رقابت 3 شرکت مخابراتی مجهز چین

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۸۷۴

با اوج گرفتن نگرانی‌های ناشی از تشعشعات و شایعاتی مبنی بر مضر بودن آنتن‌های موبایل بر سلامتی انسان، سازمان‌های مرتبط به انجام تحقیقاتی در این زمینه و اظهارنظرهایی در این مورد پرداخته‌اند. بحث مضر بودن تشعشعات دکل‌های دریافت‌کننده و انتقال‌دهنده امواج رادیویی یا ایستگاه‌های فرستنده و‌ گیرنده پایه (BTS) به‌ مدت‌ها پیش برمی‌گردد، اما با اوج گرفتن نگرانی‌های ناشی از این تشعشعات، برخی مردم حتی از نصب آنتن‌های BTS تلفن‌همراه در مناطق زندگی خود ممانعت می‌کنند تا حدی که اپراتورهای موبایل در برخی نقاط مسکونی امکان نصب این دکل‌ها را ندارند. در همین راستا و برای رفع این مشکلات، سازمان‌های مرتبط در کشورهای مختلف به انجام تحقیقاتی در این زمینه و اظهارنظرهایی در این مورد پرداخته‌اند. براین اساس وضعیت استفاده از این آنتن‌ها در چند کشور ازجمله چین و واکنش مردم این کشور نسبت به آن بررسی شده است.


اینترنت ۲۰ مگابیتی موبایل

برای کاربران چینی

چین برای توسعه تلفن‌های همراه و امور مخابراتی و اطلاعاتی، سه شرکت مهم دارد که رقابت شدیدی با یکدیگر دارند. این سه نهاد مهم که برنامه‌های توسعه تلفن‌های ثابت و همراه را دنبال می‌کنند و از بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات مخابراتی دنیا بهره می‌برند، شرکت‌های چاینا موبایل، چاینا تله‌کام و چاینا یونیکام هستند. خدماتی که این شرکت‌ها به مشتریان می‌دهند، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر ندارد؛ اما برای اینکه بتوانند مشتریان بیشتری به دست آورند، رقابت سختی پیش روی آنهاست؛ ازجمله اینکه شرکت‌های مذکور اکنون در حال رقابت برای کاربران بیشتری هستند که می‌خواهند از نسل چهارم اینترنت برای تلفن‌های همراه بهره بگیرند. دولت چین به‌تازگی اعلام کرده که در سال جدید میلادی هم بهای اینترنت را کاهش خواهد داد و هم سرعت آن را از ۹مگابیت بر ثانیه در شرایط حاضر، به ۲۰مگابیت بر ثانیه ارتقا می‌دهد که یکی از بهترین امکانات سرعتی برای وصل شدن به شبکه اینترنت محسوب می‌شود.

نصب یک‌میلیون ایستگاه نسل چهارم موبایل

سه شرکت یاد شده از سال۲۰۱۳ میلادی تاکنون توانسته‌اند خطوط لوله و فیبر نوری را تهیه کرده و بیش از یک میلیون ایستگاه انتقال سیگنال‌ها و علائم مخابراتی برای نسل چهارم تلفن‌های همراه درنظر بگیرند. حال اگر یکی از این شرکت‌ها بتواند ایستگاه‌های انتقال سیگنال را افزایش دهد، آن زمان طبیعتا می‌تواند شماره تلفن‌های بیشتری از نسل چهارم را به مشتریان بدهد. موسسه تحقیقات فناوری و ناظر بر فعالیت‌های آنتن‌های BTS در چین اعلام کرده که براساس آخرین تحقیقات خود درباره میزان تشعشعات اطراف ایستگاه‌های مختلف، بالاترین میزان تشعشعات در اطراف بزرگ‌ترین ایستگاه‌های BTS کمتر از یک‌درصد خط قرمز موجود در رنج استاندارد بوده و این میزان به‌ندرت به چند درصد رسیده و هرگز از رقم ۱۰درصد فراتر نرفته است. این موسسه، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه را نیازمند پیروی از چارچوب‌های قانونی کرده که توسط نهادهای قانونگذار چین تعیین شده‌اند. در حال حاضر، نزدیک به یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون نفر در چین مشترک تلفن همراه هستند و بیشتر آنها نیز از این تلفن برای وصل شدن به اینترنت استفاده می‌کنند که این رقم معادل نزدیک به چهار برابر جمعیت امریکاست. آمار نشان می‌دهد که درآمد ناشی از دارندگان تلفن‌های همراه برای شرکت‌های مخابراتی چین، تنها در نیمه اول سال گذشته میلادی بالغ بر ۵۵میلیارد دلار بوده که ۱۰درصد بیشتر از دوره مشابه سال۲۰۱۴ است.

چینی‌ها نسبت به نصب این آنتن‌ها معترض نیستند

جالب آنجاست که توسعه و گسترش هر روزه سایت‌های BTS در سطح شهرها و روستاهای چین به علت پیروی کردن اپراتورهای آن از جدیدترین استانداردهای نصب و راه‌اندازی، با اعتراض از‌سوی مردم مواجه نشده است.

همچنین تاکنون گزارش مستندی در‌مورد ساطع شدن امواج مضر رادیویی ازسوی این ایستگاه‌های‌BTS از‌سوی سازمان‌های ناظر آن منتشر نشده است. نباید فراموش کرد که رمز اولیه توسعه فناوری مخابرات و نسل‌های جدید پرسرعت اینترنتی همچنین تلفن‌های همراه همکاری چین با کشورهای دیگر و حضور اپراتورهای بزرگی چون موتورولا و نوکیا در سال‌های قبل و حضور شرکت‌هایی چون اپل و سامسونگ در زمان حاضر است و این شرکت‌ها میلیاردها دلار در مخابرات چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همکاری‌های نزدیکی میان آنها با چین برقرار است، همین موضوع باعث گوناگونی و تنوع و گستردگی خدمات به مشتریان تلفن‌های همراه و اینترنت در چین شده است.

طبق اعلام رادیو بین‌المللی چین، دولت این کشور هدف از سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی اخیر خود در زمینه مخابرات را تبدیل کردن چین به «کشور قدرتمند مخابراتی» در سال‌های آتی اعلام کرده و برای آن برنامه‌ریزی کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر