی باید به این کشور بیاید تا فضای کار و فعالیت برای کارگران ایرانی مهیا شود.»

روحانی با بیان اینکه کشورهای مختلف در حال مسابقه برای ورود سرمایه و مشارکت با ایرانیان در زمینه تولید هستند، گفت: «این شرایطی است که تهدید دیروز را به فرصت تبدیل کرده است.»


مشکل اشتغال و رفاه با نفت ۱۴۷دلاری

رییس شورای عالی اقتصاد افزود: «در گذشته دیدیم که نفت بشکه‌یی ۱۴۷دلار، مشکل اشتغال و رفاه این مردم را حل نکرد و اشتغالی به وجود نیاورد. به جای نفت ۱۴۷دلار دولت امروز کشور را با نفت ۲۵دلاری مدیریت می‌کند، اما همه مردم با وحدت و اتحاد در سال همدلی و همزبانی کنار هم هستند.»

روحانی گفت: «کاری کردیم که حقوق بازنشستگان کارگر حدود ۶۵درصد افزایش پیدا کند. این دولت همه توان خود را برای شاغلان مرد و زن و کارگر و بازنشستگان و رفاه بیشتر آنها به کار خواهد گرفت.»


انتخاب مجلسی که دغدغه اقتصادی دارد

روحانی بااشاره به انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی گفت: «از همه ملت ایران می‌خواهم ۷اسفند پای صندوق‌های آرا باشیم و کسانی را انتخاب کنیم که دغدغه‌ آنها رونق اقتصادی است. دغدغه‌ آنها اشتغال جوانان است و به فکر رشد صادرات غیرنفتی هستند؛ کسانی را انتخاب کنیم که در فکر رشد اقتصادی کشور باشند و قدرت مبارزه با رکود را داشته باشند؛ طبق فرمایش رهبری آنهایی که دلبسته انقلاب ملت هستند و از توسعه دشمن آگاهند. ملت ما نخواهد گذاشت کلام رهبری روی زمین بماند.» رییس‌جمهور تاکید کرد: «ما می‌خواهیم نمایندگانی را انتخاب کنیم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ریل‌گذار حرکت دولت و نظام به سمت پیشرفت و تعالی باشند. ما می‌خواهیم نمایندگانی را انتخاب کنیم که دغدغه‌ آنها منافع و مصالح ملی باشد. نمایندگانی را برای خبرگان انتخاب می‌کنیم که بتوانند در روز مبادا بهترین فرد را برای رهبری کشور و نظام برگزینند؛ رهبری که دارای آن همه مسوولیت‌های سنگین برای کشور ایران و امت اسلامی است.»

با صبر و حوصله در انتخابات شرکت کنیم

رییس‌جمهور بااشاره به حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی خاطرنشان کرد: «این کشور از آن مردم و ما هیچ نیازی به نصیحت غیر ایرانی‌ها نداریم. مردم ما آگاه و بیدارند و مصالح خود را به‌خوبی تشخیص می‌دهند و میان کاندیداهایی که تایید شده‌اند، می‌توانند بهترین‌ها را برگزینند. به همه شما پیشنهاد می‌کنم روز ۷اسفند که روز نشاط است پای صندوق‌ها بیایید مخصوصا در تهران باتوجه به اینکه مردم باید نام ۴۶نفر را روی برگه‌های رای بنویسند با حوصله و صبر در انتخابات حضور یابیم.»

روحانی گفت: «شاید برای برخی خسته‌کننده باشد که نام ۳۰نفر را برای مجلس دهم و ۱۶نفر را نیز برای مجلس خبرگان رهبری بنویسند چراکه این نخستین‌بار است که این دو انتخابات مهم همزمان برگزار می‌شود، بنابراین باید کمی حوصله کنیم و با حضور پرشور پای صندوق‌های رای به هر ۳۰نفر موردنظر که به نظرتان برای مجلس شورای اسلامی همچنین به ۱۶نامزد دلخواه‌تان برای مجلس خبرگان رهبری

رای بدهید.»


هموار شدن راه رونق اقتصادی

رییس‌جمهور همچنین بااشاره به احتمال طولانی شدن زمان رای‌دهی اعلام کرد: «امیدوارم وزارت کشور و شورای نگهبان فرصت لازم را تا هر ساعتی که انتخابات به طول انجامید درنظر بگیرند.»

رییس دولت یازدهم گفت: «امروز همه چشم‌ها به ایران دوخته شده و چشم همه کشورهای منطقه همچنین ابرقدرت‌های جهانی به صف‌های طولانی‌تر و مشارکت بیشتر مردم ایران در انتخابات است، چراکه این مشارکت راه را برای جذب سرمایه و رونق اقتصادی هموار می‌کند.»

روحانی در پایان با ابراز امیدواری از حضور مردم پای صندوق‌های رای یادآور شد: «وعده ما روز ۷اسفندماه پای صندوق‌های رای برای آغاز مسیر برجام۲ خواهد بود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر