محصولات پالایشی همواره با گپی از روند قیمت نفت تاثیر میگیرند. در یک ماه اخیر و طبق گزارش امور بینالملل شرکت ملی نفت، وضعیت قیمت این محصولات در بازار به این شکل بوده است: حاشیه سود پالایشی در بازار سنگاپور در هفته منتهی به 12 فوریه روند نزولی خود را ادامه داد. با اینکه قیمت نفت خام شاخص دبی با کاهش روبرو شد، اما ضعف عوامل بنیادین فرآوردههای میانتقطیر اینبار شامل بنزین نیز شد. با نزدیک شدن به فصل تعمیرات بهاره پالایشگاهها در حدود ۹۰۰هزار بشکه در روز از ظرفیت CDU در ماه مارس از مدار تولید خارج خواهند شد. در هفته مورد بررسی، کرک نفتا کمی افزایش یافت. خرید به صورت تک محموله از سوی واحدهای پتروشیمی بیشتر شد که این امر توانست حجم مازاد عرضه ایجاد شده طی هفتههای گذشته را کاهش دهد. انتظار بر اینست که جریان آربیتراژ ورودی کمتر شود بطوریکه در حال حاضر برای ماه مارس 3/1میلیون تن در نظر گرفته شده که 4/0 میلیون تن کمتر از ماه فوریه است. در این ضمن، طرف تقاضا نیز تقویت شده است زیرا حاشیه سود مناسب واحدهای پتروشیمی سبب افزایش تقاضا آنها شده به ویژه آنکه قیمت گاز مایع نیز بالاتر رفته است. لذا کرک نفتا همچنان تحت
حمایت باقی خواهد ماند. اما همانطور که اشاره شد، کرک بنزین با اکتان ۹۵ با کاهش مواجه گردید چرا که ضریب بالای بهرهبرداری پالایشی به بیشتر شدن عرضه آن منجر شد. پاکستان در پی واردات روزانه ۵۰هزار بشکه بنزین برای ماه آوریل است که البته واردات این کشور در ماه مارس ۸۰هزار بشکه در روز گزارش شده است. در هفتههای پیش رو، شاهد عدم توازن و محدود شدن موجودی این فرآورده خواهیم بود زیرا از یک سو تقاضای فصلی آن بالا میرود و از سوی دیگر، تعمیرات پالایشگاهها موجب کاهش تولید آن میگردد و لذا حاشیه سود آن افزایش خواهد یافت. مصرف نفت سفید در ژاپن نیز طی چند هفته اخیر کاهش یافت، اما از سوی دیگر، تولید این فرآورده نیز در این کشور در همین مدت تقلیل یافت. پیش بینی میشود، کرک سوخت جت همزمان با کاهش تقاضا برای سوخت گرمایشی تحت فشار قرار گیرد. به همین ترتیب، کرک نفت کوره به علت کاهش بهای نفت خام توانست افزایش اندکی داشته باشد. در حالی که هنوز مازاد عرضه به چشم میخورد، معامله گران انتظار دارند که تقاضای سوخت کشتی (بانکر) تا حدودی بیشتر شود. پیش بینی میشود که جریان ورودی آن برای ماه آینده در حدود 5/4میلیون تن باشد که در اینصورت
کمتر از ۵میلیون تن سال قبل خواهد بود. به علاوه، مشکلات اقتصادی پیش آمده برای پالایشگران روسیه موجب کاهش ضریب بهرهبرداری پالایشی و متعاقب آن پایین آمدن ارسال محمولات آن به منطقه ARA شده و لذا آربیتراژ کمتری از غرب به آسیا صورت خواهد گرفت. با وجود این، تقاضا چندان افزایش نیافته و به نظر میرسد در همان سطح سال ۲۰۱۵ باقی بماند.