ابولا جان دوسوم مبتلایان را می‌گیرد

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۸۷

جهان گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در غرب آفریقا ویروس ابولا جان ۷۰درصد یعنی بیش از دوسوم از مبتلایان را گرفته است. پیش‌تر گزارش شده بود که این نرخ، ۵۰درصد است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این نهاد وابسته به سازمان ملل هشدار داده اگر تلاش‌ها برای مهار شیوع عفونت ناشی از ویروس ابولا تقویت نشود، تا دو ماه دیگر، آمار مبتلایان به آن می‌تواند سه‌برابر شود و به ۲۰‌هزار نفر برسد. امریکا برآورد می‌کند که در بدترین حالت، بعید نیست تا چهار‌ماه دیگر موارد ابتلا به ابولا در دو کشور آفریقایی به یک‌میلیون‌و400هزار نفر برسد. اما برخی کارشناسان می‌گویند این برآوردهای امریکا، بدبینانه است.

بیشترین شیوع ابولا تاکنون عمدتا در گینه، لیبریا و سیرالئون بوده است. در این سه کشور غرب قاره آفریقا این ویروس تاکنون جان ۲۸۰۰نفر را گرفته است. درباره ابتلا به ابولا از نشانه‌های بیماری تب شدید، خونریزی و اختلال در سیستم عصبی است. نرخ مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ابولا ممکن است به ۹۰درصد برسد. دوره نهفتگی ویروس در بدن بین دو روز تا سه‌هفته است.

این عفونت به دامان سنگال و نیجریه هم افتاد ولی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید شیوع آن در این دو کشور تقریبا مهار شده است.

پژوهشگران هشدار داده‌اند که برای مهار گسترش تصاعدی ابتلا به ابولا، یک اقدام عاجل لازم است. با این‌حال سازمان خیریه ولکام اعلام کرده برای نخستین‌بار، از داروهای آزمایشی درمان ابتلا به ابولا در کشورهای غرب آفریقا استفاده خواهد شد.

این داروها ازجمله شامل زی‌مپ است که پیش‌تر به چند نفر از امدادرسان‌های مبتلا‌شده به ابولا داده شده بود. هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد، شیوع ویروس ابولا را در غرب آفریقا تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی اعلام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر