خوشحالی برکشلی از بازگشت ادبیات اوپک به بازار

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۸۶۷

ایلنا| فریدون برکشلی، نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک درباره تاثیر تصمیم اخیر اعضای اوپک بر قیمت و بازار نفت گفت: سال‌ها بود که اوپک تصمیمی در زمینه عرضه و تقاضا و بازار نفت نگرفته بود اکنون خوشحالم که ادبیات اوپک به صحنه بازار جهانی نفت بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه اکنون ادبیات، واژه‌ها، سیاست‌ها و تصمیمات اوپکی درحال بازگشت به صحنه جهانی بازار نفت است، افزود: وزیر انرژی ونزوئلا مدت‌ها بود که به پایتخت کشور‌ها سفر می‌کرد و

به عنوان نماینده یک کشور آسیب دیده خواستار کنترل تولید در اعضای اوپک بود بنابراین نشست اخیر اعضا نشانه‌هایی از نمایش قدرت اوپک است که ضرورت داشت نشان داده شود.

برکشلی تصریح کرد: البته نشست و تصمیمات اخیر ممکن است تاثیر آنی و کوتاه‌مدت نداشته باشد اما اوپک برای تغییر نیاز به خانه‌تکانی جدی دارد و مهم‌تر از آن اینکه اوپک باید سقف تولید داشته باشد. وی اظهار کرد: درحال حاضر کشورهای اوپک در حد ظرفیت خودشان تولید می‌کنند و می‌گویند که از این به بعد تولید اضافه نخواهیم داشت درحالی که تولیدی ندارند چون همه کشور‌ها در اکثر ظرفیت تولید می‌کنند یعنی عربستان 10.5میلیون بشکه و روسیه 10.8میلیون بشکه در روز تولید دارند و اعلام می‌کنند که دیگر اضافه تولید نخواهیم داشت درحالی که اگر بخواهند تولید هم داشته باشند ظرفیتی ندارند بنابراین آثار کوتاه‌مدت تصمیم اوپک از بین می‌رود. وی در ادامه توضیح داد: سهمیه‌ها در ادبیات و اساسنامه اوپک مثل حاکمیت ملی هستند و‌‌ رها کردن آنها به اراده هیچ‌کس حتی وزرا نیست و فرا‌تر از آن است بنابراین کسی نمی‌تواند مانع بازگشت ایران به میزان تولید قبلی شود زیرا ما زمانی تحریم بودیم و اکنون تمام ظرفیت خود را به‌ کار می‌بریم که به سقف تولید خود بازگردیم و سهم 13.5درصدی خود را

به دست آوریم. برکشلی اظهار کرد: ایران طی ۲۵سال گذشته دومین تولید‌کننده نفت در اوپک بوده و 13.5درصد از تولید جمعی اوپک را به خودش اختصاص داده بود و اکنون تصمیم گرفته به تولید قبلی برگردد و اگر هم کشوری انتظار داشته باشد که این هدف عملیاتی نشود نابجا و خارج از اساسنامه اوپک است. وی خاطرنشان کرد: در هر حال رقبای اصلی ایران یعنی دو کشور اصلی موثر در کاهش قیمت‌ها (عربستان و روسیه) در ‌‌نهایت ظرفیت تولید می‌کنند و تا زمانی که این دو کشور نپذیرند که باید تولید خود را کم کنند بقیه اعضا نمی‌توانند به جمع‌بندی در جهت تثبیت بازار برسند. نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک تاکید کرد: در اوپک همیشه قدم‌های کوچک منتهی به تصمیمات بزرگ می‌شود ضمن اینکه شرایط همه کشور‌ها الان بد است هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که از قیمت پایین نفت تاثیر نپذیرفته لذا باید تصمیم جمعی گرفته شود و در این میان ایران باید افزایش تولید خودش را تا جایی که به سهمیه خودش برسد، لحاظ کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر