غذاگردی

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۸۴

بخشی از لذت هر سفری به خوراکی‌های آن است. رسم ناد‌رستی باب شد‌ه که همه مواد‌ غذایی را از خانه برد‌اریم و د‌ر صند‌وق عقب بگذاریم و تمام طول سفر را با همان‌ها سر کنیم. اما با این کار علاوه بر اینکه به لحاظ اقتصاد‌ی ضرر می کنیم، سلامتمان را هم به خطر می‌اند‌ازیم و لذت تجربه خوراکی‌های تازه محلی را از د‌ست می د‌هیم.


غذا‌های یزد

بهترین خوراکی‌های کویر را باید در یزد جست‌وجو کنیم. یزدی‌ها را همه به شیرینی‌های معروفشان می‌شناسیم و شاید بسیاری از شیرینی‌های کشور همچون لوز و باقلوا و کیک‌یزدی با نام این شهر گره خورده باشند. اما این همه دست‌پخت یزدی‌ها نیست. مردم استان یزد به غذاهای با طبیعت گرم علاقه زیادی دارند و خوراکی‌هایی همچون نبات و شیرینی جزیی از برنامه روزانه آنهاست اما با وجود اینکه همه غذاهای رایج کشور در این استان رواج دارد اما تنوع بالایی از غذاهای محلی را نیز می‌توان در این استان کویری یافت. انواع‌ آش، آبگوشت، پلوها و خورش‌ها و همچنین دسرها در فهرست غذاهای محلی این استان به چشم می‌خورد اما از آن میان می‌توان به این موارد اشاره کرد:


آش شولی

آش شولی یکی از آش‌های یزدی است که در حین سادگی، خوشمزه نیز هست. در اصل چاشنی این آش، سرکه است ولی می‌توانید آن را با رب انار هم میل کنید.

طرز تهیه: ابتدا چغندر را پوست کنده، سپس آن را به‌صورت خلالی برش داده و با مقداری آب می‌گذاریم روی شعله تا نیم‌پز شود. بعد از نیم‌پز شدن چغندر، عدس و سبزی خرده‌شده را به آن اضافه می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا کاملا بپزد. در این فاصله نعناع و پیازداغ را درست کرده و به آن زردچوبه را اضافه می‌کنیم. به آرد حدود 4 تا 5 لیوان آب اضافه کرده و سپس با دست، کاملا آنها را با هم مخلوط می‌کنیم. وقتی سبزی و عدس پخته شد نصف پیازداغ را به قابلمه اضافه کرده و می‌گذاریم چند قل بخورد. بعد از آن، ابتدا حدود 4 لیوان آب‌جوش اضافه می‌کنیم و سپس آرد آب‌گرفته را به آرامی به‌ آش اضافه می‌کنیم و همزمان هم، خوب به‌هم می‌زنیم تا آرد گلوله نشود. نکته اینکه اگر‌ آش خیلی غلیظ شد بازهم آب به آن اضافه می‌کنیم و سپس آن را خوب به‌هم می‌زنیم تا غلظت آن چیزی شبیه سوپ شود. بعد از اینکه نمک و فلفل‌اش را اندازه کردیم، به آن نعناداغ و بقیه پیازداغ و سرکه را اضافه می‌کنیم (و البته کمی از آن را برای تزیین نگه‌می‌داریم) و می‌گذاریم تا چند غل بزند تا بوی تند سرکه کم شود. اگر هم سرکه دوست نداشتید می‌توانید آش را با رب‌انار میل کنید.


ماقوت یزدی

یک دسر خیلی ساده و درعین‌حال خوشمزه که ریشه آن یزدی است و اگرچه شباهتی با فالوده شیرازی ندارد اما مزه‌یی مشابه دارد.

مواد لازم: نشاسته: یک لیوان آب: ۹ لیوان شربت وگلاب: به میزان لازم ، خلال پسته و بادام برای تزیین ، مواد لازم برای درست کردن شربت:

شکر: یک واحد آب: نصف واحد

ابتدا هشت لیوان آب را روی حرارت قرار می‌دهیم تا جوش بیاید. نشاسته را با یک لیوان آب سرد خوب مخلوط می‌کنیم تا کاملا در آب حل شود. وقتی آب جوش آمد نشاسته حل‌شده را به آرامی در آب می‌ریزیم و مرتب هم می‌زنیم به‌طوری که گلوله‌گلوله نشود. این محلول باید حدود ۱۰دقیقه روی حرارت کاملا بجوشد تا بوی خامی نشاسته از میان برود. همچنان باید آن را هم بزنیم تا ته نگیرد و غلیظ شود. بعد نشاسته قوام‌یافته را در کاسه‌های متوسط می‌ریزیم و در یخچال می‌گذاریم تا کاملا ببندد و سفت شود. این دسر با شیره نبات سرو می‌شود اما از آنجا که شیره نبات همیشه در دسترس نیست می‌توانید به‌جای آن از شربت یا عسل استفاده کنید. برای تهیه شربت، شکر و آب را با هم مخلوط می‌کنیم و روی شعله حرارت می‌گذاریم تا قوام بیاید و بعد کنار می‌گذاریم تا کاملا سرد شود. اگر هم مایل بودید می‌توانید یک قاشق عسل و یک قاشق گلاب را روی بخار کتری حرارت دهید تا نرم شود. در پایان هنگام سرو دسر، به‌مقدار دلخواه شیره و کمی گلاب، یا مخلوط عسل و گلاب را روی ماقوت می‌ریزید و می‌توانید با خلال بادام و مغزپسته آن را تزیین کرده و با قاشق میل کنید.


قیمه یزدی

قیمه یزدی تا حد زیادی مشابه همان خورش قیمه‌یی است که در دیگر نقاط کشورمان پخته می‌شود با این تفاوت که در آن به جای لپه از نخود لپه شده استفاده می‌شود (یعنی نخود را از روز قبل خیس می‌کنید آن را پوست می‌کنید و بعد به گوشت اضافه می‌کنید) و به‌عنوان طعم‌دهنده آن نیز به‌جای لیمو عمانی و رب‌گوجه از هل و دارچین استفاده می‌شود.

مواد لازم: نخود (نخود خیس‌خورده): ۲۰۰گرم گوشت گوسفند (تکه‌تکه شده): ۲۰۰گرم رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق سوپ‌خوری لیمو عمانی: 5 عدد روغن: یک فنجان زعفران دم‌کرده: یک‌چهارم فنجان سیب‌زمینی: ۲۰۰ گرم پیازداغ عسلی: ۴ قاشق سوپ‌خوری زردچوبه: به مقدار لازم نمک و فلفل: به مقدار لازم .

ابتدا مقداری آب روی گوشت تکه تکه شده بریزید و آنها را نیم پز کنید. نخود‌ها را دو روز قبل خیس و آب آن را عوض کنید. زعفران دم کرده را به آن بیفزایید و به هم بزنید. وقتی گوشت نیم پز شد نخود، پیاز سرخ شده، نمک، فلفل و لیمو عمانی را اضافه کنید و بگذارید بطور کامل بپزد حرارت را کم کنید که غذا جا بیفتد. می‌توان به جای لیمو عمانی از آبلیمو استفاده کرد. هنگام کشیدن غذا سیب زمینی‌های سرخ شده را اضافه کنید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر