عربستان دیگر به لبنان کمک مالی نخواهد کرد

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۹۱۰

گروه جهان

عربستان سعودی اعلام کرد: کمک‌های مالی خودش را به ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی این کشور قطع خواهد کرد. قطع این کمک مالی که بین سه تا چهار میلیارد دلار برآورد می‌شود به عنوان بخشی از آنچه ارزیابی مجدد در روابط بین دو کشور نامیده شده، صورت گرفته است. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که مواضع «جبران باسیل» وزیر امورخارجه لبنان دلیل اصلی این اقدام سعودی‌هاست. به گزارش روزنامه رأی الیوم، عربستان اعلام کرده که با توجه به هماهنگ نبودن روابط عربستان و لبنان به‌ویژه به دلیل مواضع حزب‌الله، کمک مالی خود به ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی این کشور را که میزان آن سه تا چهار میلیارد دلار است، قطع کرده است. «تمام سلام»، نخست‌وزیر لبنان از تصمیم عربستان برای توقف کمک مالی خود ابراز تاسف کرد و گفت: «من امیدوارم که عربستان در موضع خود بازنگری کند.» نخست‌وزیر لبنان در بیانیه‌یی گفت: «سعودی‌ها این تصمیم حاکمیتی را مطابق آنچه برای خود مناسب دیده‌اند، اتخاذ کرده‌اند اما با این وجود ما نمی‌خواستیم امور به اینجا کشیده شود که مخالف روابط تاریخی بین لبنان و سعودی است و ما همواره بر روابط برادرانه و دوستانه دو کشور برای تامین منافع مشترک اصرار داریم.» سلام در ادامه بیانیه خود از سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی خواسته است در تصمیم توقف کمک‌ها به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان تجدیدنظر کند. این اقدام پادشاه سعودی با حمایت کشورهایی چون بحرین و امارات همراه شد. به گزارش خبرگزاری امارات (وام)، وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد که تصمیم عربستان در پی تکرار مواضع منفی آشکار و علنی دولت لبنان در قبال موضع‌گیری‌های کشورهای عربی صورت گرفته است. در این بیانیه ادعا شده که موضع‌گیری‌های رسمی دولت لبنان برخلاف مصلحت و منافع این کشور و کشورهای عضو اتحادیه عرب است که تحت سیطره و نفوذ جنبش حزب‌الله صورت می‌گیرد. دولت امارات از لبنانی‌ها خواست تا برای بازگرداندن این کشور به جمع کشورهای عربی و تاثیر نپذیرفتن از جنبش حزب‌الله تلاش کنند.

به دنبال این خبر حزب‌الله لبنان در بیانیه‌یی اعلام کرد: «تصمیم عربستان برای توقف کمک‌های مالی خود به ارتش و نیروهای امنیتی به هیچ‌وجه کسی را در لبنان غافلگیر نکرد. مسوولان دولت، وزارتخانه‌ها و نهاد نظامی لبنان کاملا اطلاع داشتند که این تصمیم از مدت‌ها پیش، به‌ویژه از دوره پادشاهی جدید در عربستان اتخاذ شده است و ما بارها درباره این مساله در رسانه‌های محلی و جهانی صحبت‌هایی را شنیده‌ایم. جهان و لبنانی‌ها همگی می‌دانند که عربستان از بحران مالی خفقان‌آوری به دلیل هزینه‌های زیاد این کشور در جنگش علیه یمن و به دلیل توطئه کاهش قیمت نفت در بازار جهانی که خود عربستان پشت آن قرار دارد، رنج می‌برد. این بحران مالی موجب اتخاذ اقدامات بی‌سابقه در داخل ریاض و لغو بسیاری از قراردادها و توافقنامه‌ها ازجمله توقف حمایت مالی از ارتش لبنان شده است.» در ادامه این بیانیه آمده است: «کذب و دورویی که در اتهامات باطل دیده می‌شود هرگز موجب این نمی‌شود که حقیقتی را که لبنانی‌ها می‌دانند پوشیده بماند و هرگز موجب تغییر موضع ثابت سیاسی حزب‌الله نسبت به تحولات منطقه نخواهد شد. تصمیم عربستان بار دیگر دروغ بودن ادعاهایش در مبارزه با تروریسم را برملا کرد و نشان داد که موضع واقعی عربستان نظارت بر تروریسم، مسلح کردن تروریست‌ها و ایجاد فتنه و مشکلات در جهان عرب و اسلام است.»


دولت استعفا کند

تنها کمی پس از انتشار این خبر دولتمردان لبنان واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند. «مروان حماده» از نمایندگان پارلمان لبنان، از دولت این کشور خواست تا فورا اعلام استعفا کند تا جلو «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان که مواضعی همسو با سعودی‌ها اتخاذ نمی‌کند، گرفته شود. به اعتقاد حماده، وزیر خارجه لبنان به هشدارهای همکارانش در دولت لبنان همچنین برخی گروه سیاسی لبنان برای همراهی و همبستگی با سعودی‌ها توجهی نمی‌کند. او همچنین مبارزه و نبرد رزمندگان حزب‌الله با گروه‌های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره در سوریه برای حمایت از ملت و سرزمین لبنان را اهانت مستمر به روابط برخی لبنانی‌ها با برخی کشورهای عربی دانسته است. «سمیر جعجع» رییس حزب «نیروهای لبنانی» هم در ادعایی، حزب‌الله را مسوول قطع به اصطلاح کمک‌های تسلیحاتی سعودی‌ها به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان دانسته است. وی خواستار تشکیل یک هیات رسمی به ریاست تمام سلام نخست‌وزیر لبنان و اعزام آن به ریاض شده تا سعودی‌ها را از این تصمیم خود منصرف کنند.


یک توافق کاغذپاره‌ای

روزنامه لبنانی السفیر روز شنبه در گزارشی در تحلیل این تصمیم نوشت: «تصمیم سعودی‌ها برای متوقف کردن کمک‌هایی که قرار بود به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان در قالب دو هبه (کمک مالی) چهار میلیارد دلاری ارائه کنند، برای احدی غافلگیر‌کننده نبود؛ زیرا همه داده‌ها از مدتی قبل نشان می‌داد که سعودی‌ها به دلیل مشکلات و بحران‌های داخلی این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند. این نوع تصمیم‌گیری در تاریخ پادشاهی سعودی و اقدام پادشاه جدید در ملغی کردن تصمیم پادشاه سابق سابقه نداشته است و حتی حاکمان جدید تلاش کردند تا خانواده عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه متوفی هبه یک میلیارد دلاری را بپردازند و به همین دلیل ورثه پادشاه سابق اعتراض کردند.» این گزارش در ادامه آورده است که چندی پیش ژنرال قهوجی هنگامی که در ابتدای فوریه از واشنگتن دیدار کرد، در مذاکرات با امریکایی‌ها از او خواسته شد تا کمک مالی سعودی را «کان لم یکن» تلقی و بر این اساس با آن تعامل کند و به همین دلیل امریکایی‌ها از شروع سال جدید میلادی کمک‌های نظامی خود به ارتش لبنان را افزایش داده‌‌اند. از این رو او پس از بازگشت به لبنان این کمک را همانند «جوهر روی کاغذ» توصیف کرد. به عقیده نویسنده این گزارش ادعاهای مطرح شده در بیانیه رسمی سعودی‌ها، دلایل واقعی این اقدام آنها نیست. یک مقام لبنانی که به سعودی‌ها بسیار نزدیک است، گفت که گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر «تمام سلام» نخست‌وزیر لبنان، خشم سعودی‌ها را برانگیخته است؛ به‌ویژه اینکه او از موضع «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در اجلاس وزیران خارجه عرب در قاهره دفاع کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر